Zajímavý projekt Puch Monza 4S do kterého jsem se pustil. Je to takové příjemné po delší době si sáhnout taky na jinou značku než je zrovna naše čezeta a jawa. Motorka patřila kamarádovi, který na ní před mnoha lety jezdil. Pak mu údajně odešly ložiska na klikové hřídeli a tak motor demontoval a rozpůlil. Ovšem po složení už motor nikdy nenaskočil. Nějaké pokusy o startovaní tam ale byly. Sice to prý startoval vrtačkou a s plným plynem to nějak vrčelo ale jinak motorka sama fyzicky nenaskočila a neběžela.
-
Puch Monza 4S z roku 1977 – Seznámení se s motorem
Zajímavý projekt Puch Monza 4S do kterého jsem se pustil. Je to takové příjemné po delší době si sáhnout taky na jinou značku než je zrovna naše čezeta a jawa. Motorka patřila kamarádovi, který na ní před mnoha lety jezdil. Pak mu údajně odešly ložiska na klikové hřídeli a tak motor demontoval a rozpůlil. Ovšem po složení už motor nikdy nenaskočil. Nějaké pokusy o startovaní tam ale byly. Sice to prý startoval vrtačkou a s plným plynem to nějak vrčelo ale jinak motorka sama fyzicky nenaskočila a neběžela.
První na co jsem se logicky podíval, je komprese motoru. Ta teda není zrovna nic moc. Dále jsem se zaměřil na seřízení zapalování. To bylo úplně rozhašené, takže druhý důvod proč to nejede. Ta komprese asi na samotné nastartování mít vliv nebude, ale to zapalování určitě. No a ještě mi vlastně říkal, že po složení motoru to má neutrál mezi každou rychlostí, což jsem hned teda vyzkoušel a zjistil že ne, že je to v pohodě ale přece bych se podíval jak to vypadá uvnitř. Při točení magnetem totiž něco cvaká, jestli je to čep ojnice nebo pístní čep nahoře, kdo ví. Rozhodně to nemám chuť startovat když nevím jak to vypadá uvnitř. Pokračuji dál, kouknu se jak vypadá válec, takže jsem demontoval hlavu a první co na mě vykouklo je otočený píst. No půleni se nevyhnu, bůh ví co tam ještě uvnitř je.
-
Puch Monza 4S z roku 1977 – Půlení motoru
Zvesela jsem se pustil do půlení motoru Puch Monza 4S. I když byly původní šrouby dobře utažené a hlavičky značně poškozené, tak i tak se zadařilo vše povolit. Motor se díky nestandartním ložiskům půlil krásně. Jo kdyby tak šlo všechno. Na první pohled je vše složené správně. Jenom ta kliková hřídel ta to teda má za sebou. Ale rozhodně to není důvod, proč by motor nešel nastartovat. Takže zatím nechám vše tak jak je. Motor vyvrhnu a kompletně umyju, vyrobím nové těsnění a znova složím. Budu postupovat tak jak se motory skládají a to by bylo že by to nevrčelo.
-
Puch Monza 4S z roku 1977 – Skládání motoru
Všechno vyčištěno, nachystáno a tak můžu motor Puch Monza 4S zase znovu složit. Je to radost, jsou teda věci, kterým nedali moc prostoru co se vývoje týče, ale jsou díly které opravdu mají vymakané. Líbí se mi řazení na motorce, převodovka je taky hezky řešená, jenom se mi moc nelíbí spojka a její vypínání. Je funkční, prostě ano funguje ale naše motorky to mají lepší.
Dobrý, bloky jsou u sebe pokračuji dál. Válec hlava a vše co je na levé straně motoru. Takže zapalování, sekundární kolečko, a když jsem ještě na této půlce rovnou udělám odtrh a předstih na zapalování. Pak motor otočím, a poskládám spojku a vše z druhé strany.
No a jde se na zbytek motoru, teď už stačí poskládat tu slavnou spojku. Líbí se mi teda, že primární převod není řešený řetězem jako u nás ale ozubenými koly. Ale způsob vypínání spojky je bída, ještě když vím, co se může stát a pak to je teprve sranda když se ten vypínací klobouček vytrhne z vypínacího talíře ven.
-
Puch Monza 4S z roku 1977 – První start
-
Puch Monza 4S z roku 1977 – Vsazení motoru
Motor Puch Monza 4S zavrčel a tak bylo na řadě přivést zbytek motorky. Abych motor usadil a mohl taky vyzkoušet jestli to jen nevrčí, jestli to bude ještě umět i jezdit. Pokud to pojede tak se rozhodne co dál. Motor jsem nasadil a zjistil další kupu nedostatků a problémů. Samozřejmě kamarád zvládl rozhasit i karburátor a tak se motorka ulívá. Než jsem na to došel tak jsem si pěknou půl hodinu šlapal na start páku.
Nakonec jsem ale motor znovu nastartoval a projel se po zahradě i na dvoře. Není to ono a bude potřeba udělat kompletní GO motoru. No a co se rámu týče, tak ten ladem také nezůstane. Kompletně jej rozeberu a vyčistím. Repasí si projdou zadní i přední tlumiče, nová elektroinstalace a dodání dílů, které chybí. Motorka má rakouské doklady a tak musí být technicky způsobilá, aby se mohla jako dovoz přihlásit na naše české doklady a pak se bude s Puchem oficiálně lítat kolem komína.
-
Puch Monza 4S z roku 1977 – Rozebírání rámu
No a protože se bude motocykl Puch Monza 4S provozovat jakmile se dořeší dovozové doklady, bude potřeba dát dohromady i rám. Celé to bude potřeba rozebrat a provést vizuální kontrolu jednotlivých dílů. Kola se musí kompletně vyčistit a vyměnit ložiska, pneumatiku, duši a pásek ráfku. Přední vidlice se musí kompletně rozebrat a vyčistit. Vyměnit všechny těsnící prvky a manžety. Ložisko řízení se samozřejmě také vymění. Kyvná vidlice a zadní tlumiče jsou v pořádku. Ale na zadní vidlici bude stejnak práce. Protože motorka nemá stojan a uložení pro stojan je kutilsky napadené, bude potřeba dát tuto stojanovou soustavu taktéž do kupy.
-
Puch Monza 4S z roku 1977 – Zadní kolo
Zadní kolo z Puch Monza 4S jsem demontoval, očistil a trochu propláchl v odrezovači, aby se vyražená koroze na ráfku uzavřela a pasivovala. Určitě by se dala odbrousit a po odrezení by vypadalo kolo daleko lépe ale nechtěl jsem to úplně mordovat. Samozřejmě výměna ložisek, pásku ráfku, duše a především pneumatiky. No a protože má zadní kolo na sobě i věnec rozety tak se vyměnil i věnec. Podle demontovaného originálu se zvolilo znova 44 zubů. Protože bude nová celá řetězová sada. Místo však původního 12 zubého kolečka na motoru se použije kolečko se zubem navíc tedy 13 zubé.
-
Puch Monza 4S z roku 1977 – Stojan
-
Puch Monza 4S z roku 1977 – Oprava motoru
Protože v první sérii šlo o kontrolu dílů motoru Puch Monza 4S a následný test, zda je motor ještě vůbec provozuschopný jsem se dostal k druhé fázi opravy motoru. Možná se o tom dá napsat jako o GO, protože dostal motor nový ložiska, gufera, klikovou hřídel a válec s hlavou. Samozřejmě všechny těsnící prvky, okroužky a segerové pojistky. Jediné co zůstalo původní je převodovka, řazení a kompletní spojka. U té se měnilo jen vypínání spojky. Samozřejmě karburátor dostal opravnou sadu a protože je použit válec s větším pístem zvolil jsem i větší trysku. Nakonec nasadit na rám a čekat na první start.
-
Puch Monza 4S z roku 1977 – Začínám skládat
-
Puch Monza 4S z roku 1977 – Přední vidlice
Přední vidlici na Puch Monza 4S bylo potřeba rozebrat a kompletně očistit. Vyměnit těsnící prvky a bohužel nalakovat i kluzáky. Původní barvu se mi nepodařilo zachovat, neboť zbytky oleje které přes manžety vytekly ven tak krásně barvu rozežraly. Takže po opláchnutí v benzínu šlo hezky vidět, kudy olej tekl kde si udělal cestičku až na surový kov. Takže kompletně očistit, obrousit, nalakovat, zalakovat lakem no klasika. Nemám to rád ale musím. Pružiny jsem dával nové jen dlouhé horní. Ty spodní dorazové jsem nechal původní. Veškeré okroužky a především manžety, aby se k trubkám a těsnícím prvkům nedostala žádná špína a prach.
-
Puch Monza 4S z roku 1977 – Filtr sání
Dostal jsem se k zádrhelu na Puch Monza 4S číslo ani nevím. Nicméně na novou klikovou hřídel a nový výbrus nemůžu vrátit do motorky ten sice původní airbox ale úplně vykuchaný. Kde čištění vzduchu provádí jakýsi vyřezaný molitan, to teda ne. No a protože je potřeba kupovat díly z rakouska nebo německa, a platit eurem, atd atd tak se vyplatí udělat nějaký větší nákup aby bylo aspoň poštovné zdarma. Ale zase na takové desetitisícové divočení není tolik prostoru teď, tak si musím dočasně poradit s nějakou alternativou. Na prvních třech foto originální co byl k motorce. Potom foto z katalogu dílů, no tak to se koukám že mám opravdu jen obal. 😀 Na páté fotografii je replika, kterou později zřejmě pořídím. No a poslední tři fotografie zachycují mojí alternativu. Vzal jsem vnitřní držák z pionýra a použil jej, vložku a pružinky. Jako dočasné řešení to není špatný nápad, Hlavně to dobře sedí.
-
Puch Monza 4S z roku 1977 – Nádrž
Nádrž Puch Monza 4S neměla původní držák nádrže a tak byla zevnitř oblepena různou pěnou aby mohla ležet na rámu. No tohle řešení se mi vůbec ale vůbec nelíbilo. Protože si původní uložení z mojí motorky nepamatuji, je to jen kvanta roků a protože na tomto nebyla ani část nevěděl jsem jak to vůbec vypadá a drží. Naštěstí se mi podařilo projít pár snímků a dokonce videí, kde jsem mohl vidět způsob držení a montáže nádrže. No a pak se začaly rodit nápady a bylo řešení na světe. Myslím si že jsem to udělal dobře. Možná je to totožné s originálem ale to nemůžu posoudit. Nicméně nádrž konečně drží jako přibitá. Další krůček k radosti.
-
Puch Monza 4S z roku 1977 – Kompletace
Tak a konečně se pouštím do finálního stavění Puch Monza 4S. Vše mám nachystané ale protože jsou ještě nějaké nesrovnalosti ohledně elektroinstalace. Bylo potřeba motorku trochu odmašlit a poupravit elektriku. Musel jsem dodatečně zapojit kontroly navíc, které původně na motorce nebyly a rovněž otáčkoměr. U toho jsem si tedy nebyl z počátku vůbec jistý, jestli bude fungovat. Na poprvé nefungoval a tak jsem musel ještě upravovat elektriku finálně. Na poslední fotografii je motorka složená takřka kompletně. Nasadil jsem spz a ještě dokompletuji zadní světlo a budu se moct projet venku, dokud ještě počasí alespoň kolem komína přeje.
-
Puch Monza 4S z roku 1977 – Před a po
Tak a tady je pár fotek Puch Monza 4S pro porovnání. Bohužel úplně čistý stav před to není, už jsem to trochu oprášil a nějak doskládal. Rám neměl motor ale určitě se dá nahlédnout a porovnat jak puch vypadal před opravou a jak vypadá teďka. Je to opravdu pěkná motorka a i když jsem příznivcem naší čezety tak tenhle model se jim prostě vydařil. Je to takový simson a pionýr dohromady. Za mě pěkná a vydařená motorka.
-
Puch Monza 4S z roku 1977 – Finále
Asi jedno z posledních focení celé opravy Puch Monza 4S. Nějaké drobnosti stále schází, ale dá se říct že už je hotovo. Samozřejmě že teď se začne s motorkou jezdit a začnou si jistě objevovat různé nedostatky které bude potřeba za chodu dolaďovat. Karburátor apod apod. No zkrátka běžná rutina které se řeší po uvedení do provozu než se vše dokonale odladí a pak bude motorka jen a jen jezdit. Už se na ní těším, letos se jen projede ale na příští sezónu to bude jasné ježdění.
-
Puch Monza 4S z roku 1977 – První jízda po GO
Po celou dobu opravy Puch Monza 4S jsem se těšil na to nejdůležitější a to až se projedeme venku. Úplně jsem zapomněl na to, jak je motocykl divoký a na rozdíl od Simson S51 má motor hbitou akceleraci. Rozestupy mezi jednotlivými rychlostmi jsou krásně vyrovnané a tak se dá na motorce jet jak v nízkých otáčkách tak i ve vysokých. Zde jde pak jen o to za jak dlouho dosáhne požadované rychlosti. Takže se dá s motorkou krásně kochat okolím a zároveň také umí ukázat že to není jen obyčejná padesátka. Ještě bude potřeba lehce poladit protože se občas zahltí vzduchem. Otevřený filtr z Jawa 50 typ 21 není vhodná náhrada původního airboxu, který byl dodáván výrobcem. Je potřeba mu ještě ubrat velké množství vzduchu. Ale počítám že se mu razantně sníží i ta divokost.