ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Renovace

30.1.2020

Dlouhou dobu jsem se na to připravoval a nemohl se k tomu tak nějak dokopat. Ale dneškem to konečně začíná. Protože na kývačce jezdím a jezdím moc rád, mám obavy jí přes zimu rozebrat a dodělat kompletní renovaci. Obavy hlavně z toho, že něco nevyjde, nebudu mít tolik času a taky by se mohlo stát, že si tuto sezónu nezajezdím. Proto jsem se rozhodl udělat motorku po částech. Jako první část je předek motocyklu. Kompletně jej rozeberu a sejmu z motocyklu. Nechám nově nachromovat díly a nalakuji blatník, nohavičky vidlice, brýle a masku. Nezapomenu na ruční linkování, tak snad se mi nebudou třepat ruce. Samozřejmě přelakuji i klakson, ten už nově nachromovanou mřížku má, tak jej stačí nalakovat a poskládat s novými šroubky.

Konečně jsem taky po demontáži předního kola zjistil příčinu občasného škrabání. Vždycky jsem si myslel, že je malá mezera mezi brzdovou plochou a paknou a občas si to zaškrábe tak, že jde trochu slyšet. Pokaždé tedy pomohlo zabrzdit přední kolo a odbrzdit a bylo po hluku. Až po demontáži jsem si všiml, že jsou čepy vyšší jak pakny a mají možnost se o 1 mm sunout do boku. Ve chvíli kdy se vysunuly ven, začali škrábat o čelo bubnu. A to byl ten škrábavý zvuk. Malinko to doupravím, vyčistím a brzdy budou šlapat zase jako nové.

4.2.2020

Přední vidlice jsou v pořádku, jen budu muset vyměnit gufera v maticích. Ne že by byly vyloženě středem potíží a tekly, ale protože to mám momentálně rozebrané tak je udělám, a tím se vyhnu tomu, že bych to musel třeba za 3 roky rozebírat znova. I když by se teda stalo, tak by nic jiného nezbylo, ale tak udělám to hned. Na výměnu jsou však brýle řízení. Díra pro zámek je celkem velká a trubka se začíná lehce ohýbat. Mám nachystané lepší, tak je použiji.

Celý předek se tedy bude nově chromovat a lakovat. Připravené chromy jsem očistil a zabalil do krabice. Budu zkoušet novou chromovnu. Doposud jsem využíval firmy Hudeček. Dnes vyzkouším firmu Idetic. Je sice dražší, ale chlubí se maximální kvalitou a tak jsem ochoten jí vyzkoušet. Céčko jsem chromoval u Hudečka a zatím je všechno v pořádku. Nádrž nato v jakém hrůzném stavu byla dopadla celkem dobře. Konečně mám i termín, kdy budou chromy na přední část motorky hotové. Bylo mi řečeno tři až čtyři měsíce takže počítám návrat dílů někdy v květnu. Do té doby musím mít nachystaný a nalakovaný všechny díly.

Mám sice motorku rozplánovanou do etap (1. předek, 2. zadek, 3. prostředek), kdy motor spadá do 3. části tak jsem nucen nechat nově vybrousit válec. Protože se mi jej před 5 lety podařilo zakousnout tak to teď vypadá celkem špatně. Motorka sice jezdí, ale píst má velkou vůli a když se roztočí motor do vyšších otáček tak znatelně zvoní. Proto to udělám znova a zaběhnu to. Pořídil jsem si další 2 náhradní válce abych to pak jen prohodil. Klikovka je dobrá a pístní čep na pouzdře takřka bez vůle. Takže vybrus postačí.

A tím začalo nečekané a obávané. Kvůli válci jsem musel sundat výfuk. Krásně jsem se zašpinil a tak jsem se rozhodl odkrýt i zadní část motocyklu a pořádně ji umýt zevnitř rám a motor, zkrátka to, co nejde pod plechy vidět. A to byla ta část, do které jsem se neměl pouštět. 

12.2.2020

A ve chvíli, kdy jsem motorku takřka rozebral, rozhodl jsem se, že už rozeberu celou a místo částečné renovace co byla v plánu udělám kompletní. Samozřejmě tak daleko jak mne pustí finance. Lakovat se bude celá ale třeba na chrom nádrže, výfuk si bude muset chvíli počkat. No a když budu lakovat, tak konečně vyměním zadní blatník za originál na čezetu. Podsedlové plechy mám momentálně s prolisem a ty na mém roku 1961 nemají co dělat, dlouhou dobu už mám nachystané bez prolisu, čekaly však až na správnou chvíli, kdy je nalakuji a dám na motorku a to je právě dnes.

Bude na něm nějaká práce, ale uvidím co vše se ukáže po pískování. Zatím vím o prasklince viz foto nad odstavcem a dírky navíc. Lem pod odrazkou je pěkně narušený korozí tak doufám že ještě není skrz na skrz.

23.2.2020

Teprve začala samotná demontáž motocyklu, ale protože jsem měl důvod objednávat díly na 250 čízu tak jsem si k tomu přibalil i nějaké drobnosti už na tuto kývačku. Jde především o gumové drobnosti, které jsem dříve nepoužil nebo jsem nucen je vyměnit. Protože budu dávat nové brýle řízení, koupil jsem nové ložisko řízení, 3 polohovou spínací skříňku aby jsem nahradil doposud 4 polohovou a neodrušenou faju. Ta nahradí odrušenou, i když to k vape nedoporučují, musel jsem vyměnit tu co mi odešla a bohužel jako rezervní byla jen odrušená. No a nakonec tam zůstala doteď.

6.3.2020

Dneska se mi konečně vrátil po měsíci válec od Padalíka. Nechal jsem si náhradní válec nově vybrousit. Původní válec sundaný před renovací si však nechám jako rezervní sadu na dojetí nebo na nějaký moto projekt do budoucna. Mám rezervní i bloky na 453 tak když by se mi podařilo sehnad klikovku, postavím si kompletní rezervní motor. Více fotografií válce naleznete tady: http://gomotoru.cz/cz-125-typ-453-z-roku-1961-valec-po-vybrusu

6.8.2020

Po malém prodloužení zapříčiněné pandemií se chromy konečně vrátily domů. Jsem celkem spokojen, přeci jen jsou to léta používané díly a tak i po novém chromu nemůžou být na 101%, nějakou tu vzpomínku to má a né vždycky se podaří každý šrám odstranit. Ale ano jsou chromy hezké, jediné na co si ještě počkám jsou chromované řidítka, ty mi nedopatřením dojely na motocykl ČZ 150 C místo na kývačku. Ale vše je v řešení a nesprávné řidítka už míří zpět do chromovny, odkud se konečně vrátí moje. Motocykl je stejně ve fázi, ve které už není kam spěchat, léto pomalu končí a ještě jsem nezačal pískovat ani lakovat.

31.8.2020

Jak už jsem psal dříve, z chromovny se mi vrátily špatné řidítka a nekompletní kryt přepínače světel z řidítek. Nikomu nic za zlé, tohle se prostě může stát kdykoliv a komukoliv. Jakmile jsem poslal nesprávné řidítka zpět firmě Idetic, bylo mi řečeno že to hned napraví a ještě ten den se to bude snažit poslat zpět. Paráda! Ale byly to jen holé řeči které se jim nepodařilo splnit ani do 14 dnů. Teprve až po dvou týdnech se mi vrátily díly zpět. Vše už naštěstí bylo v pořádku, řidítka jsou opravdu moje a kryt přepínače má zpět hezky nanýtovaný bakelitový knoflík klaksonu. Tímto však s touto firmou nadále spolupracovat nebudu. Cena byla vyšší než u jiné firmy a tak jsem čekal opravdu TOP kvalitu. Nicméně že bych se měl z toho … se opravdu nedá říct. Pak člověk zjistí proč je cena tak vysoká. Tato firma v podstatě díly jen připraví ale chromuje úplně jiná firma, to je třetí osoba a zde se bohužel cena navýší. A jsme doma. Další veliký mínus byla komunikace. Na telefon nikdo nereagoval, na email nikdo nereagoval pouze na messengeru se mi podařilo párkrát firmu zkontaktovat ale jinak katastrofa. Mínus (vysoká cena, dlouhá doba, hrozná komunikace). Takže už nikdy více.

9.10.2020

Nalakoval jsem rám a pár klíčových dílů, kterých je potřeba pro kompletaci přední části motocyklu. Chromové díly jsou nachystané a zbývají lakované. Jakmile je rám nalakovaný, usadím nové ložisko řízení a namontuji brýle a trubky předních tlumičů.

Nyní se můžu pustit do kompletace předních tlumičů. Jak už jsem psal někde výše, vyměnil jsem gufero v matici kluzáku a těsnící okroužek. Samozřejmě veškeré těsnění spojené s předními tlumiči. Trochu jsem se potrápil s čištěním kluzáků uvnitř po chromu ale nakonec si to dalo říct. Pouzdra jsem nechal ty, které tam byly. Měl jsem je označené, aby jsem je namontoval stejným směrem a alespoň co nejblíže stejnému místu, ve kterém pře demontáží chodily. Mohl jsem je měnit ale protože nejsou původní ale měněné a vůle, kterou jsem jim nechal při první montáži se nezměnila, nevidím důvod je zbytečně vyhazovat a měnit.

Přední kolo mám už hotové z minula. Tady jsem akorát dořešil brzdové čelisti a kompletně vše vyčistil. A protože mám přední část motocyklu nachystanou na montáž kola musím jej tam usadit. Konečně to bude stát na kole a stojanu místo stojan a špalek. 🙂

11.3.2021

Aby se neřeklo, že jsem veškerý čas věnoval pouze pionýru tak jsem se lehce posunul i na kývačce. Zatím co jsem pracoval na 555 tak jsem řešil vše ostatní na kejvu. Sháněl jsem si potřebné díly a povrchovou úpravu aby jsem se mohl někam posunout hned jak dodělám pincka. A protože je hotový, začínám pomalu zde. Není to žádný pokrok k oslavě, ale složil jsem zadní tlumiče a osedlal řidítka novými hefty. Čekám teda, jak bude naskladněna rozeta (47z) a pak na motorku budu moc nasadit kolo. Jak bude kolo na místě dořeším hlavní stojan a boční stojan. Musím převařit trubku levé stupačky a jak to budu mít hotové budu se moct chvíli věnovat motoru. Ten chci jen rozpůlit, vyčistit a zkontrolovat převodovku a vidličky. Pak půjde motor zpět do rámu. Dál předbíhat nebudu ale po motoru bych chtěl mít vyřešeny blatníky. Pro přední část by to bylo na hotovo a zadní část si ještě na kompletaci počká. Takže teď celý projekt stojí na rozetě. Pak se budu moct posunout dál.

Na zaprášený rám jsem nasadil oba tlumiče. Repasované byly už když jsem motocykl zprovozňoval takže jsem pouze vyčistil chrom a oba tlumiče nově nalakoval. Rám dostal nové silentbloky a samozřejmě jsem neopomenul na šrouby s hlavičkou pro klíč 12 mm jako tomu bylo ve výrobě.

Poskládal jsem si novou rozetu tentokrát ze 47 zubů jak je psáno v knize. Tak uvidím jak se vše změní při rozdílu 1 zubu (46/47). Nicméně kvůli rozetě jsem nechtěl dávat zadní kolo a tak byl rám tak nějak nemobilní. Potřebuji upravit uložení centrálního stojanu na opravný čep a proto je potřeba aby motorka stála na kolech. Stojan hotový a boční stojan nahrubo taky. Samotným kolům se budu věnovat ještě později. Zatím je vše jen nasazené aby se to dalo převážet a opřít o zeď když by bylo třeba.

Pokračování…