Z tohoto motocyklu ČZ 125 T jsem měl radost. A to hlavně proto, protože jsem měl zatím jen zkušenost s novějším odpruženým modelem C. A i když je motorka z části původní a z části nepůvodní co se týče lakovaní, nese si svojí historii v podobě dobové úpravy. Protože díly, které jsou už přelakovány byly lakovány už před hodně delší dobou.




Motor po generální opravě. Tu prováděla nějaká firma, která potom asi ukončila působení, nebo jen přestala komunikovat. Nicméně, motor měl krásný původní vzhled. O ten při generální opravě přišel. Horší, že motor nikdo nezkoušel a samozřejmě doma nastartovat nešel nefungovala spojka. Musel jsem tedy sundat víko a podívat se, co je za problém. Špatně natočený vypínací půlměsíc a zkrácená tyčinka spojky. Po opravě spojka šlape jako hodinky. Jen si nemůžu zvyknout na tuhost páčky, kterou tento motocykl nabízí. No a na startování byl špatně udělán předstih. Naladěno, dvě kopnutí a motocykl běží.




Spojka opravena, motor naladěn a můžu to jít projet. Strašné ovládání řízení. Tuhé a nepomohlo ani povolení tlumiče řízení pomocí růžice. Vrátil jsem se domů a podíval se proč to tak zlobí. Zjistil jsem že uložení pro misky ložiska řízení je vytahané dopředu a dozadu. Misky nedrží a celý předek tancuje dopředu a dozadu. To by ale nebyl důvod k tomu, aby bylo řízení tak tuhé. Po rozebrání jsem zjistil, že na horním ložisku chybí 1 kulička (nic co by překvapilo). To co mě opravdu zarazilo a objasnilo důvod špatného zatáčení je, že chybějící kulička z horního ložiska je nadpočetná ve spodním ložisku. Tím pádem jak se brýle řízení stáhly, ložisko místo toho aby se snadno odvalovalo, tak se to akorát celé skřípalo. Dál jsem zjistil, že jsou prasklé brýle. To že se mi po demontáži z rámu rozpadnou v ruce jsem absolutně nečekal. Rám se bude muset vyměnit, brýle zavařím.






























Rám se použije rezervní. Jedná se teda o ND z roku 1956. Určený pro téčko ale nese už céčkové prvky. Možná by se dalo říct, že to byl původně vyrobený rám na model T ale byl upraven aby se dal použít už na nové neodpružené C. Uchycení sedla a klaksonu nese prvky téčka, zadní partie pro uchycení zadního kola je už tvarem a velikostí pro model C. Na to jsem došel jednak podle tvaru, a upřesnil mi to problém s napnutím řetězu. Protože stavěcí excentry na T a C jsou velikostně rozdílné. Céčko má větší průměr. Nicméně, musel jsem vyrovnat držení stupaček. Navařit utržené držáky kastlíku a odstranit dovařené držáky pro druhý kastlík, které má opět jenom céčko.




















Rám jsem po opravě nechal opískovat a znovu nalakoval. Z motoru jsem vyházel nové zinkové šrouby a použil původní. Ty teda bylo potřeba vyčistit, opravit hlavičky a znovu načernit. Ale dodaly motoru skvělý nádech a i když je nesprávnou generální opravou poškozen vzhled, černé šrouby to trochu eliminovaly.




Dočernil jsem ostatní díly, které mají být černěny a celý motocykl poskládal ze sady šroubů jako originál. Rozměry, hlavičky bez označení a kompletně načerněné. Motorka tak dostala ohromný nádech. Rozhodně se vzhled proti prvnímu dovezení změnil. Je moc pěkná.









