ČZ 125 T z roku 1948

Z tohoto motocyklu ČZ 125 T jsem měl radost. A to hlavně proto, protože jsem měl zatím jen zkušenost s novějším odpruženým modelem C. A i když je motorka z části původní a z části nepůvodní co se týče lakovaní, nese si svojí historii v podobě dobové úpravy. Protože díly, které jsou už přelakovány byly lakovány už před hodně delší dobou.

Nefunkční motor

27. Července 2018

Motor po generální opravě. Tu prováděla nějaká firma, která potom asi ukončila působení, nebo jen přestala komunikovat. Nicméně, motor měl krásný původní vzhled. O ten při generální opravě přišel. Horší, že motor nikdo nezkoušel a samozřejmě doma nastartovat nešel nefungovala spojka. Musel jsem tedy sundat víko a podívat se, co je za problém. Špatně natočený vypínací půlměsíc a zkrácená tyčinka spojky. Po opravě spojka šlape jako hodinky. Jen si nemůžu zvyknout na tuhost páčky, kterou tento motocykl nabízí. No a na startování byl špatně udělán předstih. Naladěno, dvě kopnutí a motocykl běží.

Baterie úprava repliky

27. Července 2018 – Zdroj

Při práci na motocyklu ČZ 125 T jsem se také zaměřil na baterii, nebo spíše na obal baterie. Dnes už se tato baterie sehnat nedá. Dá se pořídit replikový obal, který z venku vypadá jako původní baterie, ale dovnitř se vkládá klasická baterie požadovaného rozměru. A tak jsem se zamyslel, jak tuto repliku zdokonalit, aby byl zvenčí vzhled co nejvíce autentický. Zkrátka aby na první pohled nebylo jasné že je to jen hloupá replika. Vymyslel jsem tedy, jak na obal přidělat držáky, na které se následně z venčí napojí elektroinstalace motocyklu, tak jak tomu bylo originálně.

Špatná ovladatelnost motocyklu

28. Července 2018

Spojka opravena, motor naladěn a můžu to jít projet. Strašné ovládání řízení. Tuhé a nepomohlo ani povolení tlumiče řízení pomocí růžice. Vrátil jsem se domů a podíval se proč to tak zlobí. Zjistil jsem že uložení pro misky ložiska řízení je vytahané dopředu a dozadu. Misky nedrží a celý předek tancuje dopředu a dozadu. To by ale nebyl důvod k tomu, aby bylo řízení tak tuhé. Po rozebrání jsem zjistil, že na horním ložisku chybí 1 kulička (nic co by překvapilo). To co mě opravdu zarazilo a objasnilo důvod špatného zatáčení je, že chybějící kulička z horního ložiska je nadpočetná ve spodním ložisku. Tím pádem jak se brýle řízení stáhly, ložisko místo toho aby se snadno odvalovalo, tak se to akorát celé skřípalo. Dál jsem zjistil, že jsou prasklé brýle. To že se mi po demontáži z rámu rozpadnou v ruce jsem absolutně nečekal. Rám se bude muset vyměnit, brýle zavařím.

Práce na rámu

2. Srpna 2018

Rám se použije rezervní. Jedná se teda o ND z roku 1956. Určený pro téčko ale nese už céčkové prvky. Možná by se dalo říct, že to byl původně vyrobený rám na model T ale byl upraven aby se dal použít už na nové neodpružené C. Uchycení sedla a klaksonu nese prvky téčka, zadní partie pro uchycení zadního kola je už tvarem a velikostí pro model C. Na to jsem došel jednak podle tvaru, a upřesnil mi to problém s napnutím řetězu. Protože stavěcí excentry na T a C jsou velikostně rozdílné. Céčko má větší průměr. Nicméně, musel jsem vyrovnat držení stupaček. Navařit utržené držáky kastlíku a odstranit dovařené držáky pro druhý kastlík, které má opět jenom céčko.

Rám jsem po opravě nechal opískovat a znovu nalakoval.

Oprava původních šroubů motoru

8. Srpna 2018 – Zdroj

Z motoru jsem vyházel nové zinkové šrouby a použil původní. Ty teda bylo potřeba vyčistit, opravit hlavičky a znovu načernit. Ale dodaly motoru skvělý nádech a i když je nesprávnou generální opravou poškozen vzhled, černé šrouby to trochu eliminovaly.

Ultrazvukové čištění karburátoru

26. Srpna 2018 – Zdroj

Hotovo

26. Srpna 2018

Dočernil jsem ostatní díly, které mají být černěny a celý motocykl poskládal ze sady šroubů jako originál. Rozměry, hlavičky bez označení a kompletně načerněné. Motorka tak dostala ohromný nádech. Rozhodně se vzhled proti prvnímu dovezení změnil. Je moc pěkná.

Druhá projížďka

26. Srpna 2018 – Zdroj

Druhé venčení tak úžasného ač nepohodlného stroje ČZ 125 T jsem musel po cestě zdokumentovat. Motocykl dělá konečně po opravě radost. Prvních 100km namotáno a zatím bez jediné chybičky či zaváhání. Snad letošní sezónu ještě nějakou tu stovečku najedu.

Výměna ložisek v zadním kole

9. Září 2018 – Zdroj

Při rozebírání kola ČZ 125 T musím být opatrný, už jenom pro to, že nechci nijak poškodit lakování kola ani středu a především, protože chci použít původní prachovky. Nebo alespoň obaly, filc budu dávat nový. Někde se zatoulal rozpěrný kroužek, který jsem musel nechat vytočit nový. Jeho rozměry jsou 12x20x8mm, třeba se v budoucnu budou někomu hodit.

Výměna středu zadního kola s rozetou

11. Prosince 2019 – Zdroj

Přišel čas na výměnu zadního středu ČZ 125 T kvůli sjetým zubům rozety. Myslel jsem, že s rozetou někdo něco už prováděl. Protože když byl nový řetěz tak se dal napnout do plna. Excentry byly teda nadoraz ale řetěz pro jízdu ok. Jakmile motorka najela 1000 km tak se řetěz protáhl a už se nedal dopnout. Na požadovaném počtu článků byl moc volný a o článek méně nešel spojit. Padaly taky možnosti, že bych použil půl článek ale do těchto akcí se nerad pouštím. I přesto, že neodpružená motorka není háklivá na vůli řetězu jako odpružená. Raději vyměním rozetu, u téčka teda celý střed a bude.

Rozpletl jsem jiné staré a rezavé kolo s tím, že si vezmu střed. Ten budu muset nalakovat. Jakmile jsem jej vytáhl z výpletu ven a pěkně opláchl, zjistil jsem že je na něm pořád dostatek původní barvy a tak ho pouze odrezím a zakonzervuji. Špice z mého kola, se použít nedají, nebo líp, už je ani použít nechci. Jednak jsou tenčí než by měly být a hlavně jsou pokroucené. Zde sáhnu po nových černěných špicích. Do středu jsem nechal pouze rozpěrku, ložiska jsem dal nová a filce použil z mého středu, protože to není tak dlouhou, co jsem jim dal nové filce. Kolo vypleteno, než se bude centrovat, podívám se, jak dobře jde napnout řetěz. Nejde!

Proč to pořád nejde napnout? A pak mě to konečně napadlo. Když jsem rám měnil, sledoval jsem rozdíly a přeci věděl, že konce na kterých je zadní kolo jsou už velikostí a tvarem na neodpružený model C. Není teda možný, že jsou excentry na céčko větší? Protože když mezi excentr a doraz vložím pásovinu, napnutí je daleko lepší. No samozřejmě že ano, našel jsem si nákresy a je to jasné. Abych napnul řetěz na tomto rámu, musím mít větší excentry z céčka.

Konečně se podařilo najít a vyřešit problém s napínáním řetězu. Původní excentr na téčko má průměr cca 36mm a excentr na céčko 45mm. Hned po nasazení na osu zadního kola a pootočení jde vidět, že to bude konečně ono. Navařím palečky a načerním je. Řetěz už dám nový, protože jsem jej o článek zkrátil a spojovat ho 2 sponami nebudu. Vyměnil jsem tedy střed kvůli lepší rozetě a konečně vyřešil problém s napínáním řetězu. Ty excentry by napnuly řetěz i na staré rozetě, ale tu už jsem nechtěl dále používat. Excentry zavařené, na poslední fotce rozdíl mezi T a C excentrem. Není to teda úplně totožný excentr jako na céčko. To má větší díru do které se vkládá vložka, tu já nechtěl a udělal díru pouze na osu jako excentr na téčko.

Zadní kolo je vycentrované a nachystané na obutí. Starý i když pro mě nový střed je moc pěkný a ty zuby jsou naprosto krásné. Nové špice nejdou poznat ale i kdyby šly, prostě staré špice znovu vyplétat a napínat při centrování nebudu. Ráfek zůstal stejný jako doposud a nová pneumatika shodná s přední. Volil jsem Heidenau 2,75 x 19.

Načerněno, nasazeno. Jsem spokojený. Zadní kolo je hotové.

Údržba po 1000 km

23. Prosince 2019 – Zdroj

S údržbou ČZ 125 T po 1000 km jsem spojil i déle potřebnou výměnu zadního středu, kvůli opotřebované rozetě. Dále údržba zahrnuje i výměnu řetězu, protože se kvůli špatné rozetě musel zkrátit o 1 článek a tak už ho nešlo znova použít. Další co jsem musel udělat byly výfuky.

Výfuky byly pěkně špinavé a poprskané od netěsnících spojů na výfucích. Proto bylo potřeby výfuky demontovat, kompletně očistit a znovu složit a vrátit na motorku. Všechny spoje bylo potřeba utěsnit a tak jsem zvolil těsnící tmel do vysoké teploty. Tak snad se tam udrží a nevyfoukne se ven nebo se nerozleptá ze zbytků oleje a paliva.

Ještě jsem zapomněl, když jsem sundal výfuky, alespoň jsem mohl zaměnit matice výfuku, protože jsem tam měl doposud dvě stejné z jedné strany. Místo pravé a levé tak nejspíš dvě pravé, ale přesně to nevím.

Nasadil jsem dvě kožené brašny a motorka konečně vypadá jako mazel. Nádhera. Samozřejmě všechna mazání, výměny oleje a kontroly po najetí 1000 km. Ještě je potřeba podívat se na spojku a především spojkový koš, to bude ale nový článek.

Oprava spojky, nové lamely

31. Ledna 2020 – Zdroj

Když se ke mě motocykl ČZ 125 T dostal, měl motor po nezdařilé GO. Nefungovala spojka a tak jsem měl levé víko sundané a viděl tu pohromu. Jak takovouto spojku může někdo ponechat a říct že je ještě v pořádku to asi do teď nechápu. Nicméně, v době kdy jsem měl víko sundané a viděl že spojkový koš má vše za sebou náhradní nebyl a tak jsem zariskoval a ponechal jej. Uvidím, projedu to a když by to dělalo neplechu tak by se to řešilo. Bylo léto, konec sezóny za dveřmi a tak ať se stihnu ještě párkrát projet. Zábavné je, že motorka s touto spojkou najela 1000 km než jsem si vzpomněl, že by bylo dobré ji udělat. Za tu dobu se nashromáždily nějaké díly, motory a tak vyberu nejlepší koš co půjde. Nejprve však musím rozebrat původní spojku.

Nečekal jsem však takovou bídu. Po sejmutí víka to vypadalo ještě hůř, než jsem čekal. Počítal jsem s tím, že je koš špatný a lamely už mají svá nejlepší léta za sebou. Ale že bude po smrti i primární řetěz a olej černý jako bota jsem nečekal už vůbec. Ten olej bude asi lepší měnit každou sezónu, protože po 1000 km, co jsem najezdil v jedné sezóně ten olej vypadá teda otřesně.

Dlouhou dobu sháním uloženkový spojkový koš ale zatím se absolutně nedaří. Proto budu muset použít jeden z nejlepších košů, co doma mám. Ale i tak mám obavy že nové lamely budou mezi zuby volné. Nebudou to sice takové vůle jako doteď, ale budou tam. Ideální řešení by bylo, aby měly nové lamely širší zuby a já si je zapiloval podle potřeb na spojkový koš. Byla by to sice celkem piplačka, ale jedině tak bude sedět spojka nejlíp. Otázka jak dlouho to vydrží, než se lamely zase okoušou.

Tento koš budu muset použít. Je to jeden z nejlepších košů, co doma mám. A protože se mi uloženku nebo TOP stav nepodařilo sehnat, půjde na motor tento kus. Drážky jsou široké cca 10,7 mm a nová lamela má šířku zubu 10,2 mm. Takže vzniklá mezera bude mít 0,5 mm. Rozhodně je to lepší, protože staré lamely měly šířku zubu 8 mm. Jedna drážka na koši měla 15 mm, ostatní cca 12,2 mm. Takže zde byl rozdíl 4,2 – 6,8 mm.

Nastává však nelehký úkol a to výběr lamel. Nebo spíše síla nových lamel. Protože se dnes vyrábí o síle 3,1 mm a tím pádem je místo původních 5 lamel a 4 mezi lamel nutno použít jen 4 lamely a 3 mezi lamely. K tomuto tématu jsem se párkrát dostal i na fórech, kde si kluci stěžovali, že takto poskládaná spojka klouže. Proto tedy nastal běh na dohledání informací, jaké mají mít původní lamely sílu, aby se daly použít v počtu, jaký předepsal výrobce. Když jsem si změřil staré lamely, které měly 2,3 mm a mezi lamely 1,4 mm a sečetl je podle daného počtu tedy 5×2,3 a 4×1,4 dostal jsem se na sílu 17,1. Nové lamely 4×3,1 s původníma mezi lamelami 3×1,4 dají sílu 16,6 mm. Takže ještě menší než staré lamely, proto usuzuji, že je klidně možné že bude spojka klouzat. Nevím tedy, zda jsou nové mezi lamely třeba širší než originální ale pokud bych vyměnil jen lamely spojka bude pravděpodobně klouzat, nové mezi lamely co jsem našel na internetu mají taktéž 1,4 mm. Dále jsem se dočetl, že si někdo koupil nové lamely a zabrousil je na 2,5 mm a použil stejný počet lamel a mezi lamel. Tento součet pak dává 18,1 mm. Můžu se však spolehnout na šířku 2,5 mm?

Proto jsem začal zkoušet různé počty. Změřil jsem si výšku koše od unašeče spojky a naměřil jsem 20,7 mm. Při odečtu musím myslet i na přítlačný talíř spojky. Ten má 2,4 mm. Jsme tedy na 18,3 mm. Dále odečtu 4 mezi lamely, mám 12,7 šířky pro lamely. Vydělím 5 kusy a mám šířku jedné lamely 2,54 mm. Takže si myslím, že nové lamely můžou mít klidně hodnotu 2,6 mm. Při síle 2,6 dá součet 18,6 mm. Rozdíl mezi menším počtem silných lamel jsou 2 mm, a to je teda dost. Pro ukázku sestavená spojka se silnými lamelami 3 mm v počtu 5 kusů lamel a 4 mezil amely. Po sestavení opustil přítlačný talíř spojkový koš a vodící kolíky. Po zmáčknutí spojkové páčky na řidítkách opustí přítlačný talíř spojkový koš úplně.

Začal jsem tedy se zabrušováním lamel na brusném plátně a rovné desce. Nechtěl jsem to zase ubrat moc ale přiznám se že je ferodo materiál pěkně odolný a tak jeho broušení není žádná pohádka. Ale z toho nejhoršího už jsem se dobrousil. Nicméně stále nemám lamely přesně na 2,6 mm jak mám v plánu. Pohybuji se někde mezi 2,61-2,69 mm. Proto je stále součet lamel o 0,8 mm vetší než by měl být. Jakmile to tak bude, měl by být přítlačný talíř téměř zároveň s košem a po zmáčknutí páčky na řidítkách by neměl opustit vodící kolíky unašeče.

Rozhodně to už teď vypadá dobře a možná už by se dala spojka v klidu používat. Je taky možné že budu muset svojí teorii pozměnit a zabrousit lamely ještě více. To se vše uvidí. Potom zkusím poskládat spojku namíchanou se starými lamelami, aby jsem vyzkoušel situaci, kdyby byly lamely užší, třeba místo 2,6 mm použita síla 2,5 mm. Porovnám sílu pružin a tvrdost páčky na zmáčknutí. Pokud bude spojka měkčí asi se rozhodnu lamely více zabrousit.

Když bych uvažoval nad sílou lamel 2,5 mm taky po vynásobení 5 kusy jsem na 12,5 mm. Moje lamely mají prozatím 2,6 mm a staré 2,3 mm. Abych se dostal nejblíže 12,5 mm musím použít 2 lamely 2,6 mm a 3 lamely 2,3 mm. Tento součet mi dá 12,1 mm a tak jsem spojku složil a vyzkoušel tvrdost spojkové páčky a ta se proti minulému testu nijak zásadně nezměnila. Ale spojkový koš sedí zatím nejlíp. Takže všech 5 lamel zabrousím na hotových 2,5 mm. Ještě zkontroluji zda nehází unašeč, přítlačný talíř a zda nejsou mezi lamely křivé. Porovnám výšku pružin a pokud bude vše v pořádku, začnu konečně skládat.

Takže závěrem abych to shrnul. Použil jsem množství lamel a mezilamel tak jak bylo běžně na motocykl montováno. Koupil jsem silné lamely, které jsem zabrousil na 2,5 mm. Existuje i obchod, kde tyto lamely prodávají v síle 3,1 mm i 2,5 mm. Také je samozřejmě možnost nechat si vyrobit lamely atypické. Já jsem si vzal silnější protože jsem chtěl laborovat s různou sílou. Ale stejně jsem se dostal až na sílu 2,5 mm. Né teda přesně ale někde mezi 2,51-2,57 mm. Spojka sedí a vypíná. Uvidím jak se bude chovat za chodu ale neměl by být problém. Motorka je konečně nachystaná na další sezónu.

Zimní start

1. Února 2020 – Zdroj

Ačkoliv nerad startuji motorky v zimě, tak dnes jsem prostě musel ČZ 125 T nastartovat. Nebylo tak hrozné počasí. Hlavně jsem potřeboval vyzkoušet spojku jak zabírá, vypíná a jestli je moje teorie správná. Zda práce se  zabrušováním lamel byla alespoň k něčemu, nebo to budu muset znova otevřít a najít jiné řešení. Spojka vystavuje, neklouže takže úspěch. Ještě teda uvidím až motorku projedu v sezóně někam dál zda je vše opravdu v pořádku. Ale bude na 99%. Video startu zde: ČZ 125 T z roku 1948 – Zimní start – Gomotoru.

Kožené brašny

7. Února 2020 – Zdroj

Po opravě ČZ 125 T, kterou jsem prováděl článek zpětně jsem téčku nasadil kožené brašny, které motorce dodaly úžasný nádech. Vypadá moc dobře a i když to není leštěnka, říkám si, že je opravdu moc pěkná. Oprava nebyla nijak náročná i když trvala celkem dlouho. Časové důvody mi nedovolovaly navštěvovat dílnu tak často a tak se lehká údržba protáhla na pár měsíců. Ale přes zimu nemá člověk kam spěchat, jen to že tu čekají ve frontě další a další motorky.

Vyjížďka 2020

5. Října 2020 – Zdroj

Pár pořízených snímků z letošní projížďky na ČZ 125 T. I přesto že bylo potřeba zase něco opravovat v motoru tak se motorka konečně projela. Kvůli pružince řazení se musel znova půlit motor a tak se sezóna opět trochu brzdila. Tak snad už bude motorka běžet tak jak má.