ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Porucha motoru

ČZ 125 typ 453 z roku 1961 - Porucha motoru 1

Po najetí 3523 km došlo k poruše motoru. Motorka do poslední chvíle šlapala celkem obstojně. Sice bylo pár zlobících momentů především se svíčkami ale i tak motorka jezdila dobře. Zaběhnutá byla už dávno a tak se s ní jezdilo různě po okolí. Jeden den se s motorkou najelo 160km a tak padlo rozhodnutí, podívat s konečně i dál. Bohužel ale motorka začala zlobit.

  • ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Zapalování po poruše

    ČZ 125 typ 453 z roku 1961 - Zapalování po poruše 2

    Při cestě z ničeho nic zdechla a už nejela. Měnilo se gufero pod zapalováním a motorka zase ožila. Netrvalo ji však dlouho a motorka zase zhasla. Následně se zjistilo, že bude nějaká závada v dobíjení. Jelo se tedy bez světel. Motorka dorazila do cíle a dokonce i zvládla i cestu zpět domů. Sice jen na obrysová světla ale zvládla. No a tak to mám doma a koukám na to. Co se asi stalo.

    Na baterce bylo zhruba něco kolem 3,5V. Po napojení na nabíječku nelze nabít takže je baterka po smrti. Dobrá kouknu se i na zapalování zda je vše tak jak má být. Po sejmutí pravého víka nešlo nic pořádně poznat. Zkontroloval jsem odtrh na kladívku a předstih. Odtrh byl plus mínus ok ale předstih byl malý. Pouze nějakých 2,4mm a myslím si z hlavy že by měla mít 3,5mm. No dobrá, vytažením uhlíků to začalo. Proboha ty teda vypadají. Sejmul jsem zapalování a to co na mě čekalo jsem snad v životě ani neviděl. No to snad není ani reálné.

    Komutátor na rotoru je absolutně zničený. Jak je tohle možné? No přece to nemohly vyběhat uhlíky. Nakonec jsem si všiml, že se drát živého uhlíku prodřel až na tělo zapalování a došlo ke spojení komutátoru oběma uhlíky na kostru. Aha a jsme doma. Našel jsem problém, proč to přestalo dobíjet. Co vše je kvůli tomu zničené se ukáže později. No a co to gufero? Jak to že odešlo.

    Gufero mělo něco kolem 4 roků. Takže mohlo lehce ztvrdnout ale i tak by mělo být ok. Sejmul jsem tedy domeček a zjistil, že uložení pro pravé ložisko je vymleté a ložisko se v bloku točí a sune ven a dovnitř. Aha, takže to jistě vibrovalo jak je to volné a to tvrdší gufero to už nepodrželo. A jsme doma. No hezký. Tak si krasavice vezme dalších 5tis korun aby zase mohla jezdit. No super. Takže od GO motoru najela nějakých 3500 km než se stalo tohle.

    Takže abych si to celé shrnul bude potřeba nová baterka. Zapalování budu reklamovat i když je po jejich záruční době, problém se stal kvůli jejich výmyslu se šroubkem který napojuje drát živého uhlíku do regulátoru dobíjení. Uvidím zda reklamaci přijmou a jak se budu finančně dorovnávat. Nicméně motor budu muset rozpůlit a nechat opravit uložení pro ložisko duralovou vložkou jako jsem nechal opravovat blok u ČZ 250/455. Letos ale slečna dozajista dojezdila. Možná si ještě někdy v září zajezdí ale srpen je pro ní konečná.

  • ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Zapalování po opravě

    ČZ 125 typ 453 z roku 1961 - Zapalování po opravě 10

    Zapalování je opravené doma. Samotná oprava byla doslova blesková. Nějaká oprava na dynamu, výměna držáku uhlíků a uhlíků samotných. Novinka oproti dosavadních renovací zapalování, už nechytají desku pro uhlíky šrouby jak tomu dělaly doposud ale hliníkovými nýty tak jak to bývávalo původně z továrny. Takže takový malý plus. Nicméně napojení živého uhlíku stále přetrvává v podobě šroubku. Ten je ale nově navlečen do pevnější bužírky, takže už by nemělo do budoucna dojít k prodření, jako se tomu stalo aktuálně.

    Změnilo se i místo ukostření druhého uhlíku, který byl kostřen uvnitř pod šroubkem upevňující držák uhlíků. Aktuálně je chycen z venku na samotné tělo statoru. Na rotoru se srovnal komutátor tak snad to nebude do budoucna nějak zlobit. Ale věřím, že vědí co dělají. To asi tak k zapalování, které je konečně vyřešené. Ještě tedy pořešit ty bloky, znovu celé odladit a bude od motorky zase pokoj.

  • ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Bloky před opravou

    ČZ 125 typ 453 z roku 1961 - Bloky před opravou 19

    Sešlo se mnoho věcí na motoru ČZ 125 typ 453 na straně zapalování a tak teď těžko soudit, co bylo první a jak poruchy jednotlivě pokračovaly. Ale poničilo se zapalování a uložení ložiska v pravé polovině bloků. Jestli tyto poruchy spolu souvisí nebo se jedná jen o náhodu, kdo ví. Každopádně bloky je potřeba rozebrat a vyčistit. Nechat opravit uložení a pak se bude zase skládat zpět. Samozřejmě bude potřeba přeměřit klikovou hřídel. Přeci jen bude se sní manipulovat ven z motoru a to poničené uložení ve kterém najela pár stovek kilometrů ji jistě taky dvakrát neprospělo.

  • ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Bloky po opravě

    ČZ 125 typ 453 z roku 1961 - Bloky po opravě 26

    Bloky motoru ČZ 125 typ 453 se vrátily po úspěšné opravě zase domů a tak jsem zase malý krůček vpřed. Bloky jsem svěřil na opravu firmě R a R kovo s.r.o, které jsem už pár oprav zadal a vždy se mi vše vrátilo v pořádku a samozřejmě kvalitně opravené. Takže mohu jen doporučit. Lehce k opravě. Původní otvor se zvětšil na určitý průměr a pro ten průměr se vyrobilo na jedno upnutí duralové pouzdro s venkovním průměrem do bloky a vnitřním pro ložisko, které se bude do motoru při skládání dávat. Samozřejmě kontrola a navrtání mazacího kanálku. Bloky jsou tedy doma a už jen čekám, až bude hotová kliková hřídel. Tu jsem nechal převážit a zkontrolovat u firmy Brusírna Holátko. Potom budu moct začít skládat motor zase do hromady. Tak snad mě nebude čekat žádné překvapení.

  • ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Skládání motoru

    ČZ 125 typ 453 z roku 1961 - Skládání motoru 30

    Kliková hřídel pro ČZ 125 typ 453 je hotová a tak se pouštím do skládání motoru. Vymezit převodovku a klikovou hřídel a může se skládat. Trochu mě pozlobila tyčka vidliček řazení. Pokaždé jsem se trefil napoprvé a tak zákon schválnosti, bloky namazané silikonem a ne a ne se trefit na vidličku. Nakonec se ale dílo podařilo a bloky se úspěšně spojily.

    Polo motor usadím do rámu a zbytek kompletuji až na motorce. Nasadím píst a válec. Potom seřídím zapalování. Následně sestavuji spojku a provedu i její nastavení. Následně zaklopím obě víka. Ještě před skládáním spojky jsem si na motor namontoval karburátor.

  • ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Kompletace motorky

    ČZ 125 typ 453 z roku 1961 - Kompletace motorky 45

    Konečně můžu motorku ČZ 125 typ 453 začít kompletovat. Zatím ale použiju náhradní nádrž, protože původní k motocyklu znova teče a budu ji muset nechat znova zaletovat. Tak snad už potom něco vydrží a nepraskne v letovaném místě znova. Kliková hřídel je převážená a tak by mohly být vibrace o dost nižší. Uvidíme co přinese čas. Snad už motor něco vydrží.

  • ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Projížďka, seřízení

    ČZ 125 typ 453 z roku 1961 - Projížďka, seřízení 54

    A konečně je motorka ČZ 125 typ 453 hotová a dělá zase radost z jízdy. Dostala prvních 230 km a po celou dobu bez jediného zaváhání. Vždy chytá na první ať za studena tak i za tepla během jízdy. Jsem maximálně spokojený. Zapalování šlape také a konečně budeme moct zase jezdit. Na volnoběh bez světel dobíjí nějakých 7,2V. Se světly na volnoběh je to nějakých 6,4-6,5V, po lehkém navýšení otáček je dobíjení hned na 7,2V. Takže dobíjení šlape jako hodinky.

Zdroje

-> Opravu zapalování provedl – Dynama Zahradníček.
-> Oprava bloků – R a R kovo.

Závěr

Přejít zpět na článek restaurování zde:

ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Restaurování.