Tato kývačka ČZ 250 typ 455 nese krásné známky domácího kutilství a pravidelného ježdění. Motor má pěknou sadu za sebou a na zbytku karoserie se samozřejmě podepsaly další šikovné české ručičky. Nicméně v plánu je dát motorku kompletně do kupy co se týče podvozku, samozřejmě kompletní GO motoru a odstranění domácího tuningu a náhrada poškozených dílů za zdravé díly. Jednoduše udělat z ní znovu spolehlivou a hezkou kývačku. Z počátku to byl teda projekt na maximální leštěnku, takže kompletní renovaci, ale nakonec se motorka nebude lakovat. To se dá udělat kdykoliv později za jednu zimu.
-
ČZ 250 typ 455 z roku 1961 – Původní stav
Nejvíce mě zaráží, že motorka procházela STK bez problémů i s 19″ kolem ve předu. Nikdo moc nezkoumal, že je to kolo jiné, že je v TP napsané 16″. Tato úprava si samozřejmě vyžádala i použití sportkového stojanu, takže se motorka s malým zadním kolem hrozně nahazovala. Zadní blatník pěkně navrtaný na několika místech kvůli nepůvodním držákům kožených brašen. Byla to prostě motorka která jen jezdila, údržba snad jen v případě, kdy už hořela zadnice.
-
ČZ 250 typ 455 z roku 1961 – Volnoběh před GO
Na to v jakém stavu je motor ČZ 250 typ 455 tak nejel zrovna nejhůř. Samé zvonění, cinkání ale jinak jel a držel se jakoby nic. To v jak hrůzném stavu je válec jsem vůbec netušil. Až na mrtvý segment tak to jelo celkem slušně.
-
ČZ 250 typ 455 z roku 1961 – Kyvná vidlice
Začínám tím nejdůležitějším a to je rám. Na tom se samozřejmě také podepsala nějaká ručička. Rám obsahoval pár dírek na víc, které není problém zavařit. Horší teda bylo uložení pro trubky stupaček. To bylo kapánek hnuté a každá stupačka letěla jiným směrem. To taky nebyl žádný problém, původně jsem plánoval nahradit celou trubku ale nakonec jsem to jen vyrovnal. To nejhorší však teprve čekalo a to výměnu kyvné vidlice. Protože nebyla rovná a utíkala na jednu stranu. Toho jsem si všiml už při demontáži motocyklu.
Tak, nakonec se podařilo, i když vytáhnout původní čep a původní kyvnou vidlici ven byl tedy opravdu porod. Nakonec se ale podařilo. Vypletl jsem nová kola, protože ty jsou základem opravy podvozku a brzdy. Ještě jsem vyměnil 19″ stojan za 16″ a opravil uložení pro 15 mm čep. Konečně zase motorka stojí na kolech. Podotýkám, že jsem se rozhodl kvůli pohodlnosti použít hrazdové řidítka. Není to renovace ani restaurování patinovky ale motorka na běžné ježdění. Takže tak.
-
ČZ 250 typ 455 z roku 1961 – Rozebírání motoru
Rám momentálně pozastavím a musím se věnovat i motoru. Ten bude mít jistě taky pěkná léta za sebou. Podle chodu tipuji, že má motorka pěknou řádku kilometrů bez jakékoliv opravy. Motorka má špatný segment a nedá se pořádně kopnout. Občas se podaří, jinak roztlačit. Takže to je první problém o kterém vím. Po otevření bloků na mě čekala pěkná řádka překvapení. Něco jsem čekal a něco jsem prostě bral jako automatickou závadu. Nakonec bude na motoru více práce, než jsem plánoval. Protože je volné pravé uložení ložiska klikové hřídele, budu muset vložkovat. Použiji duralovou vložku a válečkové ložisko tak už by blok pro příště nemusel takto utrpět. Spojkovému koši bude potřeba vyměnit startovací kolo a segment se bude muset koupit nový. Ještě však musím obhlídnout, proč je mezi hřídelí a segmentem taková mezera a tím pádem segment nedosedá na startovací kolečko spojkového koše celou plochou ale jen částí. Proto taky ty problémové starty.
-
ČZ 250 typ 455 z roku 1961 – Spasování rámu
Začínám skládat motorku na nečisto. Aby jsem se mohl podívat na kompletně očištěnou plechařinu a zhodnotit tak stav zda a co ponechat a co bude potřeba v případě dodatečně nalakovat. Samozřejmě přední blatník. Ten na motorce před lakováním dorovnám aby byl všude stejně široký. Důlky a dírky pak zapravím před lakem už mimo rám. Předek je na tom celkem obstojně, horší stav mají kastlíky. Místy vylezla červená barva a základní barva. To by nebyl takový problém. Horší je však to, že kastlíky pořádně nesedí. Nejhůř je na to zavírání právě bateriový kastlík. Ještě budu muset doladit repliku sedačky, protože absolutně nesedí. Prozatím jsem nasadil sedačku z mojí 453.
-
ČZ 250 typ 455 z roku 1961 – Úprava sedla
Na plechu sedačky jsem musel posunout zadní háky, kterými se nasazuje sedačka do podsedlového nosníku. Protože jsem nemohl dostat držák sedla do rámu a už vůbec jej zamknout zámečkem FAB. Nicméně potah je špatně ušitý a i přes velikou snahu jej dopnout se nedařilo. Bohužel sedlo bude takové jaké je.
-
ČZ 250 typ 455 z roku 1961 – Bloky motoru po vyčištění
Motor jsem vyčistil ale bude na něm daleko více práce než jsem počítal. Bloky jsou sice hezké, nikde nebouchnuté ani vyřezané. Opravit se bude muset uložení ložiska na pravé straně u zapalování. Obě mosazná pouzdra předlohové hřídele a opravit uložení tyčinky vidliček řazení. Na samostatných vnitřnostech je potřeba udělat kompletní spojku, segment, obě vidličky a potřeba bude vyměnit hlavní hřídel a dvě kolečka na hlavní hřídeli. 21 zubů a 23 zubů.
-
ČZ 250 typ 455 z roku 1961 – Odstraňování problémů
Pokračuji na odstranění potíží s motorem. Problém byl se startovacím segmentem, který nebyl na správném místě a tak nedosedal zub na zub ale jen hrana. Tím pádem se při startování srazily hrany jak na segmentu tak i na startovacím kolečku na spojkovém koši.
Naštěstí problém odstranil jen nový startovací segment. Je to teda jedna z vyšších položek co se týče ceny ale bohužel kdo chce startovat, musí mít dobrý segment. Koukal jsem se teda i po starším kusu ale jestli dám za nějaký vyšmatlaný 500 Kč nebo za nový 1000 Kč tak je asi jedno. Riskovat že mi někdo v dnešní době prodá bez záruky dobrý segment je těžký hazard. Spojkový koš zůstane, vymění se jenom startovací kolečko, které už bylo cenově celkem ok. Vyšlo na 440 Kč.
A protože je koš staršího provedení, kde bylo použito nízké kolečko a vystouplejší plech na zajištění, musím kvůli novému kolečku, které je už vysoké použít novější plechovou krytku na pružinku. Bohužel budu muset kvůli tomu rozhrabat další koš.
Segment je taky nachystaný, už zbývá dočistit pár drobností. Na závěr už zbývají jen ty bloky, které je potřeba opravit. Válec po výbrusu je nachystaný a o klikovou hřídel se postará firma Padalík. Tam jsme teda domluveni, že kliková hřídel dostane ojnici s menším okem 16mm a místo bronzového pouzdra budou jehličková ložiska v kleci. Tohle všechno jen kvůli tomu, že je k motorce druhý válec, který je po výbrusu avšak dodaný píst není na 18mm čep ale na 16mm čep. Takže trochu motorku zmodernizuji a použiju jehličky.
-
ČZ 250 typ 455 z roku 1961 – Převodovka
-
ČZ 250 typ 455 z roku 1961 – Bloky po opravě 1. část
Hlemýždím tempem, ale přeci jen se práce na motocyklu ČZ 250 typ 455 hýbe. Začal jsem dopasovávat a opravovat plechařinu. Mezitím se vrátila kliková hřídel z opravy. Dostala nové oba čepy, ojnici s jehličkovým ložiskem v kleci pro 16 mm pístní čep. Dále bylo potřeba zvětšit uložení pro spodní ojniční čep a použít opravný. Klika zase vypadá skvěle.
Opravou si prošli i bloky. Opravené uložení pro pravé ložisko klikové hřídele. Původní uložení se zvětšilo na přesný rozměr, na jedno upíchnutí se vyrobilo nové pouzdro z duralu a nalisovalo nově do bloku. Nová pouzdra předlohové hřídele. Na pravou stranu bylo potřeba zvětšit uložení a vyrobit atypické pouzdro, aby se zabránilo úniku oleje mezi původním uložení a novým pouzdrem.
-
ČZ 250 typ 455 z roku 1961 – Bloky po opravě 2. část
Bloky motoru ČZ 250 typ 455 se vrátily z poslední fáze opravy a to opravy uložení pro vidličky. Které už bylo také nutné dát do kupy. Kupoval jsem nové řadící vidličky a tyčku a tak by byla hloupost nechat to celé ve vymletém uložení. Veškeré komponenty a opravy pro motor mám připravené a tak konečně po dlouhé době můžu motor složit. Hned se kus práce posune do předu. Jakmile bude motor hotový začnu skládat celou motorku v podstatě už na hotovo.
-
ČZ 250 typ 455 z roku 1961 – Skládání motoru
Bloky ČZ 250 typ 455 si prošly veškerou opravou, kterou měly a tak se konečně můžu pustit do skládání. Všechno krásně sedí, všechno krásně hraje a tak se skládá naprosto dokonale. Oprava uložení vedení vidliček zajistí, že tyčinka bude ve své poloze kde má být a při nasazování druhé poloviny skříně se krásně trefí na dírku.
A protože bylo venku opravdu krásně, sluníčko hřálo, vítr nefoukal, vytáhl jsem si motor a doskládal jej hezky venku na vzduchu. Příjemná změna když člověk opustí dílnu na denní světlo. Na co čekat, šup s ním do rámu. Začíná se to pomalu rýsovat.
-
ČZ 250 typ 455 z roku 1961 – Oprava plechařiny
Na zadním blatníku ČZ 250 typ 455 bylo potřeba vyvařit 6 dírek, které byly navrtány z předchozího držáku brašen a nosiče. Neměl jsem z toho teda dobrý pocit, říkám si to zase spálím kus barvy, pak to budu muset brousit a nakonec celé lakovat. Po zavaření jsem stav zhodnotil a rozhodl jsem se, že to zkusím jen zamaskovat. Maskování se celkem podařilo. Celý blatník se mi lakovat nechtělo, protože už tak je tam dost dílů, které jsem musel lakovat. Pak by jsem mohl taky přehodnotit stav, zda by nebylo lepší jí znovu nalakovat celou. Ale to jsem teď nechtěl. Zadní blatník se mi tedy podařilo zapravit celkem slušně.
Bateriový kastlík bylo také potřeba opravit. Pant byl na dvířkách přichycený pouze dvěma šrouby a celkově to vůbec při dovření nesedělo. Uvnitř byl nános silné žluté barvy a stříbrné barvy a několik dírek navíc, které bylo potřeba odstranit.
-
ČZ 250 typ 455 z roku 1961 – Skládání
A po dlouhé době se konečně dostávám ke skládání ČZ 250 typ 455. Přišla dovolená a počasí během dne odpovídalo spíše návštěvě dílny jak výletu. Rodinu jsem však na holičkách nenechal a do dílny chodil jen dopoledne, ale i tak mi to mnohokrát pomohlo než odbíhat po 12 hodinách v práci ještě do dílny. Nicméně jsem začal konečně motocykl formovat a už jde kus práce i vidět. Využil jsem místa po filtrboxu na umístění relé a regulátoru a místo originální drátěnky jsem použil sportovnější filtr. Tak snad něco vydrží a nebude jen na obtíž.
Měl jsem nějaké problémy s výfukem a replikou trubky stupačky, která měla menší ohyb než originální a výfuk je o pár mm širší jak originál. Nicméně se mi daří a pokračuji ve skládání dál. Natažená nová elektroinstalace. Už to vypadá jako motorka. Jen nastartovat a projet. Už se těším, jak se to bude chovat, snad nebude zvonit na jehličkách, to je totiž slabina těchto motorů.
-
ČZ 250 typ 455 z roku 1961 – Volnoběh po GO
Konečně je motor ČZ 250 typ 455 v chodu, ze začátku se mu nechtělo protože jsem to pořádně promazal při skládání a do benzínu jsem dal na první startování také velké množství oleje. Nicméně motocykl běží, nezvoní z čehož mám opravdu radost. Zatím jsem jí projel jen po dvoře abych vyzkoušel řazení jedničky, reakci spojky a řazení neutrálu. Vše vypadá že je v pořádku.
-
ČZ 250 typ 455 z roku 1961 – Dokončení projektu
A je to konečně tady. Jako každý jiný projekt má i tento konec. Motocykl ČZ 250 typ 455 jsem projel, vyzkoušel vystavení spojky a řazení rychlostí. Všechno je v naprostém pořádku a tak můžu motocykl vyřadit z dílny. Teď už zbývá jen zajíždět a zajíždět. Motocykl je pěkně živý a motor se i hezky točí. Motor nezvoní, necinká a nevydává žádné nepříjemné zvuky. Jediné navýšení hluku je výměnou původního filtrboxu za sportovní filtr. Při akceleraci jde prostě sání karburátoru znatelněji slyšet. Lehce se to podepisuje i na studeném startu, kdy nestačí 2x šlápnout a na třetí start. Tady je potřeba alespoň 5x šlápnout a pak teprve chytne. Přeci jen ten sací odpor je nižší a tak mu chvíli trvá než si vezme směs do klikové hřídele. Po první startu pak chytá hned na první. Je poslušná.
-
ČZ 250 typ 455 z roku 1961 – První projížďka
Prvních 50 km si připsala na konto konečně i ČZ 250 typ 455. Motor běží krásně a i přestože není motorka vůbec zajetá je motor krásně ostrý i odspodu. Je pravda že jehličkové ložisko a sportovní filtr jí dodal živost. Sice je to s tím filtrem jako ostrá dvoutaktní kroska ale ten motor je prostě pecka.
-
ČZ 250 typ 455 z roku 1961 – Nová nádrž
Nová ale přeci stará nádrž na tento motocykl ČZ 250 typ 455 je tím nejdůležitějším krokem, co se pro tuto motorku mohlo udělat. Sehnal jsem původní nádrž se zachovalou barvou a zachovalým chromem. Krásnou původní nádrž. Sice stála zlato, ale je opravdu perfektní. Po nasazení na motocykl jsem sám nevěřil, že je to ta dvěstěpadesátka, kterou jsem tu generálkoval takovou dobu a po celou dobu vypadala pořád stejně. Bože tolik peněz a pořád je to ta samá motorka (i když s kompletně repasovaným podvozkem a motorem). S touhle nádrží je motorka zase plnohodnotnou kývačkou, na kterou se může být člověk opět pyšný.
Zdroje
-> Náhradní díly nakoupeny – Motokrámek.
-> Pneumatiky nakoupeny – Moto pneu.
-> Výfuk zakoupen – HF moto.
-> Opravu bloků motoru provedl – R a R kovo.
-> Vybrus válce a repas klikového hřídele provedl – Padalík Motors.