ČZ 125 typ 453 z roku 1961

ČZ 125 typ 453 z roku 1961

Tato mašina ČZ 125 typ 453 vyrobená v roce 1961 mi přirostla k srdci. Dochovala se v hezkém stavu a tak se pouze vyčistí a zakonzervuje. Škoda že se nedochovaly v lepším stavu chromové díly ale to je věc, která se dá řešit kdykoliv. Původní lakování je to nejdůležitější. To té motorce už nikdy nikdo nenavrátí. Chrom je chrom, ten vypadal stejně před půl stoletím zpátky tak i teď. Ale původní barvu dnes nikdo nevytvoří. Linkování i když je místy zachované a je samozřejmě taktéž ceněné tak se dá v dnešní době opravit nebo udělat stejně jako tenkrát. Takže linky nejsou úplně důležité. No a co se bude s motorkou dít?

Původní stav

4. prosince 2017

Plán restaurování

5. prosince 2017

U ČZ 125 typ 453 plánuji kontrolu podvozku a následnou oprava všech pohyblivých dílů. Výměna všech těsnících prvků a všech gumových dílů. Samozřejmě bovdeny jako u každého oživování motocyklu a v neposlední řadě se koukne na motor. Ten se rozebere, vše se zkontroluje a co bude nutné tak musím vyměnit a repasovat. Výměna ložisek, gufer a všech těsnění. Výbrus a repase klikové hřídele. Zapalování je původní ale mám obavy že nebude dochované relé už správně seřízené nebo funkční.

Rozebírání

19. září 2017 – Zdroj

Začínám motocykl ČZ 125 typ 453 odstrojovat. Protože nemám prozatím dostatečný rozpočet pro kompletní opravu, musím orezlá kola vyčistit a nastříkat na stříbrno. Snad někdy v budoucnu obě kola nově vypletu. Zatím se ponechají původní, ještě dopředu nevím kolik si vezme motor a popř. zapalování.

Rozebírání motoru

29. září 2017 – Zdroj

Pouštím se do motoru ČZ 125 typ 453. První na co se podívám je samozřejmě píst. Na tom jde krásně vidět, že už má nejlepší kilometry za sebou. Ale proč je na něm sluníčko. Došlo k zadření motoru? Nebo se motor přehříval a přidíral postupně. Doufám že je to jen následek špatné jízdy nebo nesprávného poměru oleje v benzínu. No uvidíme co se ukáže později.

Válec a klika po repasi

2. října 2017 – Zdroj

Válec a kliková hřídel motoru ČZ 125 typ 453 jsou zpět doma po repasi. Zatím jsem nenarazil na žádný problém a tak se pomalu posouvám vpřed.

Zarovnání hlavy

4. října 2017 – Zdroj

Bylo potřeba zarovnat hlavu motoru ČZ 125 typ 453, protože při zkoušce dosedacích ploch jsem zjistil nějaké nedostatky. Takže základní rutina a pár hodinek práce lapování na válci a hlava zase sedí.

Skládání motoru

10. října 2017 – Zdroj

Všechny díly a části motoru ČZ 125 typ 453 jsou nachystané a tak se pouštím do skládání motoru. Převodovka vymezená na požadované hodnoty. Spojku nechám původní vypadá ještě dobře.

Skládání rámu

5. března 2018 – Zdroj

Skládání ČZ 125 typ 453 je už radost. Všechny černé díly byly vyčištěny a základně oživeny. Ještě jedno přeleštění je ale bude asi čekat. Dále jsem dodělal přední kolo a vyrobil držák baterie do kastlíku.

Čištění nádrže

6. března 2018 – Zdroj

Nádrž ČZ 125 typ 453 bylo nejprve potřeba vyčistit od předchozího benzínu a oleje. Vypláchnout a odmastit. Pak přišla na řadu kyselina citrónová, která se už postarala o zbytek rzi, která se vytvořila na stěně nádrže. Po odrezení kdy se nezadařilo úplně jsem musel nádrž znova pročistit a vypláchnout a začít odrezovat znova. Nakonec se ale podařilo a nádrž je zase hezká.

Hotová stk

15. března 2018 – Zdroj

ČZ 125 typ 453 jsem kompletně dostavěl a oživil. Motor běží krásně a tak zajedu na technickou kontrolu aby se dalo pořádně projet venku a odhalit případné nedostatky a doladit motor.

Leštění laku

21. března 2018 – Zdroj

Říkal jsem si že zkusím lak ČZ 125 typ 453 ještě trochu přeleštit a tak jsem se do toho pustil. Rozhodně vypadá lépe, ale čím víckrát se leští, tím rychleji mizí linkování. Takže už to zlobit nebudu.

Zapalování

25. března 2018 – Zdroj

Po technické jsem ČZ 125 typ 453 konečně vytáhl a udělal pár okruhů. Jenomže při posledním a samozřejmě zrovna delším okruhu mi během jízdy motorka začala škubat a nakonec mi zhasl motor úplně. První na co jsem sáhnul byl klakson, motorka netroubí. Je to jasný napětí na baterii je příliš nízké. Měl jsem sebou i multimetr a zjistil jsem, že je napětí pod 6V. Sakra takže to přestalo dobíjet.

Ale i na slabých šesti voltech by měla motorka stále běžet takže jsem jí zkusil roztlačit. Po pár metrech naskočila a tak jsem jí dopravil bez světel naštěstí domů. Doma měla baterka 6,2V. Takže nějaké dobíjení probíhalo ale špatné. Zapalování jsem tedy poslal k panu Zahradníčkovi. Zapalování se vrátilo jako nové a původní regulátor Pal jsem nechal nahradit regulátore AEV.

Hotovo

25. června 2018 – Zdroj

ČZ 125 typ 453 vyrobená v roce 1961 je opět provozuschopná. Zapalování funguje jak má, motor taktéž funguje jak má i když byly s ním ještě problémy, které jsem musel řešit. Dírka v kanálku, kvůli které motor přisával falešný vzduch. Kanálek jsem opravoval ještě před skládáním motoru. Myslel jsem že mám vyřešeno ale moto měl stále nevrlý chod motoru. Nakonec jsem zjistil že už není dobrý ani karburátor, protože nešel doladit vzdušník. Koupil jsem jiný karburátor a ten už doladit šel. Takže konečně hotovo. Snad se hned neobjeví nějaký problém.

Oprava a seřízení po záběhu

10. srpna 2019 – Zdroj

Rok a pár měsíců trvalo, než se kývačka ČZ 125 typ 453 zajela a byla připravená na běžný provoz. Po záběhu je potřeba seřídit karburátor na běžný provoz a následně snížit poměr oleje a benzínu. To byla maličkost. Ale protože motorka najela pár tisíc kilometrů, byl to pro ní rozdíl než když stála a samozřejmě pár dílů odešlo do věčných časů. První co jsem opravoval byly přední vidlice. Čekal jsem, že se to stane ale to prostě k těmto motorkám patří.

Začal prolínat olej z pravé trubky předního tlumiče. Demontáž, kompletní vyčištění, montáž nových gufer a těsnících kroužků. A když už to bylo rozebrané, dal jsem na obě trubky nová pouzdra. Doplnil jsem na masku průchodky řidítek (protože se mi konečně podařilo sehnat kvalitní). Bohužel jedna trubka má značně škrábnutý tvrdochrom takže není 100% ale viděl jsem horší trubky.

ČZ 125 typ 453 seřízena a přední vidlice opravená. Můžeme se přesunout dál. Na hlavním stojanu se ulomila špička a nedalo se jej nahmátnout pod výfukem. Rozhodoval jsem se jestli sehnat starý stojan nebo sáhnout po replice. Ale jde přece jen o stojan. A replika je slušně udělaná, hlavně dobře sedí a tak nevidím důvod nepoužít jej.

Uložení už taky nějakou tu dobu nemělo 14mm a tak jsem použil opravný čep 15mm a novou pružinu, protože ta stará byla už značně unavená. Pozornost jsem přemístil i k bočnímu stojanu, který se protočil byť o 0,5mm na rámu a změnil se celkem sklon. Stojan jsem dovařil tak, aby se na těsno opíral o rám a nevznikla už potíž s tím, že se pohne a změní se zase sklon.

Stojany ČZ 125 typ 453 opraveny můžu to jít projet a ujistit se že je všechno v pořádku. Ale při jízdě jsem si všiml ještě divného rachocení od krytu řetězu. Asi bude volný řetěz, nebo bude vytahaný. Když jsem se zaměřil na zadní partii motocyklu, zjistil jsem že už jsou špatné spodní silentbloky zadních tlumičů. Vyměnil jsem všechny 4 i když ty horní by jistě něco ještě zvládly. Ale to samé jsem říkal o spodních když jsem motorku opravoval poprvé a po najetí pár tisíc kilometrů je po nich.

Udělám všechny a už bude pokoj. A hurá k řetězu, ten je samozřejmě po smrti a tak mám nachystaný nový. Ale hledaný rachot nevycházel ze řetězu ale od gumových vodítek řetězu, které byly jedna tvrdé jako kámen a hlavně prodřené až k nýtům, které je drží na svém místě. A jsme u hlavního problému. Jedno vodítko bylo už tak prodřené, že řetěz přeřízl i jeden nýt a vodítko tam skákalo a rachotilo.

Vytáhnout původní vodítka, kompletně vypláchnout obě poloviny krytu. Musím, protože už to nikdo dělat nebude a když je ta příležitost, bylo by na prase nechat uvnitř ten letitý bordel. Pro porovnání i pár fotografií původních a nových vodítek. Aby šlo vidět jak krásně jsou vymleté.

ČZ 125 typ 453. Konečně je vše hotové a nachystané na další radostné kilometry. Snad už se nic závažného neobjeví ale něco mi říká, že s tím mám tak trochu počítat. Je to přeci jen stará motorka a další poškození, opotřebení dílů je prostě očekávané.

Čištění výfuku

20. prosince 2019 – Zdroj

Protože začal na ČZ 125 typ 453 výfuk foukat nespálený olej mezi výfukem a koncovkou, rozhodl jsem se jej rozebrat, kompletně vyčistit a znovu utěsnit těsnící šňůrou. Rozebrání šlo hezky a výfuk nebyl ani nijak zanešený. Zadařilo se celkem dobře a motorka má moc pěkný zvuk. Ale musím podotknout, že tlumič ve výfuku dělá opravdu hodně. Zkoušel jsem startovat jen s koncovkou a to byl panečku rachot.

Oprava nádrže

27. prosince 2019 – Zdroj

Jednu takhle krásnou projížďku pokazila prasklá nádrž. Jel jsem s ČZ 125 typ 453 směrem na Hostěradice. Tam jsem zastavil a zjistil, že mi valí benzín ven a to pěkně solidně. Byl jsem ale celkem daleko od baráku a tak mi nezbylo nic jiné než s tímto problémem dojet domu nebo alespoň blíže k domovu aby nebyla přeprava motorky tak náročná. Nakonec jsem dojel až domů. Hned po příjezdu jsem hledal. Kde je nádrž prasknutá. Dlouho to netrvalo a trhlinu jsem nalezl. Nádrž se bude muset zaletovat. Tak doufám že to vyjde a už nepoteče. Nakonec se podařilo až napodruhé. Teď je nádrž zase v plné kondici.

První projížďka

3. ledna 2020 – Zdroj

I když na začátku ČZ 125 typ 453 praskla nádrž, zlobily svíčky nebo spíše špatně zvolená teplota a jejich zanášení a párkrát i nečistota z nádrže, tak motorka jezdí vážně skvěle. Není to žádný tahač, který by se naložil batohy a jelo se na nějaký trip 1000 km ale na takové to odreagování a projetí se po okolí je to ideální motorka. Jede pěkně, i když se to mnoha lidem zdá že je to málo, mě to stačí. Mě nikdy nejde o to, jestli motorka jede 80 km/h nebo 120 km/h.

I kdyby jela tak bych s ní stejně více jak 90 km/h nejel. Mě jde u motorky především o sílu a ne o maximální rychlost. A pokud se někde rozjedu 1,2,3 a 4 a jedu kopec ne kopec a maximálně podřadím na 3 tak je to přesný ideál. Mě jde jen o to, aby motorka nebyla lenošná a jela. Jestli ucítím že tahá do kopců jako blázen a její maximální rychlost končí na 80 km/h tak končí a než abych honil motor do maximální rychlosti pojedu o 10 km/h méně. Alespoň si zajistím, že motor vydrží déle.

Jízda

22. února 2020 – Zdroj

Malinko potrápilo povolené kladívko na ČZ 125 typ 453 a rozladil se tím celý předstih a motorka pálila v horní úvrati. Tak jsem dal kladívku mezeru 0,4 mm a hned to zase valí. Ale vape je vape, ani si nepamatuji jak to mám v motorce kdy naposledy jsem to viděl, ale ke kladívkům tohle prostě patří.
Video je zde ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Jízda – Gomotoru

Oprava strženého závitu pro svíčku na hlavě motoru

29. března 2020 – Zdroj

Asi většině motorkářů se jednou za život podařilo strhnout závit pro svíčku na hlavě motoru ČZ 125 typ 453. Kamilovi se to podařilo taky takže musel tlačit motorku domů. Aspoň že nebyl zase moc daleko ale jen ve vesnici. Není to nic příjemného ale taky nic fatálního. Narychlo jsme sehnali náhradní hlavu a šup tam s ní. Na původní hlavě opravím závit. Neměl jsem na to dlouho čas a už vůbec ne chuť a tak jsem to přenechal firmě pana Padalíka, která to opravila za mě. Tak snad to bude fungovat tak dobře jak to vypadá.

Porucha motoru

29. července 2021 – Zdroj

Zapalování

Po najetí 3523 km došlo k poruše motoru ČZ 125 typ 453. Motorka do poslední chvíle šlapala celkem obstojně. Sice bylo pár zlobících momentů především se svíčkami ale i tak motorka jezdila dobře. Zaběhnutá byla už dávno a tak se s ní jezdilo různě po okolí. Jeden den se s motorkou najelo 160km a tak padlo rozhodnutí, podívat s konečně i dál. Bohužel ale motorka začala zlobit. Při cestě z ničeho nic zdechla a už nejela.

Měnilo se gufero pod zapalováním a motorka zase ožila. Netrvalo ji však dlouho a motorka zase zhasla. Následně se zjistilo, že bude nějaká závada v dobíjení. Jelo se tedy bez světel. Motorka dorazila do cíle a dokonce i zvládla i cestu zpět domů. Sice jen na obrysová světla ale zvládla. No a tak to mám doma a koukám na to. Co se asi stalo.

Motorka ČZ 125 typ 453 zvládla dojet až domů. Na baterce bylo zhruba něco kolem 3,5V. Po napojení na nabíječku nelze nabít takže je baterka po smrti. Dobrá kouknu se i na zapalování zda je vše tak jak má být. Po sejmutí pravého víka nešlo nic pořádně poznat. Zkontroloval jsem odtrh na kladívku a předstih. Odtrh byl plus mínus ok ale předstih byl malý. Pouze nějakých 2,4mm a myslím si z hlavy že by měla mít 3,5mm. No dobrá, vytažením uhlíků to začalo. Proboha ty teda vypadají. Sejmul jsem zapalování a to co na mě čekalo jsem snad v životě ani neviděl. No to snad není ani reálné.

Komutátor na rotoru je absolutně zničený. Jak je tohle možné? No přece to nemohly vyběhat uhlíky. Nakonec jsem si všiml, že se drát živého uhlíku prodřel až na tělo zapalování a došlo ke spojení komutátoru oběma uhlíky na kostru. Aha a jsme doma. Našel jsem problém, proč to přestalo dobíjet. Co vše je kvůli tomu zničené se ukáže později. No a co to gufero? Jak to že odešlo. Gufero mělo něco kolem 4 roků. Takže mohlo lehce ztvrdnout ale i tak by mělo být ok.

Sejmul jsem tedy domeček a zjistil, že uložení pro pravé ložisko je vymleté a ložisko se v bloku točí a sune ven a dovnitř. Aha, takže to jistě vibrovalo jak je to volné a to tvrdší gufero to už nepodrželo. A jsme doma. No hezký. Tak si krasavice vezme dalších 5tis korun aby zase mohla jezdit. No super. Takže od GO motoru najela nějakých 3500 km než se stalo tohle.

Takže abych si to celé shrnul, na ČZ 125 typ 453 bude potřeba nová baterka. Zapalování budu reklamovat i když je po jejich záruční době, problém se stal kvůli jejich výmyslu se šroubkem který napojuje drát živého uhlíku do regulátoru dobíjení. Uvidím zda reklamaci přijmou a jak se budu finančně dorovnávat. Nicméně motor budu muset rozpůlit a nechat opravit uložení pro ložisko duralovou vložkou jako jsem nechal opravovat blok u ČZ 250/455. Letos ale slečna dozajista dojezdila. Možná si ještě někdy v září zajezdí ale srpen je pro ní konečná.

Zapalování opraveno

Zapalování ČZ 125 typ 453 je opravené doma. Samotná oprava byla doslova blesková. Nějaká oprava na dynamu, výměna držáku uhlíků a uhlíků samotných. Novinka oproti dosavadních renovací zapalování, už nechytají desku pro uhlíky šrouby jak tomu dělaly doposud ale hliníkovými nýty tak jak to bývávalo původně z továrny. Takže takový malý plus. Nicméně napojení živého uhlíku stále přetrvává v podobě šroubku. Ten je ale nově navlečen do pevnější bužírky, takže už by nemělo do budoucna dojít k prodření, jako se tomu stalo aktuálně.

Změnilo se i místo ukostření druhého uhlíku, který byl kostřen uvnitř pod šroubkem upevňující držák uhlíků. Aktuálně je chycen z venku na samotné tělo statoru. Na rotoru se srovnal komutátor tak snad to nebude do budoucna nějak zlobit. Ale věřím, že vědí co dělají. To asi tak k zapalování, které je konečně vyřešené. Ještě tedy pořešit ty bloky, znovu celé odladit a bude od motorky zase pokoj.

Bloky motoru před opravou

29. srpna 2022 – Zdroj

Sešlo se mnoho věcí na motoru ČZ 125 typ 453 na straně zapalování a tak teď těžko soudit, co bylo první a jak poruchy jednotlivě pokračovaly. Ale poničilo se zapalování a uložení ložiska v pravé polovině bloků. Jestli tyto poruchy spolu souvisí nebo se jedná jen o náhodu, kdo ví. Každopádně bloky je potřeba rozebrat a vyčistit. Nechat opravit uložení a pak se bude zase skládat zpět. Samozřejmě bude potřeba přeměřit klikovou hřídel. Přeci jen bude se sní manipulovat ven z motoru a to poničené uložení ve kterém najela pár stovek kilometrů ji jistě taky dvakrát neprospělo.

Bloky motoru po opravě

12. září 2022 – Zdroj

Bloky ČZ 125 typ 453 se vrátily po úspěšné opravě zase domů a tak jsem zase malý krůček vpřed. Bloky jsem svěřil na opravu firmě R a R kovo s.r.o, které jsem už pár oprav zadal a vždy se mi vše vrátilo v pořádku a samozřejmě kvalitně opravené. Takže mohu jen doporučit. Lehce k opravě. Původní otvor se zvětšil na určitý průměr a pro ten průměr se vyrobilo na jedno upnutí duralové pouzdro s venkovním průměrem do bloky a vnitřním pro ložisko.

Samozřejmě kontrola a navrtání mazacího kanálku. Bloky jsou tedy doma a už jen čekám, až bude hotová kliková hřídel. Tu jsem nechal převážit a zkontrolovat u firmy Brusírna Holátko. Potom budu moct začít skládat motor zase do hromady. Tak snad mě nebude čekat žádné překvapení.

Skládání motoru

19. září 2022 – Zdroj

Kliková hřídel ČZ 125 typ 453 je hotová a tak se pouštím do skládání motoru. Vymezit převodovku a klikovou hřídel a může se skládat. Trochu mě pozlobila tyčka vidliček řazení. Pokaždé jsem se trefil napoprvé a tak zákon schválnosti, bloky namazané silikonem a ne a ne se trefit na vidličku. Nakonec se ale dílo podařilo a bloky se úspěšně spojily.

Polo motor usadím do rámu a zbytek kompletuji až na motorce. Nasadím píst a válec. Potom seřídím zapalování. Následně sestavuji spojku a provedu i její nastavení. Následně zaklopím obě víka. Ještě před skládáním spojky jsem si na motor namontoval karburátor.

Kompletace motorky

26. září 2022 – Zdroj

Konečně můžu motorku ČZ 125 typ 453 začít kompletovat. Zatím ale použiju náhradní nádrž, protože původní k motocyklu znova teče a budu ji muset nechat znova zaletovat. Tak snad už potom něco vydrží a nepraskne v letovaném místě znova. Kliková hřídel je převážená a tak by mohly být vibrace o dost nižší. Uvidíme co přinese čas. Snad už motor něco vydrží.

Projížďka, seřízení

24. října 2022 – Zdroj

A konečně je motorka ČZ 125 typ 453 hotová a dělá zase radost z jízdy. Dostala prvních 230 km a po celou dobu bez jediného zaváhání. Vždy chytá na první ať za studena tak i za tepla během jízdy. Jsem maximálně spokojený. Zapalování šlape také a konečně budeme moct zase jezdit. Na volnoběh bez světel dobíjí nějakých 7,2V. Se světly na volnoběh je to nějakých 6,4-6,5V, po lehkém navýšení otáček je dobíjení hned na 7,2V. Takže dobíjení šlape jako hodinky.

Zdroje

ČZ 125 typ 453

  • Náhradní díly nakoupeny – Moto krámek.
  • Pneumatiky zakoupeny – Moto pneu.
  • Opravu klikové hřídele, výbrus válce a následnou opravu závitu na svíčku provedl – Motoservis Padalík.
  • Druhou opravu klikové hřídele provedl – Brusírna Holátko.
  • Opravu uložení ložiska provedl – R+R kovo.
  • Repas a následnou opravu zapalování provedl – Dynama Zahradníček.