Tato mašina ČZ 125 typ 453 vyrobená v roce 1961 mi přirostla k srdci. Dochovala se v hezkém stavu a tak se pouze vyčistí a zakonzervuje. Škoda že se nedochovaly v lepším stavu chromové díly ale to je věc, která se dá řešit kdykoliv. Původní lakování je to nejdůležitější. To té motorce už nikdy nikdo nenavrátí. Chrom je chrom, ten vypadal stejně před půl stoletím zpátky tak i teď. Ale původní barvu dnes nikdo nevytvoří. Linkování i když je místy zachované a je samozřejmě taktéž ceněné tak se dá v dnešní době opravit nebo udělat stejně jako tenkrát. Takže linky nejsou úplně důležité. No a co se bude s motorkou dít?
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Původní stav
Už podle původních fotografiích se dalo usuzovat, že se motorka opravdu dochovala v pěkném stavu. Jsou tam nějaké drobnosti, které se dají vytknout ale uvidíme co přinese čas.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Plán restaurování
U ČZ 125 typ 453 plánuji kontrolu podvozku a následnou oprava všech pohyblivých dílů. Výměna všech těsnících prvků a všech gumových dílů. Samozřejmě bowdeny jako u každého oživování motocyklu a v neposlední řadě se koukne na motor. Ten se rozebere, vše se zkontroluje a co bude nutné tak musím vyměnit a repasovat. Výměna ložisek, gufer a všech těsnění. Výbrus a repase klikové hřídele. Zapalování je původní ale mám obavy že nebude dochované relé už správně seřízené nebo funkční.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Rozebírání
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Rozebírání motoru
Pouštím se do motoru ČZ 125 typ 453. První na co se podívám je samozřejmě píst. Na tom jde krásně vidět, že už má nejlepší kilometry za sebou. Ale proč je na něm sluníčko. Došlo k zadření motoru? Nebo se motor přehříval a přidíral postupně. Doufám že je to jen následek špatné jízdy nebo nesprávného poměru oleje v benzínu. No uvidíme co se ukáže později.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Válec a klika po repasi
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Zarovnání hlavy
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Skládání motoru
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Skládání rámu
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Čištění nádrže
Nádrž z ČZ 125 typ 453 bylo nejprve potřeba vyčistit od předchozího benzínu a oleje. Vypláchnout a odmastit. Pak přišla na řadu kyselina citrónová, která se už postarala o zbytek rzi, která se vytvořila na stěně nádrže. Po odrezení kdy se nezadařilo úplně jsem musel nádrž znova pročistit a vypláchnout a začít odrezovat znova. Nakonec se ale podařilo a nádrž je zase hezká.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Hotová stk
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Leštění laku
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Zapalování
Po technické jsem motorku ČZ 125 typ 453 konečně vytáhl a udělal pár okruhů. Jenomže při posledním a samozřejmě zrovna delším okruhu mi během jízdy motorka začala škubat a nakonec mi zhasl motor úplně. První na co jsem sáhnul byl klakson, motorka netroubí. Je to jasný napětí na baterii je příliš nízké. Měl jsem sebou i multimetr a zjistil jsem, že je napětí pod 6V. Sakra takže to přestalo dobíjet. Ale i na slabých šesti voltech by měla motorka stále běžet takže jsem jí zkusil roztlačit. Po pár metrech naskočila a tak jsem jí dopravil bez světel naštěstí domů. Doma měla baterka 6,2V. Takže nějaké dobíjení probíhalo ale špatné. Zapalování jsem tedy poslal k panu Zahradníčkovi. Zapalování se vrátilo jako nové a původní regulátor Pal jsem nechal nahradit regulátore AEV.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Hotovo
ČZ 125 typ 453 vyrobená v roce 1961 je opět provozuschopná. Zapalování funguje jak má, motor taktéž funguje jak má i když byly s ním ještě problémy, které jsem musel řešit. Dírka v kanálku, kvůli které motor přisával falešný vzduch. Kanálek jsem opravoval ještě před skládáním motoru. Myslel jsem že mám vyřešeno ale moto měl stále nevrlý chod motoru. Nakonec jsem zjistil že už není dobrý ani karburátor, protože nešel doladit vzdušník. Koupil jsem jiný karburátor a ten už doladit šel. Takže konečně hotovo. Snad se hned neobjeví nějaký problém.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Oprava a seřízení po záběhu
Motocykl je konečně zaběhnutý a tak se může seřídit na klasický režim. Ale nebylo by to jednoduché, kdyby se nenašly nějaké nedostatky. Ty bylo potřeba odstranit. Motorku jsem tedy odstavil a pustil se do pár denní opravy. Celý článek zde:
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Oprava a seřízení po záběhu – Gomotoru.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Čištění výfuku
Protože začal na ČZ 125 typ 453 výfuk foukat nespálený olej mezi výfukem a koncovkou, rozhodl jsem se jej rozebrat, kompletně vyčistit a znovu utěsnit těsnící šňůrou. Rozebrání šlo hezky a výfuk nebyl ani nijak zanešený. Zadařilo se celkem dobře a motorka má moc pěkný zvuk. Ale musím podotknout, že tlumič ve výfuku dělá opravdu hodně. Zkoušel jsem startovat jen s koncovkou a to byl panečku rachot.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Oprava nádrže
Jednu takhle krásnou projížďku pokazila prasklá nádrž na ČZ 125 typ 453. Jel jsem směrem na Hostěradice. Tam jsem zastavil a zjistil, že mi valí benzín ven a to pěkně solidně. Byl jsem ale celkem daleko od baráku a tak mi nezbylo nic jiné než s tímto problémem dojet domu nebo alespoň blíže k domovu aby nebyla přeprava motorky tak náročná. Nakonec jsem dojel až domů. Hned po příjezdu jsem hledal. Kde je nádrž prasknutá. Dlouho to netrvalo a trhlinu jsem nalezl. Nádrž se bude muset zaletovat. Tak doufám že to vyjde a už nepoteče. Nakonec se podařilo až napodruhé. Teď je nádrž zase v plné kondici.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – První projížďka
I když na začátku praskla nádrž, zlobily svíčky nebo spíše špatně zvolená teplota a jejich zanášení a párkrát i nečistota z nádrže, tak motorka jezdí vážně skvěle. Není to žádný tahač, který by se naložil batohy a jelo se na nějaký trip 1000 km ale na takové to odreagování a projetí se po okolí je to ideální motorka. Jede pěkně, i když se to mnoha lidem zdá že je to málo, mě to stačí.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Jízda
Malinko potrápilo povolené kladívko na ČZ 125 typ 453 a rozladil se tím celý předstih a motorka pálila v horní úvrati. Tak jsem dal kladívku mezeru 0,4 mm a hned to zase valí. Ale vape je vape, ani si nepamatuji jak to mám v motorce kdy naposledy jsem to viděl, ale ke kladívkům tohle prostě patří.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Oprava strženého závitu pro svíčku na hlavě motoru
Asi spoustě motorkářů se jednou za život podařilo strhnout závit pro svíčku na hlavě motoru. Kamilovi na ČZ 125 typ 453 se to podařilo taky takže musel tlačit motorku domů. Aspoň že nebyl zase moc daleko ale jen ve vesnici. Není to nic příjemného ale taky nic fatálního. Narychlo jsme sehnali náhradní hlavu a šup tam s ní. Na původní hlavě opravím závit. Neměl jsem na to dlouho čas a už vůbec ne chuť a tak jsem to přenechal firmě pana Padalíka, která to opravila za mě. Tak snad to bude fungovat tak dobře jak to vypadá.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Porucha motoru
Po najetí 3523km od restaurování se ukázala pár dalších poruch, které bylo potřeba odstranit. Celý článek odstranění poruchy je zde:
Zdroje
-> Náhradní díly nakoupeny – Moto krámek.
-> Pneumatiky zakoupeny – Moto pneu.
-> Opravu klikové hřídele, výbrus válce a následnou opravu závitu na svíčku provedl – Motoservis Padalík.
-> Druhou opravu klikové hřídele provedl – Brusírna Holátko.
-> Opravu uložení ložiska provedl – R+R kovo.
-> Repas zapalování provedl – Dynama Zahradníček.