ČZ 125 typ 453 z roku 1961

4.12.2017

Tato mašina mi prostě přirostla k srdci. Dochovala se v dosti pěkném stavu a tak se pouze vyčistí a zakonzervuje. Kontrola podvozku je samozřejmostí. Finanční rozpočet je dostatečný na kompletní GO motoru a další drobnosti jako jsou gumové díly, bowdeny. Bohužel místo nových kol se musí nechat zrepasovat zapalování, které to má už za sebou. Po tolika letech mu to nemůžu mít ani za zlé. Kyvná vidlice je v pořádku, zadní tlumiče taky. Ale na motocyklu se bude jezdit a tak alespoň nové pneumatiky. Přední tlumiče zatím drží, ale pokud jsou tam stále původní gufera jistě brzy povolí, protože motorka 5 roků stála.

Problém byl s motorem, měl prasklý mazací kanálek ložiska v pravém bloku. To zapříčinilo sání falešného vzduchu. Příčinou vzniku nebylo žádné neodborné nebo násilné zacházení, ale vada v odlitku, která se projevila až po několika desítkách let. Kanálek opraven a vyměněn karburátor. Ten měl problém s doladěním směsi, stále byla hodně chudá. Zjistil jsem, že se nedá šroub došroubovat až na doraz a tak byla vždy směs chudší než by měla být. Podle počtu otáček to bylo o jednu celou otáčku chudší. Takže při nastavení 1/4 nebyl šroub vyšroubován o 1/4 ale o 5/4. A toto nastavení je příliš chudé, motor si naštěstí už na volnoběh řekl sám, že je něco špatně.

Problémy s motorem byly odstraněny a tak se můžeme projet. Jenže když jsem vyjel kousek dál od baráku začalo se projevovat zapalování. Motocykl zničeho nic zdechl a konec. Zjistil jsem že je vybitá baterie, měla teda 5V a nějaké drobné, ale to je už vybitá baterie. Nechal jsem ji chvíli odpočinout a zkusil kopnout. Bezúspěšně. Tak jsem začal roztlačovat a po pár metrech chytila a sice bez světel ale dovezla mě domů. Doma jsem ještě přeměřil baterii, byla sice malinko nabitější ale nepatrně a pořád pod 6,2V. Bylo jasné musí se repasovat zapalování. Dál už jsem se rozhodl na elektronický regulátor místo původního mechanického. Po repasi šlape jako hodinky.

10.8.2019 - Oprava a seřízení po záběhu

Rok a pár měsíců trvalo, než se kývačka zajela a byla připravená na běžný provoz. Po záběhu je potřeba seřídit karburátor na běžný provoz a následně snížit poměr oleje a benzínu. To byla maličkost. Ale protože motorka najela pár tisíc kilometrů, byl to pro ní rozdíl než když stála a samozřejmě pár dílů odešlo do věčných časů. První co jsem opravoval byly přední vidlice. Čekal jsem, že se to stane ale to prostě k těmto motorkám patří. Začal prolínat olej z pravé trubky předního tlumiče. Demontáž, kompletní vyčištění, montáž nových gufer a těsnících kroužků. A když už to bylo rozebrané, dal jsem na obě trubky nová pouzdra. Doplnil jsem na masku průchodky řidítek (protože se mi konečně podařilo sehnat kvalitní). Bohužel jedna trubka má značně škrábnutý trvdochrom takže není 100% ale viděl jsem horší trubky.

Seřízeno a přední vidlice opravená. Můžeme se přesunout dál. Na hlavním stojanu se ulomila špička a nedalo se jej nahmátnout pod výfukem. Rozhodoval jsem se jestli sehnat starý stojan nebo sáhnout po replice. Ale jde přece jen o stojan. A replika je slušně udělaná, hlavně dobře sedí a tak nevidím důvod nepoužít jej. Uložení už taky nějakou tu dobu nemělo 14mm a tak jsem použil opravný čep 15mm a novou pružinu, protože ta stará byla už značně unavená. Pozornost jsem přemístil i k bočnímu stojanu, který se protočil byť o 0,5mm na rámu a změnil se celkem sklon. Stojan jsem dovařil tak, aby se na těsno opíral o rám a nevznikla už potíž s tím, že se pohne a změní se zase sklon.

Stojany opraveny můžu to jít projet a ujistit se že je všechno v pořádku. Ale při jízdě jsem si všiml ještě divného rachocení od krytu řetězu. Asi bude volný řetěz, nebo bude vytahaný. Když jsem se zaměřil na zadní partii motocyklu, zjistil jsem že už jsou špatné spodní silentbloky zadních tlumičů. Vyměnil jsem všechny 4 i když ty horní by jistě něco ještě zvládly. Ale to samé jsem říkal o spodních když jsem motorku opravoval poprvé a po najetí pár tisíc kilometrů je po nich. Udělám všechny a už bude pokoj. A hurá k řetězu, ten je samozřejmě po smrti a tak mám nachystaný nový. Ale hledaný rachot nevycházel ze řetězu ale od gumových vodítek řetězu, které byly jedna tvrdé jako kámen a hlavně prodřené až k nýtum, které je drží na svém místě. A jsme u hlavního problému. Jedno vodítko bylo už tak prodřené, že řetěz přeřízl i jeden nýt a vodítko tam skákalo a rachotilo.

Vytáhnout původní vodítka, kompletně vypláchnout obě poloviny krytu. Musím, protože už to nikdo dělat nebude a když je ta příležitost, bylo by na prase nechat uvnitř ten letitý bordel. Pro porovnání i pár fotografií původních a nových vodítek. Aby šlo vidět jak krásně jsou vymleté.

Konečně je vše hotové a nachystané na další radostné kilometry. Snad už se nic závažného neobjeví ale něco mi říká, že s tím mám tak trochu počítat. Je to přeci jen stará motorka a další poškození, opotřebení dílů je prostě očekávané.

20.12.2019 - Čištění výfuku

Protože začal výfuk foukat nespálený olej mezi výfukem a koncovkou, rozhodl jsem se jej rozebrat, kompletně vyčistit a znovu utěsnit těsnící šňůrou. Rozebrání šlo hezky a výfuk nebyl ani nijak zanešený. Zadařilo se celkem dobře a motorka má moc pěkný zvuk. Ale musím podotknout, že tlumič ve výfuku dělá opravdu hodně. Zkoušel jsem startovat jen s koncovkou a to byl panečku rachot.

27.12.2019 - Oprava nádrže

Jednu takhle krásnou projížďku pokazila prasklá nádrž. Jel jsem směrem na Hostěradice. Tam jsem zastavil a zjistil, že mi valí benzín ven a to pěkně solidně. Byl jsem ale celkem daleko od baráku a tak mi nezbylo nic jiné než s tímto problémem dojet domu nebo alespoň blíže k domovu aby nebyla přeprava motorky tak náročná. Nakonec jsem dojel až domů. Hned po příjezdu jsem hledal. Kde je nádrž prasknutá. Dlouho to netrvalo a trhlinu jsem nalezl. Nádrž se bude muset zaletovat. Tak doufám že to vyjde a už nepoteče. Nakonec se podařilo až napodruhé. Teď je nádrž zase v plné kondici.

29.3.2020 - Oprava strženého závitu pro svíčku na hlavě motoru

Asi každému se jednou za život podařilo strhnout na hlavě závit pro svíčku. A tady se to prostě povedlo. Takže bylo potřeba opravit závit. Neměl jsem na to čas a už vůbec chuť a tak jsem to přenechal firmě, která to opravila za mě. Vypadá to dobře tak snad to bude i dobře fungovat.

29.7.2021 - Po 3523 km porucha zapalování

Motorka do poslední chvíle šlapala celkem obstojně. Sice bylo pár zlobících momentů především se svíčkami ale i tak motorka jezdila dobře. Zaběhnutá byla už dávno a tak se s ní jezdilo různě po okolí. Jeden den se s motorkou najelo 160km a tak padlo rozhodnutí, podívat s konečně i dál. Bohužel ale motorka začala zlobit. Při cestě z ničeho nic zdechla a už nejela. Měnilo se gufero pod zapalováním a motorka zase ožila. Netrvalo ji však dlouho a motorka zase zhasla. Následně se zjistilo, že bude nějaká závada v dobíjení. Jelo se tedy bez světel. Motorka dorazila do cíle a dokonce i zvládla i cestu zpět domů. Sice jen na obrysová světla ale zvládla. No a tak to mám doma a koukám na to. Co se asi stalo.

Motorka zvládla dojet až domů. Na baterce bylo zhruba něco kolem 3,5V. Po napojení na nabíječku nelze nabít takže je baterka po smrti. Dobrá kouknu se i na zapalování zda je vše tak jak má být. Po sejmutí pravého víka nešlo nic pořádně poznat. Zkontroloval jsem odtrh na kladívku a předstih. Odtrh byl plus mínus ok ale předstih byl malý. Pouze nějakých 2,4mm a myslím si z hlavy že by měla mít 3,5mm. No dobrá, vytažením uhlíků to začalo. Proboha ty teda vypadají. Sejmul jsem zapalování a to co na mě čekalo jsem snad v životě ani neviděl. No to snad není ani reálné.

Komutátor na rotoru je absolutně zničený. Jak je tohle možné? No přece to nemohly vyběhat uhlíky. Nakonec jsem si všiml, že se drát živého uhlíku prodřel až na tělo zapalování a došlo ke spojení komutátoru oběma uhlíky na kostru. Aha a jsme doma. Našel jsem problém, proč to přestalo dobíjet. Co vše je kvůli tomu zničené se ukáže později. No a co to gufero? Jak to že odešlo. Gufero mělo něco kolem 4 roků. Takže mohlo lehce ztvrdnout ale i tak by mělo být ok. Sejmul jsem tedy domeček a zjistil, že uložení pro pravé ložisko je vymleté a ložisko se v bloku točí a sune ven a dovnitř. Aha, takže to jistě vibrovalo jak je to volné a to tvrdší gufero to už nepodrželo. A jsme doma. No hezký. Tak si krasavice vezme dalších 5tis korun aby zase mohla jezdit. No super. Takže od GO motoru najela nějakých 3500 km než se stalo tohle.

Takže abych si to celé shrnul, bude potřeba nová baterka. Zapalování budu reklamovat i když je po jejich záruční době, problém se stal kvůli jejich výmyslu se šroubkem který napojuje drát živého uhlíku do regulátoru dobíjení. Uvidím zda reklamaci přijmou a jak se budu finačně dorovnávat. Nicméně motor budu muset rozpůlit a nechat opravit uložení pro ložisko duralovou vložkou jako jsem nechal opravovat blok u ČZ 250/455. Letos ale slečna dozajista dojezdila. Možná si ještě někdy v září zajezdí ale srpen je pro ní konečná.

Zapalování je opraveno a doma. Samotná oprava byla doslova blesková. Nějaká oprava na dynamu, výměna držáku uhlíků a uhlíků samotných. Novinka oproti dosavadních renovací zapalování, už nechytají desku pro uhlíky šrouby jak tomu dělaly doposud ale hliníkovými nýty tak jak to bývávalo původně z továrny. Takže takový malý plus. Nicméně napojení živého uhlíku stále přetrvává v podobě šroubku. Ten je ale nově navlečen do pevnější bužírky, takže už by nemělo do budoucna dojít k prodření, jako se tomu stalo aktuálně. Změnilo se i místo ukostření druhého uhlíku, který byl kostřen uvnitř pod šroubkem upevňující držák uhlíků. Aktuálně je chycen z venku na samotné tělo statoru. Na rotoru se srovnal komutátor tak snad to nebude do budoucna nějak zlobit. Ale věřím, že vědí co dělají. To asi tak k zapalování, které je konečně vyřešené. Ještě tedy pořešit ty bloky, znovu celé odladit a bude od motorky zase pokoj.