Rok a pár měsíců trvalo, než se kývačka zajela a byla připravená na běžný provoz. Po záběhu je potřeba seřídit karburátor na běžný provoz a následně snížit poměr oleje a benzínu. To byla maličkost. Ale protože motorka najela pár tisíc kilometrů, byl to pro ní rozdíl než když stála a samozřejmě pár dílů odešlo do věčných časů.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Přední vidlice
První co jsem opravoval byly přední vidlice. Čekal jsem, že se to stane ale to prostě k těmto motorkám patří. Začal prolínat olej z pravé trubky předního tlumiče. Demontáž, kompletní vyčištění, montáž nových gufer a těsnících kroužků. A když už to bylo rozebrané, dal jsem na obě trubky nová pouzdra. Doplnil jsem na masku průchodky řidítek (protože se mi konečně podařilo sehnat kvalitní). Bohužel jedna trubka má značně škrábnutý tvrdochrom takže není 100% ale viděl jsem horší trubky.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Stojan
Na hlavním stojanu se ulomila špička a nedalo se jej nahmátnout pod výfukem. Rozhodoval jsem se jestli sehnat starý stojan nebo sáhnout po replice. Ale jde přece jen o stojan. A replika je slušně udělaná, hlavně dobře sedí a tak nevidím důvod nepoužít jej. Uložení už taky nějakou tu dobu nemělo 14mm a tak jsem použil opravný čep 15mm a novou pružinu, protože ta stará byla už značně unavená. Pozornost jsem přemístil i k bočnímu stojanu, který se protočil byť o 0,5mm na rámu a změnil se celkem sklon. Stojan jsem dovařil tak, aby se na těsno opíral o rám a nevznikla už potíž s tím, že se pohne a změní se zase sklon.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Kryt řetězu
Při jízdě jsem si všiml ještě divného rachocení od krytu řetězu. Asi bude volný řetěz, nebo bude vytahaný. Když jsem se zaměřil na zadní partii motocyklu, zjistil jsem že už jsou špatné spodní silentbloky zadních tlumičů. Vyměnil jsem všechny 4 i když ty horní by jistě něco ještě zvládly. Ale to samé jsem říkal o spodních když jsem motorku opravoval poprvé a po najetí pár tisíc kilometrů je po nich.
Udělám všechny a už bude pokoj. A hurá k řetězu, ten je samozřejmě po smrti a tak mám nachystaný nový. Ale hledaný rachot nevycházel ze řetězu ale od gumových vodítek řetězu, které byly jedna tvrdé jako kámen a hlavně prodřené až k nýtům, které je drží na svém místě. A jsme u hlavního problému. Jedno vodítko bylo už tak prodřené, že řetěz přeřízl i jeden nýt a vodítko tam skákalo a rachotilo.
Vytáhnout původní vodítka, kompletně vypláchnout obě poloviny krytu. Musím, protože už to nikdo dělat nebude a když je ta příležitost, bylo by na prase nechat uvnitř ten letitý bordel. Pro porovnání i pár fotografií původních a nových vodítek. Aby šlo vidět jak krásně jsou vymleté.
Konečně je vše hotové a nachystané na další radostné kilometry. Snad už se nic závažného neobjeví ale něco mi říká, že s tím mám tak trochu počítat. Je to přeci jen stará motorka a další poškození, opotřebení dílů je prostě očekávané.
Zdroje
-> Náhradní díly nakoupeny – Motokrámek.
Závěr
Přejít zpět na článek restaurování zde: