Tento motocykl ČZ 175 typ 470 je pro mě opravdovou výzvou. Opravdu se pod tím zanedbaným vzhledem skrývá červená sportka? Důležité je to, že je v původní barvě, některé díly půjdou zachránit, některé díly se budou muset pravděpodobně znovu nalakovat. Hlavně tedy přední blatník a nejspíš i kryty předních tlumičů. Ty moc přesvědčivě nevypadají. To byla první myšlenka než jsem skutečně zjistil v jakém stavu se dochovala.
A jaké mám plány? Vyměnit poškozené díly, nové gumové díly a pláště. Motor před odstavením nešel nastartovat tak se mu podívám na zoubek a pokud pojede a nebude naznačovat špatný chod generálka se dělat nebude. Připravit stroj na STK a provoz na komunikacích.












25.2.2018 – Rozebírání ČZ 175 typ 470
Rozebírání motocyklu je v plném proudu. Líbí se mi jak je všechno krásně špinavé. Všude neskutečná vrstva šmíru a směsi hlíny, prachu a oleje. Některá místa jsou už tak zatvrdlá že je nutné nečistoty vyloženě odškrabávat a odsekávat. Šrouby zarezlé a většina se při povolování utrhne. Ale zatím se mi vše daří úspěšně rozebrat.




































26.2.2018 – Pokračování rozebírání
Pomalu z rámu sundávám poslední komponenty a chystám se na kompletní a nezábavné čištění od několika letého nánosu šmíru a humusu. Ukazují se první nedostatky, které bude potřeba doladit a upravit. Ale se vším se počítá. Motor jsem hodil do stojanu a začal z něj oškrabávat špínu a myší trus. Nějaké uvolnění benzínem a uvidíme co se pod tím nánosem skrývá.




















28.2.2018 – Čištění motoru
Motor po koupeli vypadá rozhodně lépe. Nemeškám a po oschnutí sejmu víko spojky abych nahlédl, v jakém stavu je vnitřek motoru. První čeho jsem si všiml je okousaný startovací segment. Páni dobře mu dal někdo na prdel. Ještě shodím spojkový koš a nahlédl také k převodovce. Ale protože je mezi bloky silný papír, budu jej stejně půlit aby jsem věděl co vše je ještě uvnitř za paseku.










3.3.2018 – Půlení motoru
Rozpůlil jsem motor a čekalo na mě nemilé překvapení. Motor byl zatěsněn 1mm papírem. Proč? To nikdo neví. Když jsem pak složil bloky k sobě s převodovkou, byla vůle jak na hlavní tak i na předlohové hřídeli. Vůbec nechápu, proč tam bylo tak silné těsnění, které jednak vůle navýšilo a hlavně převodovka nebyla vůbec vymezená. No ještě že jsem motor rozloupl.




5.3.2018 – Práce na rámu
Bylo potřeba odbrousit nepůvodně dovařovanou stupačku v rámu, která byla taky už později ulomena. Měl jsem nachystaný celý držák stupaček, že by sem jej z rámu odřezal a navařil nový. Ale nejprve jsem si řekl že se to pokusím zachránit a podařilo se. Chybějící trubku levé stupačky jsem koupil ve vydařené replice a musel dovařit na rám uchycení stupačky samotné. Dále jsem se musel věnovat taky držáku výfuku. Ten byl od rámu utržený a oba konce zůstaly na výfuku, dovařeno a opraveno. V neposlední řadě bylo potřeba nahradit dodanou pásovinu, ke které byla přidělaná vzpěra válce. Vše nachystáno, očištěno a přelakováno.























Později
Začal jsem s prací na sportce s velikým nadšením. Opravdu mě zajímalo co z toho bude. Ale přiznám se že jsem počítal i s tou nejhorší variantou a to že to bude hromádka rezavého železa. Ale závratně jsem se zmýlil a dokonce i ten přední blatník má na sobě stále červenou původní barvu.
Některá místa byla přetíraná základní barvou, rozhodl jsem se tuto barvu na hranách probrousit tak, aby to vizuálně vypadalo jako originální barva odřená až na základní barvu. A můžu říct že se mi to i líbilo. Ještě ale musím poznamenat informaci o motoru. Tekl z něj olej a navíc byl utěsněný 1mm papírem, nechápu proč. Štěstí že jsem motor půlil, ty ložiska uvnitř už měly svá nejlepší léta za sebou.
Motor složený a díly nachystány. Nic mi nebrání začít pomalu motorku znovu skládat. A protože jsou barevné díly hodně hezké je radost koukat se, jak mi pod rukama roste znovu hezká sportka. Nečekal jsem že to dopadne až tak dobře.




Nová elektroinstalace natažená a motocykl doskládány. Nic mi nebrání uskutečnit první start. Běžný startovací rituál, zapnu klíček, kopnu a motor běží. Naprosto dokonalé. Teď už musím spěchat a dodělat kola. Těším se až se poprvé svezu.






Kola mám nachystané, motorka projeta s rezervní nádrží. Tu, kterou budu na motorku instalovat musím ještě zavařit. S čím jsem ale počítal bylo zapalování, které s původním regulátorem prostě nedobíjelo. Co se dá dělat, po repasi bude jako nové.








Zapalování se vrátilo z repase a vypadá opravdu moc hezky. Opět jsem nechal nahradit původní regulátor za elektronické. Už jenom zbývá nainstalovat na motor a odzkoušet. Ale to povalí na 100%. Ještě se mi nestalo, že by repasované zapalování neběželo, když ho kontrolují.












Nádrž je zavařená, ještě vyzkoušet zda neteče. Protože je pod barvou stále chrom, krásně mi to při vaření pěnilo. Vařil jsem ji dvakrát, nejprve klasickým drátem, protože tam byla obří díra. Benzín netekl a tak jsem dal nádrž na rám. Projel a během pár dní začala nejprve prolínat a později kapat. Takže znova sundat a zaletovat mosazí. Nádrž během 14 dní neuronila ani kapičku a tak konečně můžu oslavit úspěch. Přelakuji svár a může jít nazpět na rám.
















22.4.2020 – Výměna spojkových lamel
I to se může stát. To je hold riziko staré spojky. Jednou to přijít muselo. Stářím a únavou materiálu spojkových pružinek začalo docházet ke klouzání spojky až do fáze jejího spálení. Po rozbalení motoru se linul smrad spáleného oleje a spojky. Naštěstí to odnesly jenom lamely a mezi lamely. Takže proběhla kompletní výměna lamel, mezi lamel, pružinky a podložky s kolíkami.







