ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Zapalování po poruše

ČZ 125 typ 453 z roku 1961 - Zapalování po poruše 1

Při cestě z ničeho nic zdechla a už nejela. Měnilo se gufero pod zapalováním a motorka zase ožila. Netrvalo ji však dlouho a motorka zase zhasla. Následně se zjistilo, že bude nějaká závada v dobíjení. Jelo se tedy bez světel. Motorka dorazila do cíle a dokonce i zvládla i cestu zpět domů. Sice jen na obrysová světla ale zvládla. No a tak to mám doma a koukám na to. Co se asi stalo.

Na baterce bylo zhruba něco kolem 3,5V. Po napojení na nabíječku nelze nabít takže je baterka po smrti. Dobrá kouknu se i na zapalování zda je vše tak jak má být. Po sejmutí pravého víka nešlo nic pořádně poznat. Zkontroloval jsem odtrh na kladívku a předstih. Odtrh byl plus mínus ok ale předstih byl malý. Pouze nějakých 2,4mm a myslím si z hlavy že by měla mít 3,5mm. No dobrá, vytažením uhlíků to začalo. Proboha ty teda vypadají. Sejmul jsem zapalování a to co na mě čekalo jsem snad v životě ani neviděl. No to snad není ani reálné.

Komutátor na rotoru je absolutně zničený. Jak je tohle možné? No přece to nemohly vyběhat uhlíky. Nakonec jsem si všiml, že se drát živého uhlíku prodřel až na tělo zapalování a došlo ke spojení komutátoru oběma uhlíky na kostru. Aha a jsme doma. Našel jsem problém, proč to přestalo dobíjet. Co vše je kvůli tomu zničené se ukáže později. No a co to gufero? Jak to že odešlo.

Gufero mělo něco kolem 4 roků. Takže mohlo lehce ztvrdnout ale i tak by mělo být ok. Sejmul jsem tedy domeček a zjistil, že uložení pro pravé ložisko je vymleté a ložisko se v bloku točí a sune ven a dovnitř. Aha, takže to jistě vibrovalo jak je to volné a to tvrdší gufero to už nepodrželo. A jsme doma. No hezký. Tak si krasavice vezme dalších 5tis korun aby zase mohla jezdit. No super. Takže od GO motoru najela nějakých 3500 km než se stalo tohle.

Takže abych si to celé shrnul bude potřeba nová baterka. Zapalování budu reklamovat i když je po jejich záruční době, problém se stal kvůli jejich výmyslu se šroubkem který napojuje drát živého uhlíku do regulátoru dobíjení. Uvidím zda reklamaci přijmou a jak se budu finančně dorovnávat. Nicméně motor budu muset rozpůlit a nechat opravit uložení pro ložisko duralovou vložkou jako jsem nechal opravovat blok u ČZ 250/455. Letos ale slečna dozajista dojezdila. Možná si ještě někdy v září zajezdí ale srpen je pro ní konečná.