Když se ke mě motocykl ČZ 125 T dostal, měl motor po nezdařilé GO. Nefungovala spojka a tak jsem měl levé víko sundané a viděl tu pohromu. Jak takovouto spojku může někdo ponechat a říct že je ještě v pořádku to asi do teď nechápu. Nicméně, v době kdy jsem měl víko sundané a viděl že spojkový koš má vše za sebou náhradní nebyl a tak jsem zariskoval a ponechal jej. Uvidím, projedu to a když by to dělalo neplechu tak by se to řešilo. Bylo léto, konec sezóny za dveřmi a tak ať se stihnu ještě párkrát projet.
-
ČZ 125 T z roku 1948 – Rozebírání spojky
Publikováno:
Zábavné je, že motorka s touto spojkou najela 1000 km než jsem si vzpomněl, že by bylo dobré ji udělat. Za tu dobu se nashromáždily nějaké díly, motory a tak vyberu nejlepší koš co půjde. Nejprve však musím rozebrat původní spojku.
Nečekal jsem však takovou bídu. Po sejmutí víka to vypadalo ještě hůř, než jsem čekal. Počítal jsem s tím, že je koš špatný a lamely už mají svá nejlepší léta za sebou. Ale že bude po smrti i primární řetěz a olej černý jako bota jsem nečekal už vůbec. Ten olej bude asi lepší měnit každou sezónu, protože po 1000 km, co jsem najezdil v jedné sezóně ten olej vypadá teda otřesně.
-
ČZ 125 T z roku 1948 – Spojkový koš
Publikováno:
Dlouhou dobu sháním uloženkový spojkový koš ale zatím se absolutně nedaří. Proto budu muset použít jeden z nejlepších košů, co doma mám. Ale i tak mám obavy že nové lamely budou mezi zuby volné. Nebudou to sice takové vůle jako doteď, ale budou tam. Ideální řešení by bylo, aby měly nové lamely širší zuby a já si je zapiloval podle potřeb na spojkový koš. Byla by to sice celkem piplačka, ale jedině tak bude sedět spojka nejlíp. Otázka jak dlouho to vydrží, než se lamely zase okoušou.
Tento koš budu muset použít. Je to jeden z nejlepších košů, co doma mám. A protože se mi uloženku nebo TOP stav nepodařilo sehnat, půjde na motor tento kus. Drážky jsou široké cca 10,7 mm a nová lamela má šířku zubu 10,2 mm. Takže vzniklá mezera bude mít 0,5 mm. Rozhodně je to lepší, protože staré lamely měly šířku zubu 8 mm. Jedna drážka na koši měla 15 mm, ostatní cca 12,2 mm. Takže zde byl rozdíl 4,2 – 6,8 mm.
-
ČZ 125 T z roku 1948 – Spojkové lamely
Publikováno:
Nastává však nelehký úkol a to výběr lamel. Nebo spíše síla nových lamel. Protože se dnes vyrábí o síle 3,1 mm a tím pádem je místo původních 5 lamel a 4 mezi lamel nutno použít jen 4 lamely a 3 mezi lamely. K tomuto tématu jsem se párkrát dostal i na fórech, kde si kluci stěžovali, že takto poskládaná spojka klouže. Proto tedy nastal běh na dohledání informací, jaké mají mít původní lamely sílu, aby se daly použít v počtu, jaký předepsal výrobce. Když jsem si změřil staré lamely, které měly 2,3 mm a mezi lamely 1,4 mm a sečetl je podle daného počtu tedy 5×2,3 a 4×1,4 dostal jsem se na sílu 17,1. Nové lamely 4×3,1 s původníma mezi lamelami 3×1,4 dají sílu 16,6 mm. Takže ještě menší než staré lamely, proto usuzuji, že je klidně možné že bude spojka klouzat. Nevím tedy, zda jsou nové mezi lamely třeba širší než originální ale pokud bych vyměnil jen lamely spojka bude pravděpodobně klouzat, nové mezi lamely co jsem našel na internetu mají taktéž 1,4 mm. Dále jsem se dočetl, že si někdo koupil nové lamely a zabrousil je na 2,5 mm a použil stejný počet lamel a mezi lamel. Tento součet pak dává 18,1 mm. Můžu se však spolehnout na šířku 2,5 mm?
Proto jsem začal zkoušet různé počty. Změřil jsem si výšku koše od unašeče spojky a naměřil jsem 20,7 mm. Při odečtu musím myslet i na přítlačný talíř spojky. Ten má 2,4 mm. Jsme tedy na 18,3 mm. Dále odečtu 4 mezi lamely, mám 12,7 šířky pro lamely. Vydělím 5 kusy a mám šířku jedné lamely 2,54 mm. Takže si myslím, že nové lamely můžou mít klidně hodnotu 2,6 mm. Při síle 2,6 dá součet 18,6 mm. Rozdíl mezi menším počtem silných lamel jsou 2 mm, a to je teda dost. Pro ukázku sestavená spojka se silnými lamelami 3 mm v počtu 5 kusů lamel a 4 mezilamely. Po sestavení opustil přítlačný talíř spojkový koš a vodící kolíky. Po zmáčknutí spojkové páčky na řidítkách opustí přítlačný talíř spojkový koš úplně.
Začal jsem tedy se zabrušováním lamel na brusném plátně a rovné desce. Nechtěl jsem to zase ubrat moc ale přiznám se že je ferodo materiál pěkně odolný a tak jeho broušení není žádná pohádka. Ale z toho nejhoršího už jsem se dobrousil. Nicméně stále nemám lamely přesně na 2,6 mm jak mám v plánu. Pohybuji se někde mezi 2,61-2,69 mm. Proto je stále součet lamel o 0,8 mm vetší než by měl být. Jakmile to tak bude, měl by být přítlačný talíř téměř zároveň s košem a po zmáčknutí páčky na řidítkách by neměl opustit vodící kolíky unašeče.
Rozhodně to už teď vypadá dobře a možná už by se dala spojka v klidu používat. Je taky možné že budu muset svojí teorii pozměnit a zabrousit lamely ještě více. To se vše uvidí. Potom zkusím poskládat spojku namíchanou se starými lamelami, aby jsem vyzkoušel situaci, kdyby byly lamely užší, třeba místo 2,6 mm použita síla 2,5 mm. Porovnám sílu pružin a tvrdost páčky na zmáčknutí. Pokud bude spojka měkčí asi se rozhodnu lamely více zabrousit.
-
ČZ 125 T z roku 1948 – Skládání spojky
Publikováno:
Když bych uvažoval nad sílou lamel 2,5 mm taky po vynásobení 5 kusy jsem na 12,5 mm. Moje lamely mají prozatím 2,6 mm a staré 2,3 mm. Abych se dostal nejblíže 12,5 mm musím použít 2 lamely 2,6 mm a 3 lamely 2,3 mm. Tento součet mi dá 12,1 mm a tak jsem spojku složil a vyzkoušel tvrdost spojkové páčky a ta se proti minulému testu nijak zásadně nezměnila. Ale spojkový koš sedí zatím nejlíp. Takže všech 5 lamel zabrousím na hotových 2,5 mm. Ještě zkontroluji zda nehází unašeč, přítlačný talíř a zda nejsou mezi lamely křivé. Porovnám výšku pružin a pokud bude vše v pořádku, začnu konečně skládat.
Takže závěrem abych to shrnul. Použil jsem množství lamel a mezilamel tak jak bylo běžně na motocykl montováno. Koupil jsem silné lamely, které jsem zabrousil na 2,5 mm. Existuje i obchod, kde tyto lamely prodávají v síle 3,1 mm i 2,5 mm. Také je samozřejmě možnost nechat si vyrobit lamely atypické. Já jsem si vzal silnější protože jsem chtěl laborovat s různou sílou. Ale stejně jsem se dostal až na sílu 2,5 mm. Né teda přesně ale někde mezi 2,51-2,57 mm. Spojka sedí a vypíná. Uvidím jak se bude chovat za chodu ale neměl by být problém. Motorka je konečně nachystaná na další sezónu.