ČZ 125 T z roku 1948 – Spojkové lamely

ČZ 125 T z roku 1948 - Spojkové lamely 1

Nastává však nelehký úkol a to výběr lamel. Nebo spíše síla nových lamel. Protože se dnes vyrábí o síle 3,1 mm a tím pádem je místo původních 5 lamel a 4 mezi lamel nutno použít jen 4 lamely a 3 mezi lamely. K tomuto tématu jsem se párkrát dostal i na fórech, kde si kluci stěžovali, že takto poskládaná spojka klouže. Proto tedy nastal běh na dohledání informací, jaké mají mít původní lamely sílu, aby se daly použít v počtu, jaký předepsal výrobce. Když jsem si změřil staré lamely, které měly 2,3 mm a mezi lamely 1,4 mm a sečetl je podle daného počtu tedy 5×2,3 a 4×1,4 dostal jsem se na sílu 17,1. Nové lamely 4×3,1 s původníma mezi lamelami 3×1,4 dají sílu 16,6 mm. Takže ještě menší než staré lamely, proto usuzuji, že je klidně možné že bude spojka klouzat. Nevím tedy, zda jsou nové mezi lamely třeba širší než originální ale pokud bych vyměnil jen lamely spojka bude pravděpodobně klouzat, nové mezi lamely co jsem našel na internetu mají taktéž 1,4 mm. Dále jsem se dočetl, že si někdo koupil nové lamely a zabrousil je na 2,5 mm a použil stejný počet lamel a mezi lamel. Tento součet pak dává 18,1 mm. Můžu se však spolehnout na šířku 2,5 mm?

Proto jsem začal zkoušet různé počty. Změřil jsem si výšku koše od unašeče spojky a naměřil jsem 20,7 mm. Při odečtu musím myslet i na přítlačný talíř spojky. Ten má 2,4 mm. Jsme tedy na 18,3 mm. Dále odečtu 4 mezi lamely, mám 12,7 šířky pro lamely. Vydělím 5 kusy a mám šířku jedné lamely 2,54 mm. Takže si myslím, že nové lamely můžou mít klidně hodnotu 2,6 mm. Při síle 2,6 dá součet 18,6 mm. Rozdíl mezi menším počtem silných lamel jsou 2 mm, a to je teda dost. Pro ukázku sestavená spojka se silnými lamelami 3 mm v počtu 5 kusů lamel a 4 mezilamely. Po sestavení opustil přítlačný talíř spojkový koš a vodící kolíky. Po zmáčknutí spojkové páčky na řidítkách opustí přítlačný talíř spojkový koš úplně.

Začal jsem tedy se zabrušováním lamel na brusném plátně a rovné desce. Nechtěl jsem to zase ubrat moc ale přiznám se že je ferodo materiál pěkně odolný a tak jeho broušení není žádná pohádka. Ale z toho nejhoršího už jsem se dobrousil. Nicméně stále nemám lamely přesně na 2,6 mm jak mám v plánu. Pohybuji se někde mezi 2,61-2,69 mm. Proto je stále součet lamel o 0,8 mm vetší než by měl být. Jakmile to tak bude, měl by být přítlačný talíř téměř zároveň s košem a po zmáčknutí páčky na řidítkách by neměl opustit vodící kolíky unašeče.

Rozhodně to už teď vypadá dobře a možná už by se dala spojka v klidu používat. Je taky možné že budu muset svojí teorii pozměnit a zabrousit lamely ještě více. To se vše uvidí. Potom zkusím poskládat spojku namíchanou se starými lamelami, aby jsem vyzkoušel situaci, kdyby byly lamely užší, třeba místo 2,6 mm použita síla 2,5 mm. Porovnám sílu pružin a tvrdost páčky na zmáčknutí. Pokud bude spojka měkčí asi se rozhodnu lamely více zabrousit.