Přišel čas na výměnu zadního středu ČZ 125 T kvůli sjetým zubům rozety. Myslel jsem, že s rozetou někdo něco už prováděl. Protože když byl nový řetěz tak se dal napnout do plna. Excentry byly teda nadoraz ale řetěz pro jízdu ok. Jakmile motorka najela 1000 km tak se řetěz protáhl a už se nedal dopnout. Na požadovaném počtu článků byl moc volný a o článek méně nešel spojit. Padaly taky možnosti, že bych použil půl článek ale do těchto akcí se nerad pouštím. I přesto, že neodpružená motorka není háklivá na vůli řetězu jako odpružená. Raději vyměním rozetu, u téčka teda celý střed a bude.

  • ČZ 125 T z roku 1948 – Rozplétání kol

    Publikováno:

    Na požadovaném počtu článků byl moc volný a o článek méně nešel spojit. Padaly taky možnosti, že bych použil půl článek ale do těchto akcí se nerad pouštím. I přesto, že neodpružená motorka není háklivá na vůli řetězu jako odpružená. Raději vyměním rozetu, u téčka teda celý střed a bude.

    Rozpletl jsem jiné staré a rezavé kolo s tím, že si vezmu střed. Ten budu muset nalakovat. Jakmile jsem jej vytáhl z výpletu ven a pěkně opláchl, zjistil jsem že je na něm pořád dostatek původní barvy a tak ho pouze odrezím a zakonzervuji. Špice z mého kola, se použít nedají, nebo líp, už je ani použít nechci. Jednak jsou tenčí než by měly být a hlavně jsou pokroucené. Zde sáhnu po nových černěných špicích. Do středu jsem nechal pouze rozpěrku, ložiska jsem dal nová a filce použil z mého středu, protože to není tak dlouhou, co jsem jim dal nové filce. Kolo vypleteno, než se bude centrovat, podívám se, jak dobře jde napnout řetěz. Nejde!

  • ČZ 125 T z roku 1948 – Excentry

    Publikováno:

    Proč to pořád nejde napnout? A pak mě to konečně napadlo. Když jsem rám měnil, sledoval jsem rozdíly a přeci věděl, že konce na kterých je zadní kolo jsou už velikostí a tvarem na neodpružený model C. Není teda možný, že jsou excentry na céčko větší? Protože když mezi excentr a doraz vložím pásovinu, napnutí je daleko lepší. No samozřejmě že ano, našel jsem si nákresy a je to jasné. Abych napnul řetěz na tomto rámu, musím mít větší excentry z céčka.

    Konečně se podařilo najít a vyřešit problém s napínáním řetězu. Původní excentr na téčko má průměr cca 36mm a excentr na céčko 45mm. Hned po nasazení na osu zadního kola a pootočení jde vidět, že to bude konečně ono. Navařím palečky a načerním je. Řetěz už dám nový, protože jsem jej o článek zkrátil a spojovat ho 2 sponami nebudu. Vyměnil jsem tedy střed kvůli lepší rozetě a konečně vyřešil problém s napínáním řetězu. Ty excentry by napnuly řetěz i na staré rozetě, ale tu už jsem nechtěl dále používat. Excentry zavařené, na poslední fotce rozdíl mezi T a C excentrem. Není to teda úplně totožný excentr jako na céčko. To má větší díru do které se vkládá vložka, tu já nechtěl a udělal díru pouze na osu jako excentr na téčko.

  • ČZ 125 T z roku 1948 – Vycentrováno

    Publikováno:

    Zadní kolo je vycentrované a nachystané na obutí. Starý i když pro mě nový střed je moc pěkný a ty zuby jsou naprosto krásné. Nové špice nejdou poznat ale i kdyby šly, prostě staré špice znovu vyplétat a napínat při centrování nebudu. Ráfek zůstal stejný jako doposud a nová pneumatika shodná s přední. Volil jsem Heidenau 2,75 x 19.

    Načerněno, nasazeno. Jsem spokojený. Zadní kolo je hotové.

Zdroje

-> Náhradní díly nakoupeny – Moto veterán díly.