ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Postupné spasovávání

ČZ 125 typ 453 z roku 1961 - Postupné spasovávání 1

Vrátily se mi díly ČZ 125 typ 453 z trýskání a tak jsem se hned pustil do příprav. Nejprve jsem si povrch zahladil smirkovým papírem. Následně jsem vše pořádně omyl a aplikoval odrezovač aby neprobíhala koroze na nenabarvených dílech. Při broušení jsem samozřejmě obhlídl nedostatky aby jsem věděl kde bude potřeba rovnat boule, vařit díry a praskliny. Nejprve tedy už pěkně dlouho připravený rám, na který budu díly po ošetření montovat.

Některé díly, které jsem na trýskání nedal, jsem si chemicky vyčistil doma. Samozřejmě surový plech znova ošetřen odrezovačem.

Rám jsem osadil holými bloky aby spasování mělo vůbec nějaký smysl. Zatím sedí všechno dobře, někde jsem musel klepat pár důlků ale minimum. Díly jsou v podstatě v dobrém stavu. Nejsou moc pokroucené nebo tak. Jsou ale místa kde rez udělala pěknou paseku a tak budu muset dorovnávat důlkovou korozi kytem. Ale pořád nic strašného.

Horní díl masky a podsedlové plechy jsem nemusel rovnat ani vařit. Takže jsem je nalakoval do plniče a šup s nimi na motorku. Přední blatník měl prasklinku na jedné z hlavní vzpěry takže jsem ji musel zavařit. Nevyhnul jsem se tedy ani klepání. Ten už trochu ran dostal. Plnič a šup s ním na motorku. Tam jsem ho dal až na druhý pokus. Napoprvé jsem zjistil, že jsem neprotáhl závity na kluzácích když jsem skládal předek motorky a tak blatník dolů, protáhnout a zase zpět. Ještě jsem na hotovo udělal oba kastlíky. Nářaďový kastlík byl v pohodě. Pár bouliček na dvířkách vyrovnáno a plnič. Bateriový už byl horší. Tam krom pár bouliček na dvířkách bylo vyrezlé dno a tak jsem musel dost vyvařovat. Oba kastlíky v plniči na motorce a hned to vypadá lépe. Práce jde od ruky. Ještě zadní blatník a nosník sedla. Tam se vaření nevyhnu taktéž.

Zadní blatník měl dvě praskliny vedle svárů a dvě dírky kousek od díry na odrazku. Vše vyvařené plnič a šup s ním na rám. Nosník sedla potřeboval taky dvě prasklinky zavařit a jednu stranu krycího plechu vyrovnat. Plnič a šup s ním na rám. Tento díl byl asi nejvíce napaden důlkovou korozí tam budu s kytem řádit. Je to samá mini dírka.

Práce jde opravdu od ruky. Pan Hadrávek mi dovezl výfuk a tak jsem kartery osadil válcem a hlavou aby jsem mohl namontovat i výfuk. Dodal jsem i víka a výfuk sedí parádně. Problém bude u trubky levé stupačky. Tu budu muset rovnat. Ohyb má dobrý nad výfuk sedí ale je lehce ohnutá směrem dozadu. Ale to je taková drobnost. S tou si pohraju jak budou díly schnout po lakování. Dnes jsem samozřejmě nachystal i zadní světlo do plniče a rámeček předního světla dostalo po dlouhé době své sklo, které jsem po chromování zatím nenasadil. Pomalu se to začíná rýsovat.

Konečně dodány všechny díly a tak mohu posoudit stav dopasované plechařiny. Ale úplné finále to není protože nemám ještě poslední várku chromovaných dílů, kde čekám na madlo zadního blatníku. Jak bude zpět z chromování tak budu moct zadní část utáhnout na hotovo, dorovnat a pokud bude vše sedět znovu celou motorku rozebrat a pomalu chystat na finální lakování. V tomhle stavu budu muset kytovat nerovnosti po korozi, přebrousit a znova nastříkat plničem. Jak budu mít druhou vrstvu plniče zabroušenou tak se budu moct vrhnout na finální lakování. Mezitím co se bude lakovat a schnout tak doladím rám a budu řešit motor. Nádrž budu chromovat až přes zimu. Zatím nemám vybráno komu nádrž pošlu. Takže vše má svůj čas. Letos už nemám co uspěchat, poprvé si zajezdím až příští rok.