Jawa 50 typ 555 z roku 1959 – GO motoru

Jawa 50 typ 555 z roku 1959 - GO motoru 1

Konečně jsem se dostal taky k rozloupnutí motoru Jawa 50 typ 555. V jakém stavu je motor z venku už jsem dávno věděl. To co bude uvnitř je pro mě překvapením. Po sejmutí zapalování vypadá, že je všechno okolo gufera v pořádku. Z této strany je uražený výstupek zakrývající uložení osy vidličky řazení. Dobrý tady na mě nečekalo žádné překvapení. Obrátil jsem motor a sundal víko spojky. Spojka se zdá dobrá ale našel jsem tam nějakou šponu. Tak doufám že tam nebude něco krutého. Po sejmutí spojkové lamely, koše a primárního kola sem si mohl konečně prohlédnout i druhý blok. Zde je snad taky vše v pořádku. Zatím se to tváří. Zjistil jsem ale, že mi chybí jeden šroub stahující bloky a v díře se závitem pro tento šroub je právě jedno ze spodního provrtání. Po rozpůlení bloků jsem viděl to co se ukrývalo uvnitř. Protože ty spodní díry na upevnění plechu místo uraženého držáku někdo vrtal na složeném motoru, všechny špony zůstaly hezky uvnitř. Ještě štěstí, že jsem se jen projel a hned to odstavil. Motor je opravdu chudák. Převodovka se zdá na první pohled že bude v pořádku. Nějaké nepatrné nesrovnalosti jsem našel při rychlo kontrole na vidličce řazení.

Válec a klikovou hřídel jsem odeslal na repas a výbrus k panu Padalíkovi jako vždy. Očištěné bloky jsem odeslal k JdWorxu, kde bude potřeba zavařit, dovařit a vyvařit poškozené bloky. Navíc jsem přibalil k balíku i hlavu válce, kterou nechám vyčistit. Na hlavy jsem si řekl že už je sám čistit nebudu pokud budou hodně špinavé. A protože je má hlava špinavá hodně, nechám to na někom jiném. Válec jako vždy nechám ošetřit vypalovací barvou. Podle Pajky byly válce lakovány stříbrnou barvou, tak jsem si nechal nastříkat stříbrnou. Válec se mezitím vrátil i s klikovou hřídelí domů. Na bloky si však ještě nějakou chvíli počkám.

Hlava a bloky jsou konečně doma a tak se pomalu ale jistě blížím ke zdárnému dokončení tohoto projektu. Hlava je moc pěkně vyčištěná a bloky jsou pěkně zavařené. Bude na tom ještě práce ale to hlavní tam opravené je. Bloky budu muset ještě dodělat. Nejprve naměřit a navrtat nový držák motoru, zkontrolovat mezeru mezi bloky a pak kompletní očistu. Vypadá to že se blížím ke konci to ano ale těch kroků, které mě ještě čekají je pořád dost a dost.