Konečně jsem se po dlouhé době dokopal k nějakému skutku v dílně a tak jsem začal dodělávat motor Jawa 50 typ 555. Nejdříve bylo potřeba navrtat nově dovařený držák stupaček, který byl utržený od motoru. Trochu jsem s tím laboroval protože jsem si pořídil replikový kříž a tak jsem zjistil jak mu krásně nesedí díry. Nakonec jsem si střed díry naznačil podle jiného karteru, který jsem přiložil k opravovanému. Jako zkouška pak posloužil původní kříž, který je ale tak špatný že ho nechci použít. Bylo by potřeba jej vyrovnat a navařit nové plechové držáky a s tím se nechci teďka drbat. Počítal jsem tedy, že replika nebude dobrá ale nečekal jsem že jí budu muset až tak zásadně upravovat.
Nahřát bloky na potřebnou teplotu a vložit nová ložiska a pouzdra. Samozřejmě jsem nejdříve nalisoval pouzdra. Zajistil pohyblivost předlohové hřídele a potom nalisoval ložiska. No ložiska jsem tam dával ručně díky nahřívání bloků. Tak i pouzdra. Po vychladnutí bloků jsem motor poskládal bez klikové hřídele a otestoval převodovku a řazení.
Na řadícím automatu výměna pružinek a kontrola funkčnosti. Na startovací hřídeli jsem vyměnil segment a pružinu. Segment byl teda natěsno a i když jsem nechtěl do ničeho klepat tak jsem přes dřívko několikrát klepnout musel aby jsem dostal nový segment na své místo. Ještě jsem tedy musel poupravit náběh prvního zubu protože to nebylo to pravé malované.
Klika na svém místě už jen počkám až to vychladne na pokojovou teplotu.
Protože nejsou bloky úplně rovné a bylo nějaké vyvařování a broušení ve spodní části motoru, rozhodl jsem se dát mezi bloky papír. A aby to bylo úplně jisté nalepil jsem papír z každé strany na silikon. Takže silikon papír silikon. A motor nachystaný. Vyplatila se výroba stojanu na motory protože se v něm dělají motory úplně suprově.
Téměř na konec skládání motoru přichází řada na píst. V tuto chvíli jsem si přestal uvědomovat že skládám motor na motocykl ale myslel jsem si že skládám nějakou hračku. V pracovně na stole skládám malinkatý píst, který má malinkatý čep a malinkatý segerovky pístního čepu. Ježíš to je tak maličký jak to může pak jezdit 🙂 Válec, hlava a gufera nasazená a motor může jít na zpět do rámu. Zbytek si už dokládám v dílně.
Po delší době je motor nazpět v rámu. A konečně to zase vypadá jako motorka. Nový výfuk tomu dodá tu správnou šťávu. Víko a řadící páku mám nasazenou jen na focení. Ještě musím seskládat spojku a až potom na hotovo zakrýt víkem. Teď ale budu muset motocykl otočit vzhůru nohama a doladit spodní partii. Jak už jsem výše psal, mám replikový kříž a kombinace nový výfuk, kříž a starý pokřivený stojan moc k sobě nepasují. Takže budu muset stojan vyrovnat a dopasovat. Motor sedí a stupačkový kříž tak nějak taky, ale stojan se v určité poloze otře o výfuk a to nechci. Takhle by mi za chvíli vydřel chrom.