Zapalování je jednou z nejdůležitější věcí pro správný chod motoru. Je důležité, aby se zapalování udržovalo čisté, a správně seřízené. Jedině tak lze zajistit jeho maximální a dlouholetou životnost. V tomto článku ale nebudu psát jen popis soustavy. Tímto článkem bych chtěl pomoci dalším motorkářům, kteří stojí před volbou, kterým směrem se vydat. Dochází mí spousta dotazů, co je lepší zda Vape nebo původní zapalování a tak zde přicházím se stručným rozdílem.
Původní zapalovací soustava 6V 45W / 6V 75W
Výhody
- Na motocyklu nejsou potřeba žádné úpravy
- Jistota, že zapalování vydrželo několik desítek let a po repasi by mělo vydržet další desítku let
- Nižší cena opravy i nákupu zapalování po repasu
Nevýhody
- Motocykl je odkázaný na baterii, bez ní nepojede
- Výkon zapalování je pouze 45W/75W (což je pořád více než pionýr)
- Zapalování je kontaktní, proto je třeba seřizovat kontakty přerušovače a v případě potřeby měnit uhlíky (což je maličkost)
- Motor musí mít v dobré kondici ložiska a pravý čep klikové hřídele. Ten nesmí nijak házet (hrozil by styk statoru s rotorem a následně nenávratné zničení obou částí).
Náhradní zapalovací soustava Vape 6V 100W
Výhody
- Motocykl se dá používat i bez baterie (s menší úpravou).
- Výkon zapalování je pěkných 100W, takže lze osadit přední světlo pěknou watáží.
- Není třeba seřizování, zapalování je bezkontaktní a tak jak se nastaví při montáži tak zůstane naladěné po celou dobu.
Nevýhody
- Na původním motocyklu je třeba poupravit elektroinstalaci (nic náročného).
- Jistota, že zapalování vydrží desítky let je neprokazatelná, proti původní výbavě složitá a náchylná ke zničení, ke kterému může dojít takřka kdykoliv.
- Vysoká pořizovací cena zapalování a náhradních dílů.
Náhradní zapalovací soustava Vape 12V 150W
Výhody
- Motocykl se dá používat i bez baterie (s menší úpravou).
- Výkon zapalování je pěkných 150W, takže lze osadit přední světlo pěknou watáží.
- Není třeba seřizování, zapalování je bezkontaktní a tak jak se nastaví při montáži tak zůstane naladěné po celou dobu.
Nevýhody
- Na původním motocyklu je třeba poupravit elektroinstalaci (nic náročného).
- Jistota, že zapalování vydrží desítky let je neprokazatelná, proti původní výbavě složitá a náchylná ke zničení, ke kterému může dojít takřka kdykoliv.
- Vysoká pořizovací cena zapalování a náhradních dílů.
- Motor musí mít v dobré kondici ložiska a pravý čep klikové hřídele. Ten nesmí nijak házet (hrozil by styk statoru s rotorem a následně nenávratné zničení obou částí).
Shrnutí
Berte to pouze jako můj náhled na aktuální situaci. Kdo chce opravdu jezdit, bavíme se o několika tisících kilometrech za sezónu, tak je pro něj vhodnější pořídit si Vape.
Kdo má motorku jen kolem komína nebo si zkrátka potrpí na absolutní originalitě tak pro něj je vhodnější originální dynamo ať s původním nebo elektronickým regulátorem. Myslete ale na to, že o toto dynamo je nutné se starat co se týče pravidelné kontroly a seřízení odtrhu na kladívku. Kontrola uhlíků a tak celkově.
Cena obou zapalování neustále roste. Stále se ale dá říct, že pořízení náhrady je nákladnější. Já mám Vape na kývačce od roku 2014 a bez jediné chyby.