Nepůvodní lakování Jawa 50 typ 555 včetně linek by nebylo špatné. Barva byla zvolena celkem dobrá (tím nemyslím podobná originálu) ale nebyl to žádný nesmyslný odstín. A kdyby se všude možně neodlupovala tak by jsem jí s největší pravděpodobností i ponechal. Ale protože jsem věděl že je pod ní krásná původní barva (z původnosti už mi moc nezbylo) tak jsem se rozhodl jí kompletně sundat. Dalo to teda zabrat. Asi nejvíce na nohy když jsem u toho 3 dny klečel 🙂 Ale dost kecání a více ukázek že. Ještě před samotnou ukázkou chci na rovinu říct, že místa kde nepůvodní barva nešla odstranit jsem prostě nechal. Za každou cenu to sundávat nechci, každým dalším krokem si zahrávám s narušením původního nástřiku.
A aby nebylo všechno růžové ano podařilo se mi jeden díl poškodit. Naštvalo mě to ale byla to věc, se kterou jsem prostě počítal už od prvního sundání barvy. Až na jednu trubku horního teleskopu se mi podařilo zachránit snad vše. Mrzí mě, že tam bylo i zlaté linkování, které šlo za pomocí chemie i s nepůvodní barvou dolu. Začnu předním blatníkem. Na dvou místech se ukázala červená základová barva, která jistě něco skrývá. Bude to poškození nejspíše z nějakého pádu. I když šla základová barva dolů, raději jsem ji tam ponechal. Chtěl jsem předejít tomu, že by pod tím byl jen surový plech. Raději ji tam ponechám, je možné že půjde časem dolů a pak se ukáže co tam bude.
Spodní brýle se mi taky podařilo hezky zachránit.
Maska byl první díl, na kterém mi zůstaly vetší fleky nově stříkané barvy. Za žádnou cenu se jim nechtělo jít dolů a proto jsem byl nucen sáhnout po vodním smirkovém papíře a jemně nepůvodní barvu odbrousit. Nějaké stopy tam zůstaly ale snažil jsem se co nejvíce. Ale jak už jsem psal výše, za každou cenu to dolu jít nemusí.
Ze zadního blatníku jsem měl obavy snad největší. Je veliký a má na sobě spoustu barvy. Nechal jsem si ho skoro jako poslední. Nakonec se ukázalo, že na jeho velikost se barva sundávala asi nejlépe. Časově mě trval asi jako přední blatník. Buď to opravdu šlo nebo už jsem věděl jak postupovat. Samozřejmě původní linky také byly a všechny jsem krásně sundal s nepůvodní barvou. S tím už se nedá nic dělat. Zevnitř díly nečistím, protože je to hrozná práce a dovnitř se nikdo koukat nebude.
Blatníček zadního kola, polička oddělující prostor pod sedadlem pro povinnou výbavu a celkově rám se čistil opravdu dobře. Zde nebyla žádná silná vrstva které mizela před očima. Opět se teda objevily místa, která se nepodařilo odstranit a tak jsem je tam ponechal.
Postupně se dostávám do finále. Posledním dílem, který bylo nutné vyčistit jsou prsíčka. Dvířka jsem demontoval a rozdělil je tak na tři kusy. Každá kus se pak jednotlivě čistil a leštil. Jako první jsem si vzal vrchní část, je sice větší ale její povrch není tak členitý a bude se čistit snadno. Zato s dvířky, které jsou různě prolisovány a mají spoustu zahloubených prolisů si budu muset chvíli hrát. Ale je to poslední díl a pak se konečně vrhnu na hrubé skládání. Už se těším jak bude vypadat vše vyčištěné pohromadě.
A jako poslední díl na dočištění jsou druhé dvířka na prsíčkách. Ty patří k dalšímu dílu, ze kterého se nepůvodní barva sundávala hodně špatně a tak ji tam i dost zůstalo. Bohužel jak už jsem psal výše, za každou cenu tu barvu sundávat nebudu aby jsem neriskoval poškození zbylé původní.
Veškeré díly vyčištěny a tak se můžu pustit do hrubého skládání. Především aby jsem viděl jak motorka vypadá v kompletní původní barvě. Jestli to má opravdu cenu barvu ponechávat nebo už se bude muset nově lakovat. Myslím si však že je výsledek nadmíru parádní a motocyklu zase skvěle sluší původní barva. Podotýkám že kvůli poničenému motoru mi jako zdroj pro upevnění stojanu posloužil motor z pionýra Jawa 50 typ 21. Jen pro někoho kdo by to poznal, že to není motor z Jawa 50 typ 555. To samé je s řidítky. Ty jsou z novějšího modelu pionýra Jawa 50 typ 20. Opět slouží jen jako dočasná náhrada aby byla motorka mobilní. Jakmile bude hotový motor začnu motocykl skládat na hotovo. Zatím teda jen dočasná stavba ze zvědavosti a především skladnosti. Lepší jak hromádka dílů je složená polo motorka.