Přichází nová sezóna a protože počasí přeje vytahuji pionýra ven a konečně zahájíme sezónu v roce 2022.
Stav tachometru na začátku sezóny 289 km.
-
Jawa 50 typ 555 z roku 1959 – Jaro 2022
Jaro je konečně tady a tak jsem vytáhl Jawa 50 typ 555 na světlo. Byl po dlouhé zimě zaprášený ale přesto čistý takže jsem ho vodou netýral. Stačilo sedlý prach utřít hadrem a kompletně motorku proběhnout konzervačním olejem. Před odstavením jsem sundával karburátor a testoval jinou značku a k navrácení původního už nedošlo. Takže jsem pročistil karburátor a nasadil na motor. Třicetkrát na páku a nic. Reálně se však z těch pokusů protočil motor asi osmkrát a ani to nestačilo na to abych motorku nakopl. Takže na zahradu dva metry na jedničku a už to jede.
-
Jawa 50 typ 555 z roku 1959 – Jaro 2022 – První projížďka
Konečně se ukázalo pořádně sluníčko a bezvětří. Okolní vzduch dosahoval 15°C a tak jsem se konečně dostal k první letošní projížďce na Jawa 50 typ 555. Bylo to spíše jen tak kolem komína po okolních vesnicích, ale svezl jsem se a byl jsem spokojený. Po poslední jízdě na Monze, která jede několikanásobně líp jsem si musel zvyknout na to, že náš pionýr není takový divočák. Člověk potřebuje více času na menší vzdálenost a tak jsem ujel jen 25km a vrátil se zase zpět domů.
-
Jawa 50 typ 555 z roku 1959 – Výměna spojky
Už delší dobu se potýkám s nedokonalostí spojky na tomto motoru Jawa 50 typ 555. Ze začátku vše fungovalo normálně jen při startování docházelo k občasnému proklouznutí spojky. Ale čím víc má motor najeto tím více začíná spojka zlobit. V posledních 50 km před výměnou jsem musel několikrát povolovat šroub spojky aby byla mezera mezi spojkovou tyčinkou. Říkám si asi umřela lamela a bude mít nízké korky když jsem musel tolik povolovat. Proto jsem sejmul víko abych spojku zkontroloval. Přiznám se že jsem nic abnormálního nenalezl. Nepamatuju si tedy jakou výšku měly korky nové ale nepřijde mi, že by se lamela sjela. No a když už jsem to měl otevřené říkám si, dám tam spojku z novějšího modelu a bude klid. S novou spojkou (původně spojka z rozebrané Jawa 50 typ 21 – 1972), které jsem dal jen nové pružiny a řetízek. Motor i spojka šlapou úplně krásně. Perfektní starty, rozjezdy řazení prostě paráda.
Zdroje
-> Náhradní díly nakoupeny – Motokrámek.
Závěr
Sezóna uzavřena s celkovým nájezdem 217 km. Další pokračování bude v příštím roce zde: