Jawa 50 typ 555 z roku 1959 – Deník 2021

Jawa 50 typ 555 z roku 1959 - Deník 2021 1

Restaurování motocyklu jsem úspěšně zakončil a tak můžu otevřít deník, který bude pokračování obsahu o motocyklu Jawa 50 typ 555 z roku 1959. A nedá se začít jinak než první jízdou.

Stav tachometru na začátku sezóny 12 km.

  • ,

    Jawa 50 typ 555 z roku 1959 – První jízda po GO

    Jawa 50 typ 555 z roku 1959 – První jízda po GO 2

    Konečně dopřálo počasí na první větší projížďku. I když jsem teda váhal, nakonec jsem Jawa 50 typ 555 vytáhnul. Sice jsem najel jen nějakých 20 kilometrů ale přišlo mi to jako až až. Hodinu venku a nikam jsem pořádně nedojel. Podle tachometru jsem jel maximálně 40km/h. První rychlosti jsem musel kapánek natáhnou, vždyť je to pionýr a ten prostě jinak nejede. Ale na trojku jsem jen lechtal plyn na krajíčku. Do plna to prostě zatím nemůže jít. Válec je celkem na těsno a tak po 10 ujetých kilometrů nedržel volnoběh. Jak jsem vymáčkl spojku tak to prostě zhaslo. Bude to chtít chvíli aby si to sedlo a začalo to poslouchat. Co teda absolutně neposlouchá jsou brzdy. Zadní ta nebrzdí vůbec a přední jen nepatrně. Takže celkem zábava když jsem křečovitě držel přední brzdu a do toho musel túrovat motor aby mi to nezdechlo. Takže sranda. Štěstí že to nejelo víc jak 40 km a i tak jsem celkem bojoval s rychlejším zastavením. První video klasika. Druhé ukázka zhasínání motoru.

  • Jawa 50 typ 555 z roku 1959 – Problém s brzdami

    Jawa 50 typ 555 z roku 1959 – Problém s brzdami 3

    Při restaurování Jawa 50 typ 555 jsem sáhnul po replice brzdových čelistí. Už jsem je na nějakého pionýra bral a nebyl s nimi žádný problém tak jsem to riskl podruhé. A protože jsem tomu tak slepě důvěřoval vůbec jsem neuvažoval o nějaké kontrole či porovnání s původními čelistmi co jsem z motocykl vytáhl. Jsou špinavé a tak už na ně sahat nebudu a nechám je ležet na dně krabice. A tak jsem je ani neporovnal. A to jsem udělal chybu, protože by jsem zjistil že jsou stejně široké jako jeté původní a tak už předem jsem mohl vědět že to brzdit nebude. Dobrý, rukou to kolo zastaví na tlačení taky když tak to doladím. Ale při jízdě jsem zjistil že to nebrzdí takřka vůbec. Takže zase odstavit do dílny a můžeme se do toho pustit. Vytáhnul jsem špinavé původní čelisti a ty pořádně vypral. Nechám na ně nalepit nové obležení s větší výškou obložení a to pak upravím na buben přesně. Tak snad to bude fungovat. Doposud jsem využíval opravy čelistí u dodavatele ale ten lepil obložení jen o chlup větší jak původní.

  • Jawa 50 typ 555 z roku 1959 – Oprava brzd

    Jawa 50 typ 555 z roku 1959 – Oprava brzd 7

    Čelisti z Jawa 50 typ 555 se mi vrátily na zpět a tak přikládám pár fotek pro porovnání. Čtyři nově nalepené kusy a jedna původní čelist pro porovnání. Vypadá to moc dobře. Takže poskládat brzdové štíty, zajistit pružiny aby se neotevíraly při stáčení a můžeme je zarovnat na průměr bubnu. Jak si to sedne to bude brzdit jako ďábel. Alespoň doufám.

    Zajistil jsem pružiny drátem aby se při otáčení na soustruhu neotevíraly čelisti a srovnal jsem obložení podle průměru bubnu. Doladěno nachystáno a namontováno na motocykl. Chod mají obě brzdy dobrý, zadní jsem ani na napínáku bowdenu nenapínal. Přední jsem musel protože byl volný bowden. Přední brzdí hned ze začátku a na doraz je zhruba v polovině chodu páčky. Zadní brzda má zášlap cca 3cm a je na doraz ale brzdění začíná hned od prvního šlápnutí. Zatím to ještě není ono, sice brzdy brzdí ale budou potřebovat pár kilometrů aby se usadily a pak věřím že to budou dobré brzdy.

  • ,

    Jawa 50 typ 555 z roku 1959 – První větší projížďka

    Jawa 50 typ 555 z roku 1959 - První větší projížďka 13

    Provedl jsem nějaké úpravy a opravy na motoru Jawa 50 typ 555 aby se s pionýrem dalo konečně lépe jezdit. Laboroval jsem se zapalováním, s karburátorem. Nakonec jsem vrátil vše do původního stavu kromě zapalování. Původní jsem nahradil Vapem, který dává pionýru živější chod motoru. Nyní jsem spokojený a pionýr po 50km jízdy ani nezakašlal. Celkem mám po GO a restaurování najeto nějakých 117km a krom toho že mi jednou 50m od baráku došel benzín tak mě nikde zatím nenechal. Proti větru jede rychlostí cca 40-45km/h ale když není větrno tak na opravdu lechtání plynu jede 55km/h. Do plna ho zatím nehoním. Rychlost mu nechávám volnou, když jede na lechtání plynu 55 tak ať jede.

  • ,

    Jawa 50 typ 555 z roku 1959 – Záběh motoru

    Jawa 50 typ 555 z roku 1959 - Záběh motoru 21

    Letošní sezóna není úplně pasé. Sice na Jawa 50 typ 555 nejezdím pravidelně ale občas se projedu a to je proti loňské sezóně o 100% více. Jezdím teda jenom tak po okolí. Ona ta nádrž není bůh ví jak velká a člověk nikdy neví kdy ten benzín dojde. Vidět do nádrže také není a tak si to brouzdám někde v okruhu 30km kolem baráku. Každou motorku jsem vždycky vytáhl ke starému vodnímu mlýnu do Slupi a tak jsem nemohl vynechat ani tuto padesátku. Po generálce motoru už mám s pionýrem najeto přes 200km. Jupíí…

Zdroje

-> Nalepení nového brzdového obložení – Renova.

Závěr

Sezóna uzavřena s celkovým nájezdem 277 km. Další pokračování bude v příštím roce zde:

Jawa 50 typ 555 z roku 1959 – Deník 2022.