ČZ 175 typ 477 z roku 1970

Tyto fotografie zachycují dochovaný stav motocyklu ČZ 175 typ 477 a jak vypadal před započetím opravy. Jsou to zároveň první fotografie, které jsem viděl a na základě jich se zajel na motorku podívat osobně. Při osobní prohlídce nebyla až tak hrozná jak napovídaly fotografie. Byla naštěstí kompletní ale je na ní spousta práce. Pro mě je to výzva a tak se do ní s radostí pustím.

28.9.2018 – Průzkum

Po přivezení motocyklu domů jsem provedl první focení doma. Zachytit spoustu detailů které mi pomohou v budoucnu s jejím opětovným stavěním. Někdo motocykl přestříkal a tento nástřik se už začíná značně olupovat. Je to ale dobře, protože pod nástřikem se skrývá ještě původní modrá metalíza. Snad se mi ji podaří zachránit. Nebo alespoň nějaké díly.

28.9.2018 – Poslední focení před zahájením rozebírání

Bohužel již přelakovaný motocykl v chatrném stavu. Plány jsou jasné, zachovat původní vše co půjde. Při prvním prozkoumání pod nepůvodní barvou koukala modrá barva jiného odstínu. Jakmile jsem motocykl rozebral a začal s čištěním, všiml jsem si že jde nepůvodní barva lehce dolů a tak jsem provedl zkoušku. Ukázalo se, že motorku někdo lakoval s minimální přípravou. Pro mě plusem, že se zachovala původní modrá barva. A tak veškeré díly půjdou na kompletní očistu od starého nátěru. Samozřejmě kompletní repasování podvozku, aby byl stroj provozu schopný. Tentokrát mám rozpočet královský a tak dostane číza nové ráfky.

28.9.2018 – První rozebírání

Každý díl který z motocyklu sundám je potřeba zkontrolovat a rozhodnout jeho další osud. Zda jej bude možné ponechat nebo se bude muset měnit. Vzduchovou vložku je jasné, tu dám novou. Zadní tlumiče se budu repasovat. Výfuk není nijak zničený a tak jej ponechám. Sice nemá krásný chrom ale úplně špatně nevypadá. Hlavně se dá snadno vyměnit kdykoliv v budoucnu. V masce je to už trochu horší. Bude potřeba sehnat nové kontrolky, spínací skříňku a natáhnout novou elektroinstalaci. Zatím jsou to stále maličkosti. Parabola má své za sebou. Nechám ji nově pokovit a rámeček jen rozleštím. Bude v pohodě.

29.9.2018 – Dokončení rozebírání

Rozebírání je vždy jednoduché. Vše se bezhlavě rozebere. Díly budu čistit a odstraňovat nepůvodní lakování. Na motoru se moc nepozastavuji, ten budu dělat celý a tak mě prozatím nezajímá v jakém je stavu nebo není. Díly se zdají být poměrně zdrávy a tak půjde opravdu jen o čištění a lehkou opravu.

29.9.2018 – Rozebráno, foto díly

Takové malé shrnutí foto dílů.

29.9.2018 – Filtrbox

Rozebral jsem filtrbox a tím zrušil domeček nějakému myšákovi ale nemusím se bát už tam nějaký rok nebydlí. Kompletně vyčistit, odstranit nepůvodní lakování a nahradit poškozená těsnění. No a pak zase složit, doplnit novým vzduchovým filtrem a bude zase v plné funkčnosti.


Všechno kompletně rozebráno, vyčištěno a znovu smontováno. Skládal jsem to jen naoko abych motorku vytáhl na světlo a mohl se tak podívat. Jak se dílo podařilo nebo nepodařilo. Škoda stříbrných blatníků. Kdyby se dochovaly v lepším stavu, byla by motorka opravdu hezká. Ale i tak to nese vlastní kouzlo. Orezlá patina říká, ležela jsem sice v kopřivách a mám i nehezké oděrky. Ale jsem to pořád já! Jak říkám, není 100% ale nese si sebou svojí historii a je celkově kouzelná.


Vypletl jsem kola a nechal vycentrovat. Protože mi nic nebránilo v montáži na rám, nasadil jsem kola na motorku. Byl jsem natěšený, jak moc ty kola pomůžou na celkovém dojmu motorky. A přesně jak jsem očekával, dodaly motorce nádech čistoty. Už teď se mi moc líbí.


Kolami to začalo a tak jsem pokračoval v kompletování. Přidělal jsem zadní světlo a začal jsem rám dodělávat bez motoru. Zapojil jsem brzdy a začal natahovat novou elektroinstalaci. Motor vyčištěný a připravený na skládání.


Dočistil jsem nádrž zevnitř a z venku namontoval loga. Dalším důležitým krokem bylo přešití sedla, musím říct že vypadá perfektně. Pár drobností na rámu stále chybí dodělat, některé díly ještě přeleštit a kompletně vyčistit výfuk. Jak z venčí tak zevnitř. Už bude chybět pouze motor. Bloky jsou vyčištěné a osazené novými ložisky a gufery. Klikový hřídel po repasi a válec po výbrusu. Motor stačí složit a motocykl se bude kompletně doskládávat. Filtrbox a plechy pod sedlem budou muset před montáží motoru pryč, jinak se tam nedostane. Jakmile usadím motor mohu vše nasadit a dotáhnout na hotovo. Nicméně na motocyklu jde konečně vidět nějaká práce.


Převodovka vymezena a bloky na hotovo sestavené. Nyní můžu motor vsadit do rámu, zbytek už dostavím na motorce.


Doskládal jsem motor na rámu, nastavil a připravil na první startování. Motor krásně běží a má úžasný zvuk. Konečně si můžu říct. Mám hotovo.

6.4.2019 – Výměna gufer matic přední vidlice

A je to tady. Nečekal jsem tedy, že to bude tak brzy. Ale byl jsem si jistý že to přijde. Na přední vidlici jsem měnil pouze pružiny, jinak celé vyčistit a použít nový olej. Ale nečekal jsem že po 100 km povolí gufero na pravé straně. Proto jsem předek znova rozebral a vyměnil gufera a těsnící kroužky. Ještě zkouška bez krytu, zda znovu neprolíná matice a můžu vyrazit na cestu. Pouzdra jsem vrátil na zpět původní. Byly naprosto v pořádku a bez velkých vůlí.

Pokračování příště…