Konečně jsem se dostal na motor ČZ 150 C. Bloky jsou z venčím hezké, neponičené a tak doufám že bude motor v lepší kondici i uvnitř. Umístím motor do otočného stojanu na motory, který jsem si vyrobil a může se začít rozebírat. Všechno jde zatím krásně, jeden šroubek mě malinko potrápil ale nakonec si dal říct a vyšrouboval jsem ho normálně ven. Vyrobil jsem si provizorní stahovák, se kterým motor rozpůlím. Uvidím zda se ukáže jako vhodný nebo budu muset vyrábět něco jiné. Nejprve však motor očešu z venčí a pak sejmu spojkové víko abych mohl poprvé nahlédnout dovnitř motoru.

  • Tak, ještě všechno vymontovat ze spojkové strany aby se dal motor bez problému rozpůlit. Jakmile budou bloky od sebe, budu mít na půl vyhráno. Pak už bude jen čekat oplach, další oplach a další oplach bloků aby jsem docílil alespoň nějakého čistého stavu. Všude se line smrad hermetiku takže je jisté, že v motoru už někdo někdy byl. Ale podle neponičených dosedacích ploch bloků můžu říct, že motor nedělalo žádné hovádko, které by jej zprznilo.

    Všechno včetně šroubů pryč a tak mohu začít se samotným půlením bloků od sebe. Ze začátku to šlo velmi krásně, pak jsem se na hřídeli lehce zasekl a už jsem se u toho lehce nazlobil. Než se mi podařilo bloky znova vyrovnat aby byla mezera po celé délce stejně široká. Pak už šlo půlení jako máslo. A hurá jsem uvnitř. Ještě vylisovat klikovou hřídel z druhé poloviny skříně, nahřát a vylisovat ložiska a můžu čistit, čistit a zase čistit.

    Vyčištěno nahrubo od toho nejhoršího. O zbytek se postará chemické čištění, kam budu díly posílat hned, jakmile bude vyvařena hlava a víko zapalování. Tyto díly nemám zatím řádně vyfocené protože jsem je dávno předal do opravy. A teď si vlastně vzpomněl že jsem díly nevyfotil po vyčištění, aby šlo vidět jak vypadají po umytí a pak rozdíl jak vypadají po chemickém čištění. Tentokrát vyzkouším novou firmu, a tak samozřejmě napíšu samostatnou recenzi, aby jste viděli jak jejich práce vypadá.

    Pár fotek dílů, které je potřeba opravit. Na kusu kartónu obkreslena část, která na dílech chybí a je potřeba ji dovařit. Jedná se o hlavu motoru, která má ve druhém žebru navrtané dvě díry navíc a první žebro je kvůli dírám ořezaný. Druhý díl je víko zapalování, které je dole pod rotorem vyštípnuté. Jakmile budou díly opraveny posílám na chemické čištění a budu zase krůček před hotovým motorem. Kliková hřídel a válec se zatím pošle na výbrus a repas. Ještě podotknu že, opravuji hlavu na 125ccm, kterou jsem původně na motoru měl. Sedí dobře a motor má kapánek lepší kompresi. Tak jí nechám vyčistit a opravit a uvidím za ji budu používat.

  • Chvíli to teda trvalo než se díly ČZ 150 C vrátily ale naštěstí se vrátily v pořádku opravené tak jak jsem opravu zadal, nikde nepoškozené (přepravou, manipulací) a vydařeně opravené. Jak už jsem psal z původní opravy která měla trvat 14 dní se stala čekací lhůta měsíc a půl, ale vše je v pořádku doma a tak už mám tuto část z krku. Níže se podívejte, jak jsou díly hezky opraveny.

  • Motor ČZ 150 C jsem nechal vyčistit chemicky od nové firmy. Čištění je pěkné netvrdím že ne ale je potřeba mít nějak motor připravený. Protože jde jen o vyčistění, veškerá patina motoru jde stále vidět a ještě navíc se něco akorát zvýraznilo. Takže je to vyčištěné hezky ale povrch není nijak sjednocen a ve finále to tak trochu nesplňuje požadavek, který by jsem si představoval.

  • Vše je nachystáno a tak se konečně můžu pustit do samotného skládání motoru ČZ 150 C. Bloky k sobě krásně zapadly a vše se točí lehounce tak jak to má být takže se podařilo napoprvé bez zádrhelu. Nemohl jsem použít svůj stojan na motory, který by mi usnadnil práci protože je v něm upnutý jiný motor a tak se mě nějak nechtělo jej vytahovat ven. Takže mi pro skládání pomohly dva špalíky na které jsem si motor položil. Zatím motor nebudu skládat úplně. Hlavu dodám až v rámu po nastavení předstihu. Spojku doskládám také až na rámu.

    Motor úspěšně usazen do rámu. Naladit zapalování a nasadit hlavu válce. Pak přišly na řadu výfuky a až po výfucích dotáhnout motor na hotovo. Konečně až po dotažení motoru se dostávám na druhou stranu kde provedu kompletaci spojky a její nastavení. Po odzkoušení vůlí a seřízení nasazuji na hotovo pravé víko, startovací a řadící páku. Nyní chybí jen karburátor. Ten musím kompletně rozebrat.

    Karburátor rozebrán do posledního šroubku. Kompletní očista v benzínu a následně v lihu. Těsnící prvky samozřejmě nové a můžu zase nazpět skládat. Co se týče stavu tak byl uvnitř čistý. Jen na dně plovákové komory byla jakási kaše ze zbytku oleje a hnusu z benzínu který se už neodpařil. Takže jeho čištění nebylo nijak náročné. Nasadit na rám a další krůček bude za mnou.

    Poskládáno, seřízeno ale zatím stále nestartováno. Než jsem usadil nádrž na rám musel jsem ji vyčistit od starého benzínu a hlavně od usazeného oleje na dně a když jsem provedl finální odmaštění ukázaly se i rezavá místa. Takže jsem nádrž ještě odrezoval. Fotografie jsou pořízené k večeru, už se stmívalo. Málem jsem to dnes nestihl vyfotit. Ale hotovo. Céčko vypadá zase k světu.

Zdroje

-> Opravu klikové hřídele provedl – Padalík Motors.
-> Výbrus válce provedl – Padalík Motors.
-> Svařování hliníkových dílů provedl – JD Worx.
-> Chemické řištění hliníku provedl – Jawa renovace.
-> Náhradní díly nakoupeny – Motokrámek.

Renovace

Přejít zpět na renovaci motocyklu zde:

ČZ 150 C z roku 1951 – Renovace.