V tomto roce jsem poprvé probudil kývačku už v únoru, protože byl krásný slunný den. Teplota se vyšplhala na třináct stupňů a silnice jsou suché. Co více potřebuji. Vytáhl jsem kývačku na světlo. Tak jak jsem ji zaparkoval špinavou do garáže, chuděra zůstala až do teď. Ještě se k tomu přidal prach, který si celou dobu posedal kam se dalo. Rozhodnutí padlo, když je venku tak jí umyju. Baterku jsem ne náhodou kontrolně dobíjel den předem a tak se zdálo vše nachystané. Vložil jsem baterii a párkrát šlápl. Motorka vrčí, jakoby to bylo včera. Musíme se projet, jinak to nejde.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Po koupeli
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Volnoběh
Standartní startovací rituál, pustím benzín, párkrát prošlápnu. Zasunu klíček a běží hned na první. Docela mě překvapilo, jak vše funguje i bez čištění. Uvidíme, co na odstávku řekne potom jízda, zda nebude motorka zlobit. Je to přeci po renovaci první oficiální zimní odstávka, tak nevím co od motoru očekávat.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – První jízda v roce 2024
Tak jak motorka chytila po zimě, tak motorka i jede. Absolutně žádný problém. Vše šlape jak má, nekucká, nedusí se. No prostě jede jako kdyby jsem včera jezdil naposled. Mám z ní opravdu radost, ale protože mě tížil čas, zvládnul jsem jen 24km. Vzal jsem to na místa, na které se rád podívám takhle ke konci zimy. Ale jistě už teď plánuji, že se co nejdříve podíváme někam dál. Pokud bude počasí přát. Prvních 24km v roce 2024 😀 možná jsem ta čísla nevědomky naplánoval.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Náhradní díly
Samozřejmě jsem měl naplánovanou údržbu na dříve, než poprvé vyrazím. Ale neodolal jsem prvnímu hezkému počasí a údržbu jsem malinko odložil. Během odstávky motocyklu jsem si pořídil nějaké klíčové díly a naplánoval si, co by jsem chtěl opravit. Navíc jsem si přidal do košíku další originální díly ze zásob. Ať mám něco náhradního v regálu, dokud jsou originální díly k sehnání.
Co se týče oprav. Rozhodnul jsem se vyměnit pružiny zadních a předních tlumičů a s tím i samozřejmě veškeré těsnící prvky a oleje. To jsou úkony které bych rád udělal. Co ale potřebuji je vyměnit ložiska nábojů v obou kolech a přezout na nové pneumatiky. Ještě bych měl provést údržbu po 500, 1000 a 2000 kilometrech minimálně. Od renovace mám totiž najeto něco přes tři tisíce kilometrů.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Druhá jízda v tomto roce
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Třetí jízda v tomto roce
Jeden den dovolené a krásné slunné počasí mě přesvědčilo, že se raději projedu než aby jsem motocykl rozebral a opravoval. A protože jsem po zimním odpočinku s motocyklem najel něco málo přes sto kilometrů rozhodnul jsem se jej protáhnout taky kousek dále. Potěšila mě zastávka a celkem vydařená fotografie u zříceniny hradu v Žeroticích. Ta je vždycky hustě obrostlá zelení a tak nejde na fotografii poznat co se na ní ukrývá. Ale dnes byla zřícenina krásně vysekaná a tak se nabídnul úžasný pohled. Pro dnešní projížďku je to nájezd 180km.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Oprava zadních tlumičů
Počasí se velmi rychle pokazilo a tak během dvou dnů spouštím první opravy. Začínám tím nejlehčím a to jsou zadní tlumiče. Nejprve jsem jeden den vytáhl a opravil první tlumič a druhý den jsem opravil druhý tlumič. U obou pružin v porovnání s novýma šlo vidět, že jsou značně unavené. U prvního tlumiče to byl nepatrný rozdíl ale druhý tlumič měl pružinu kratší skoro o jeden centimetr. Těsnící prvky byly téměř v pořádku ale řekl jsem si, když to rozebírám tak udělám vše co můžu. Takže všechny těsnící prvky vyměněny, nový tlumičový olej a samozřejmě nové pružiny. Snad ty pružiny něco vydrží a nebudou s nimi potíže.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Hráz Jevišovice
Testovací okruhy dopadly dobře a tak se vrhám na první konkrétní cíl. O hrázi v Jevišovicích vím dlouhou dobu ale nikdy jsem u ní nebyl. Dnes jsem se rozhodnul to vše změnit a taky jsem se na to místo vydal. A musím říct že jsem byl opravdu potěšený. Vypadá to tam velice hezky. Dnešní nájezd jen 70km ale každý úspěšný kilometr se přeci počítá. Výlet to byl hezký, počasí také přálo a zadní tlumiče po opravě fungují tak jak mají.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Rozhledna Anička
Moje takzvaná dlouhá trasa vede přes vesničku Jiřice u Moravských Budějovic. Projel jsem tam tolikrát a nikdy jsem si nevšiml této zajímavé rozhledny. O té jsem se dozvěděl z doslechu a až při ohledání mapy jsem si jí opravdu všiml. No skvělé, další místo pro menší výlet na kývačce. Dnešní nájezd činí 78km.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Nová trasa
Malinko jsem přemýšlel, jak a kudy si protáhnout svůj okruh. Otevřel jsem mapy a začal procházet novou trasu. Snažím se vyhnout hlavním tahům a tak jsem si běžnou trasu do Hrušovan protáhnul až do Jiřic u Miroslavi. Odsuď se pak budu vracet zpátky až do Břežan, kde se napojím zpět na běžný velký okruh, který dělám. Dneska jsem to ale stočil zpátky na Hrušovany a vrátil se domů. I tak jsem najel krásných 108km.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Koupel a malý okruh
Po nájezdu několika stovek kilometrů bylo opět potřeba provést nějakou lehnou údržbu a hlavně očistu. Motorka byla poměrně zaprášená a lehce i zablátěná a tak jsem ji hezky vykoupal. No a aby ji to nebylo tolik líto, vzal jsem ji na menší projížďku aby se prohřál mokrý motor a vypařila se řádně voda ze všech záhybů a žeber. Pro dnešek je to jen slabých 68km. Ale každý kilometřík je lepší, než aby motorka jenom stála.