V tomto roce jsem poprvé probudil kývačku už v únoru, protože byl krásný slunný den. Teplota se vyšplhala na třináct stupňů a silnice jsou suché. Co více potřebuji. Vytáhl jsem kývačku na světlo. Tak jak jsem ji zaparkoval špinavou do garáže, chuděra zůstala až do teď. Ještě se k tomu přidal prach, který si celou dobu posedal kam se dalo. Rozhodnutí padlo, když je venku tak jí umyju. Baterku jsem ne náhodou kontrolně dobíjel den předem a tak se zdálo vše nachystané. Vložil jsem baterii a párkrát šlápl. Motorka vrčí, jakoby to bylo včera. Musíme se projet, jinak to nejde.
Stav tachometru na začátku sezóny 5715 km.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Po koupeli
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Volnoběh
Standartní startovací rituál, pustím benzín, párkrát prošlápnu. Zasunu klíček a běží hned na první. Docela mě překvapilo, jak vše funguje i bez čištění. Uvidíme, co na odstávku řekne potom jízda, zda nebude motorka zlobit. Je to přeci po renovaci první oficiální zimní odstávka, tak nevím co od motoru očekávat.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – První jízda v roce 2024
Tak jak motorka chytila po zimě, tak motorka i jede. Absolutně žádný problém. Vše šlape jak má, nekucká, nedusí se. No prostě jede jako kdyby jsem včera jezdil naposled. Mám z ní opravdu radost, ale protože mě tížil čas, zvládnul jsem jen 24km. Vzal jsem to na místa, na které se rád podívám takhle ke konci zimy. Ale jistě už teď plánuji, že se co nejdříve podíváme někam dál. Pokud bude počasí přát. Prvních 24km v roce 2024 😀 možná jsem ta čísla nevědomky naplánoval.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Náhradní díly
Samozřejmě jsem měl naplánovanou údržbu na dříve, než poprvé vyrazím. Ale neodolal jsem prvnímu hezkému počasí a údržbu jsem malinko odložil. Během odstávky motocyklu jsem si pořídil nějaké klíčové díly a naplánoval si, co by jsem chtěl opravit. Navíc jsem si přidal do košíku další originální díly ze zásob. Ať mám něco náhradního v regálu, dokud jsou originální díly k sehnání.
Co se týče oprav. Rozhodnul jsem se vyměnit pružiny zadních a předních tlumičů a s tím i samozřejmě veškeré těsnící prvky a oleje. To jsou úkony které bych rád udělal. Co ale potřebuji je vyměnit ložiska nábojů v obou kolech a přezout na nové pneumatiky. Ještě bych měl provést údržbu po 500, 1000 a 2000 kilometrech minimálně. Od renovace mám totiž najeto něco přes tři tisíce kilometrů.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Druhá jízda v tomto roce
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Třetí jízda v tomto roce
Jeden den dovolené a krásné slunné počasí mě přesvědčilo, že se raději projedu než aby jsem motocykl rozebral a opravoval. A protože jsem po zimním odpočinku s motocyklem najel něco málo přes sto kilometrů rozhodnul jsem se jej protáhnout taky kousek dále. Potěšila mě zastávka a celkem vydařená fotografie u zříceniny hradu v Žeroticích. Ta je vždycky hustě obrostlá zelení a tak nejde na fotografii poznat co se na ní ukrývá. Ale dnes byla zřícenina krásně vysekaná a tak se nabídnul úžasný pohled. Pro dnešní projížďku je to nájezd 180km.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Oprava zadních tlumičů
Počasí se velmi rychle pokazilo a tak během dvou dnů spouštím první opravy. Začínám tím nejlehčím a to jsou zadní tlumiče. Nejprve jsem jeden den vytáhl a opravil první tlumič a druhý den jsem opravil druhý tlumič. U obou pružin v porovnání s novýma šlo vidět, že jsou značně unavené. U prvního tlumiče to byl nepatrný rozdíl ale druhý tlumič měl pružinu kratší skoro o jeden centimetr. Těsnící prvky byly téměř v pořádku ale řekl jsem si, když to rozebírám tak udělám vše co můžu. Takže všechny těsnící prvky vyměněny, nový tlumičový olej a samozřejmě nové pružiny. Snad ty pružiny něco vydrží a nebudou s nimi potíže.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Hráz Jevišovice
Testovací okruhy dopadly dobře a tak se vrhám na první konkrétní cíl. O hrázi v Jevišovicích vím dlouhou dobu ale nikdy jsem u ní nebyl. Dnes jsem se rozhodnul to vše změnit a taky jsem se na to místo vydal. A musím říct že jsem byl opravdu potěšený. Vypadá to tam velice hezky. Dnešní nájezd jen 70km ale každý úspěšný kilometr se přeci počítá. Výlet to byl hezký, počasí také přálo a zadní tlumiče po opravě fungují tak jak mají.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Rozhledna Anička
Moje takzvaná dlouhá trasa vede přes vesničku Jiřice u Moravských Budějovic. Projel jsem tam tolikrát a nikdy jsem si nevšiml této zajímavé rozhledny. O té jsem se dozvěděl z doslechu a až při ohledání mapy jsem si jí opravdu všiml. No skvělé, další místo pro menší výlet na kývačce. Dnešní nájezd činí 78km.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Nová trasa
Malinko jsem přemýšlel, jak a kudy si protáhnout svůj okruh. Otevřel jsem mapy a začal procházet novou trasu. Snažím se vyhnout hlavním tahům a tak jsem si běžnou trasu do Hrušovan protáhnul až do Jiřic u Miroslavi. Odsuď se pak budu vracet zpátky až do Břežan, kde se napojím zpět na běžný velký okruh, který dělám. Dneska jsem to ale stočil zpátky na Hrušovany a vrátil se domů. I tak jsem najel krásných 108km.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Koupel a malý okruh
Po nájezdu několika stovek kilometrů bylo opět potřeba provést nějakou lehnou údržbu a hlavně očistu. Motorka byla poměrně zaprášená a lehce i zablátěná a tak jsem ji hezky vykoupal. No a aby ji to nebylo tolik líto, vzal jsem ji na menší projížďku aby se prohřál mokrý motor a vypařila se řádně voda ze všech záhybů a žeber. Pro dnešek je to jen slabých 68km. Ale každý kilometřík je lepší, než aby motorka jenom stála.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Jen tak po okolí
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Druhý test prodloužené trasy
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Okruh aby nestála
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Vodní nádrž Nové Mlýny
Po delší době jsem se opět podíval k obci Pasohlávky na vodní nádrž Nové Mlýny. Zastavil jsem se jen na kraji u horní nádrže. Dnes poměrně foukal vítr a tak se na hladině tvořilo silnější vlnobití. Motorka šlape jako hodinky. Stejně tak jako před renovací, jenom tankuji a jezdím. Samozřejmě i nějaká ta údržba probíhá, ale jen základní mazání a kontroly. Na konci sezóny se jí však budu muset trochu více věnovat. Bude potřeba obout nové pláště, vyměnit ložiska v kolech a kouknout a popř vyměnit pružiny na přední vidlici.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Zámek Boskovštejn
Špatné počasí pomíjí a tak vytahuji kývačku a začínáme zase jezdit. Byl to jenom rychlý kukuč po okolí. Najel jsem pár set kilometrů. Malá zastávka před zámečkem v Boskovštejně a už zase zapadá slunce a musím se vrátit domů. Dnes to byla trochu dlouhá vyjížďka s nájezdem 253km.
Zatím největší nájezd v jednom dni. Motorka stále šlape jako hodinky i když se najeté kilometry začínají podepisovat v síle motoru, která už není tak jako v loni když byl motor úplně čerstvý. Ale i přesto jezdí krásně. Maximální rychlost je 80km/h. Moje cestovní rychlost je ale většinou 70km/h. Víc ji zbytečně nehoním a jezdím někde mezi 1/3 a 1/2 plynu.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – U Auerového kříže
Krásné počasí mě opět pobízí k jízdě. Vyrážíme tedy ven Malá zastávka na kopci u viniční trati v Boroticích a letíme zase dále. Ještě malá zastávka u kříže v Boroticích protože mám na tachometru nájezd 7000km. No musel jsem si to vyfotit. Dnešní trasa byla jen 163km ale pořád je to krásná vyjížďka a každý kilometr se počítá.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Projížďka do Mikulova
Dnes jsem vyjel poměrně pozdě a tak jsem svou plánovanou trasu musel ukončit o chvíli dříve. Chtěl jsem se zajet podívat do Mikulova ale protože mě tížil čas tak jsem u Mikulova pouze zastavil a jel zase domů. Jistě se sem ale vrátím a udělám si fotku u zámečku blíže. Dnes jsem s kývačkou najel 133km.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Zámek Mikulov a Věstonická venuše
Mikulov – Zámek Mikulov
Jak jsem si slíbil předchozí jízdu tak jsem dodržel. Dnes jsem se tedy podíval do Mikulova blíže. Udělal si zastávku pod zámečkem a udělal narychlo pár fotek. Když tedy porovnám cesty u nás, tak u nás je to samá rovinka. V Mikulově je to samý kopec a tak si taky kývačka vyzkoušela co to je kopcovitá krajina. Myslím ale že se fotografie podařily a můžeme vyrazit dále.
Dolní Věstonice – Věstonická venuše
Dnešní trasu jsem si protáhl o kousíček dále za Mikulov do Dolní Věstonice, kde se nachází socha venuše. Řekl jsem si, že se na ní s kývačkou musíme podívat a taky pořídit nějaký ten snímek. Cesta je krásná i když velice kopcovitá. Ale ty krajiny jsou tu opravdu nádherné. Dnešní výlet se mi velice líbil. Snad naplánuji další trasu přes tyto končiny. Ale pro dnešek to zatím stačí. Dnešní nájezd 157km, fotečky máme a jedeme zase domů.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Rozhledna Anička podruhé
Jiřice u Moravských Budějovic – rozhledna Anička
Dnešní vyjížďka byla zase k rozhledně Anička do Jiřic u Moravských Budějovic. Tuto rozhlednu jsem letos s kývačkou navštívil. Ale bylo to na konci zimy. Proto jsem se rozhodl, že se na toto místo podívám znova v létě. Ale je to hezké místečko. Jistě jsem zde nebyl naposledy. Dnes jsme s kývačkou najeli 130km.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Rozhledna U Křížku a rozhledna Slunečná
Drnholec – rozhledna U Křížku
Vyrážím s kývačkou na další rozhlednu. Ta se nachází v Drnholci přes který jezdím pravidelně. Naposledy na Mikulov nebo na Pasohlávky. Někdy i při obyčejném okruhu. Dnes jsem se ale rozhodnul navštívit rozhlednu. Projížděl jsem kolem ní několikrát ale vždycky jsem měl jiný cíl a tak se mi nechtělo zajíždět. Dnes jsem ale jako první cíl měl právě tuto rozhlednu. Udělat pár foteček a zase jedeme dále. Ještě mě čeká další rozhledna poněkud vzdálenější.
Velké Pavlovice – rozhledna Slunečná
Ještě jednou jsem si projel Mikulov a kolem zámečku a zamířil jsem do Velkých Pavlovic. Zde se nachází pro mě zatím nejvyšší navštívená rozhledna, na které jsem se byl na motorce podívat. Kouzelné místo a rozhledna je velice hezká. Jenom jsem tam dorazil v pozdním čase a slunce mi nedopřálo udělat více hezčích fotek. No možná je to malý důvod, navštívit tuto rozhlednu ještě jednou. Dnešní nájezd 200km. Spokojení jak já tak motorka se vracíme domů.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Údržba a kontrola
Aby nebyly všechny články jenom o ježdění, bude tento článek zaměřen na malou údržbu. Protože jsem s motocyklem najel více jak 5000km tak bude potřeba provést kontrolu a mazání viz tento článek Mazání a údržba motocyklů – 5000km – Gomotoru.
Ale protože se blíží konec sezóny tak údržbu odložím na později. Měl by jsem sejmout hlavu a provést dekarbonizaci dna pístu a spalovacího prostoru v hlavě. Ideálně sundat válec a podívat se na opotřebení válce atd atd. Já se rozhodl že shodím pouze výfukové koleno a kouknu dovnitř výfukovým kanálem abych viděl množství karbonu případě jak vypadá píst pod kroužky a stěna válce. Všechno vypadá dobře. Pár kilometrů ještě letos najezdím než motorku odstavím a pak sundám válec a kouknu se na kroužky a vůle.
Vytáhl jsem a zkontroloval svíčku. Kdo bude tvrdit, že Brisk je risk a jsou to špatné svíčky. Tak jsem na jednu svíčku motor zaběhnul a celkem jsem najel více jak pět tisíc kilometrů. A i když jsem ji při přeladění karburátoru ze záběhu na běžný režim viděl a kontroloval barvu tak jsem ji vůbec nečistil. Až dnes poprvé jsem svíčku okartáčoval a vypálil trochou ředidla. Barva ale soudí že je stále všechno v naprostém pořádku.
Sundal jsem pravé víko abych zkontroloval poloautomat spojky. Zda je stále vůle mezi šroubem a tyčkou. Vizuální kontrola zapalování a gufera pod zapalováním. Když jsem sundal držák vše jsem očistil a provedl kontrolu házivosti čepu klikové hřídele. Vizuální kontrola ložiska a uložení ložiska. Vše je stále v pořádku. Mohu to tedy složit a motorku kompletně umýt. Důkladnější kontrolu motoru a válce, výměnu oleje to vše provedu až bude na konci sezóny motorka odstavená.
Složeno a umyto. Ještě jsem malinko zvednul volnoběh ale ten budu muset otestovat až při další jízdě.
Zdroje
-> Náhradní díly nakoupeny – Motokrámek.
Závěr
Sezóna s celkovým nájezdem 2162 km. Další pokračování bude v příštím roce.