ČZ 150 C z roku 1951 – Převodník náhonu tachometru

Převodník náhonu je pro samotnou funkci tachometru nezbytným dílem. I přesto že se tento díl na mnoha motocyklech nedochoval a spousta se rozpadla kvůli materiálu, ze kterého je odlita. Spousta převodníků se tak rozpadla pod rukama. V dnešní době je to špatně sehnatelný díl a lidi už nevědí co si za něj říct. Můj převodník je naštěstí v pořádku a tak mu budu dávat maximální péči a údržbu. Jednou začas jej z motocyklu demontuji, rozeberu a kompletně vyčistím. Zkontroluju stav ozubení, pouzder a samotného těla a znovu zkompletuji a promažu novou dávkou vazelíny. Níže vám stručně popíšu. A protože se převodník používá na modelech ČZ 125 B/T/C, ČZ 150 C, Jawa-ČZ 125/351 a Jawa-ČZ 150/352. Můj převodník je správný a má 7/9 zubů. Dokonce je tento údaj vyražen na samotném těle v podobě čísla 79.


Samotné rozdíly si můžete nastudovat u jawarmaniaka a tak je tady psát nebudu. Já jen stručně povím, že modely ČZ 125 B a ČZ 125 T mely odlišný tvar těla. Modely ČZ 125 C, ČZ 150 C, Jawa-ČZ 125 typ 351 a Jawa-ČZ 150 typ 352 měly tvar stejný. Zde se lišily pouze délkou hřídelky, která zapadá do zářezu hřídele v motoru. Samozřejmě každý model měl svůj počet zubů. Tuto informaci mám tušení že u jawarmaniaka nenajdete. Jsou zapsány v katalogu ND ale já vám je zde vypíšu pro lepší orientaci. Viz poslední fotografie označuje hřídele písmenem A a B.

Převodník na:

ČZ 125 B/T – A8/B10 zubů
ČZ 125 C – A7/B10 zubů
ČZ 150 C – A7/B9 zubů
Jawa-ČZ 125/351 – A9/B6 zubů
Jawa-ČZ 150/352 – A9/B7 zubů

ČZ 150 C z roku 1951 - Převodník náhonu tachometru 9