Obsah
V roce 2013 jsem si konečně dovezl domů svojí první kývačku ČZ 125 typ 453 vyrobenou v roce 1961. Ve stavu, ve kterém jsem si jí pořídil bych si už žádnou další takovou motorku snad ani nepořídil. Tuto kývačku jsem vzal z jediného důvodu, protože k ní byly platné doklady. Jak je možné vidět z fotografií, kývačka není zdaleka kompletní, a hlavně je spousta dílů z jiných typů kývaček. Některé díly je třeba sehnat, protože na motocyklu vůbec nejsou. A ty nesprávné vyměnit za díly, které tam doopravdy patří.
Plán zprovoznění
25. června 2013
ČZ 125 typ 453 jsem původně plánoval že budu kompletně renovovat. Ale protože jsem si plány překazil jinou motorkou které jsem se věnoval, musel jsem tuto motorku pouze zprovoznit. V první řadě bylo ale nutné motocykl dokompletovat ze správných dílů. Nalakovat plechové díly, udělat go motoru a jeho celkové odladění. Snad někdy později najdu prostor pro to, aby jsem kývačku znova rozebral a udělal konečně celkovou renovaci. Tak jak bylo v prvotním plánu úmyslem.
Dokompletováno
25. září 2013
Konečně pokrok na ČZ 125 typ 453, kterým je radost se pochlubit. Všechny díly sehnány a motorka je celá kompletní a nahrubo dostavěná. Na následujících fotografiích je na motorce ještě motor o obsahu 175. Protože v době, kdy jsem tyto fotografie pořídil jsem stále 125 motor neměl. Stále ale některé díly na motorce nejsou (kryt řetězu, tachometr atd…). I když už jsem v tuto chvíli všechno měl. Hlavní bylo zachytit kompletní a dopasované oplechování celého motocyklu.






Válec a kliková hřídel po opravě
29. května 2014 – Zdroj
Čekal jsem na válec a klikovou hřídel na ČZ 125 typ 453. Mezitím jsem si hrál s vymezením hlavní a předlohové hřídele. Dlouho to však netrvalo a mám oba důležité díly nazpět doma. Válec měl ulomené žebro, které se podařilo krásně dovařit a na závěr nalakovat vypalovací černou barvou. Kliková hřídel krom nové ojnice dostala nový čep na zapalování. Nicméně je to vše nachystáno. Ještě musím po výbrusu odjehlit hrany a šup na motorku. Klika vyšla na 1600 Kč. Výbrus, oprava žebra, tryskání a lakování vypalovačkou válce vyšlo dohromady na 1500 Kč.








Generální oprava motoru
1. června 2014 – Zdroj
Motor byl původně z ČZ 175/450.01, ale správný motor jsem sehnal od jedné paní z Brna za 800Kč. Nebyl to žádný zlatý důl, ale já potřeboval udělat co nejdříve evidenční kontrolu. Tak jsem bohužel sáhl po prvním motoru, který byl k mání. Dnes bych si jistě vybral alespoň v lepším stavu. Ale co, motor byl doma a co sním? Kompletní generálka (pouzdra, ložiska, gufera, spojkové lamely, primární řetěz, repasi klikové hřídele a výbrus válce). Na válci bylo ulomené žebro, které jsem nechal zavařit.








První ladění motoru
6. června 2014
Dostal jsem se konečně k prvnímu ladění ČZ 125 typ 453. Nejdříve jsem lehce odladil karburátor aby motorka krásně startovala, držela volnoběh a celková reakce na plyn byla pozitivní. To se mi podařilo dobře. Další co bylo potřeba odzkoušet byla převodovka. Ta šlape taky hezky. Kvalty hezky zaskakují a nevypadávají ven. S čím jsem se ale nazlobil byla spojka. Delší dobu se mi nedařilo jí doladit. Když jsem provedl nastavení jaké má být tak mě motorka po ohřátí motoru tahala. Spojka nebyla dostatečně vystavená. Když jsem jí tedy lehce přitáhl tak už klouzala.
Nakonec jsem lamely z ČZ 125 typ 453 zahodil a koupil jiné a bylo po problémech. Ne vždy se dá spolehnout, že jsou ferodo lamely české a ne taiwan. Na podruhé se zadařilo a spojka funguje tak jak má. Ale pokračuji dál a zastavuji se nad zapalováním. Které zlobí. Na všech doma dostupných zapalování mám původní regulátory a žádný nefunguje správně. Jednou nedobíjí vůbec, druhé jen slabě. Třetí dobíjí relativně dobře, ale občas zazlobí. Samozřejmě naposledy zazlobilo při poslední jízdě, kdy zůstalo sepnuté na vypnutém motoru a vyhořel rotor zapalování.




Přidřený válec
14. června 2014
Ještě předtím, než na ČZ 125 typ 453 vyhořel rotor zapalování se mi ji podařilo přidřít. Nevím kde přesně se stala osudová chyba ale setkalo se povícero hloupých náhod. Začnu tou první a to byla vysoká teplota okolního vzduchu. Bylo lehce před polednem a teplota ve stínu dosahovala 36°C. Dokonce i malé množství paliva v nádrži mě neodradilo. Pojedu jenom kousek. Dojel jsem tedy do vedlejší vesnice ale při jízdě nazpět domů mi došel benzín. Zavolal jsem kamarádovi a ten dovezl kanystr. Po oživení jsem nedojel ani do poloviny cesty a motor se zakousl. Buď tedy vysoká teplota, nebo nebyl olej v benzínu.
Válec jsem z motocyklu ČZ 125 typ 453 demontoval a napečený hliník z válce opatrně odbrousil 2000 smirkovým papírem. Pro jistotu jsem koupil nové pístní kroužky a na prvních 5 litrů benzínu namíchal olej v poměru 1:20. Vše klaplo a tak je motorka zase pojízdná. Vypadá že to neutrpělo závažná zranění ale po okružní jízdě cca 100 km motor ukázal svou pravou tvář. Jako když vysypu krabici matiček na plechovou tabuli. Zvoní jak utržená z řetězu.




Zapalování Vape
1. srpna 2014 – Zdroj
Po problémech se zapalováním PAL na ČZ 125 typ 453 jsem se rozhodnul pořídit si zapalovací sadu vape. S tou už bude konečně motorka jezdit krásně. Podotýkám že v době kdy jsem si zapalování kupoval tak jsem firmu pana Zahradníčka neznal. Nebo ještě neexistovala. A moc míst, kde by zapalování zrenovovali nebylo. Takže jsem sáhnul po variantě B.
Já jsem si pořídil 12 V soupravu pro jednoválcové, dvoutaktní, pravotočivé motory. Výkon zapalování je 150 W. Výstup na 1 zapalovací svíčku. Toto zapalování se používá u motocyklů Jawa/ČZ 125, 175, 250 (Kývačka, Panelka), které jsou osazeny 6V dynamem. Souprava je uzpůsobena tak, že nemusím provádět při montáži žádné úpravy na motoru.



Nádrž dodělávky
4. srpna 2014
Blížilo se setkání mopedů v Dobšicích. Na které jsem se chtěl podívat s mojí ČZ 125 typ 453. Proto bylo potřeba dodělat motorku aby mi nedělala ostudu. Nádrž jsem měl ve stříbrné barvě a tak jsem ohraničil a nalakoval vnitřní černý pruh. Celkem se mi i zadařilo.





Olepeno a nalinkovaná nádrž ČZ 125 typ 453. Musím se pochválit že jsem to zvládnul poměrně dobře. Hlavně motorka úplně prokoukla. Co prokoukla, úplně se změnil vzhled a samozřejmě k lepšímu. Jsem připravený na sraz mopedů tak snad se připojí i kluci a ukážeme jim naše mašiny.




Hotovo
6. srpna 2014
Protože jsem projekt ČZ 125 typ 453 převedl z renovace na zprovoznění, tak jsem nádrž nalakoval do stříbrna. Zbytek chromových dílů samozřejmě taky. Motorku jsem narychlo nalakoval běžnou syntetickou barvou. Co se týče podvozku, je motorka kompletně udělaná. Aby jsem později dokončil renovaci, bude potřeba motorku nalakovat kvalitní barvou a dodělat veškeré chromové díly včetně výfuku. Ten taky momentálně zůstal starý. A také poladit vzhled motoru. Zatím zůstal veškerý hliník v dochovaném stavu a pouze jsem jej vyčistil. Zjednodušeně jsem jí narychlo dostavěl, aby se na ní dalo jezdit.




První jízda se zapalováním vape
10. srpna 2014
Tentokrát jsme se celá banda zúčastnili každoročního setkání mopedů Moped Dobšice. Je to už 6. ročník a tak jako každým rokem stála akce za to. Vyjížďka startovala o půl druhé a my jsme vyjeli hned za nimi. Pro mojí kývačku ČZ 125 typ 453 to byla první delší trasa s novým zapalováním. Po vyhoření rotoru na původním dynamu dostala nové zapalování Vape o výkonu 12V/150W. Více zde Moped Dobšice – S11 – 2014 – Gomotoru.




Projížďka
22. srpna 2014
Zapalování vape na ČZ 125 typ 453 mi dělá samou radost. Motorka šlape jako hodinky. Kilometry se načítají a motorka si jen přede. Najel jsem 600km a vůbec na nic nesáhnul. To je teda pokrok. Prvních 200km bylo kritických. Nejprve zlobila spojka pak zlobilo zapalování ale s novým to prostě jenom jezdí. Přijdu, kopnu a odjíždím. Konečně mi dělá holka radost. Je to skvělá motorka.










Start motoru
1. srpna 2016 – Zdroj
Start motoru ČZ 125 typ 453 po dvou letech od zprovoznění motorky. Jde slyšet, že se najeté kilometry a nezapomenutelné přidření válce podepsalo na zvuku motoru. Ale i přes to vše jde motorka kopnout na první jak za studena tak i za tepla. Video zde ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Start motoru – Gomotoru.
Jízda
30. srpna 2016 – Zdroj
Poprosil jsem přítelkyni aby mě natočila jak jedu na ČZ 125 typ 453. Jde vidět, že se najeté kilometry a nepočítané přidření válce podepsalo jak na zvuku tak na akceleraci motocyklu. Ale i přes to jede motorka relativně dobře. Jen kopečky už nejsou to co to bývalo. Teď ji nechám ale při renovaci si dám vybrousit náhradní válec a ten pak použiji. Více zde ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Jízda – Gomotoru.
Projížďka 2
26. srpna 2018 – Zdroj
Po dlouhé době jsem se dostal taky k tomu, abych projel ČZ 125 typ 453 kývačku. Nebylo to žádné dlouhé venčení ale pár kilometrů jsem ji přeci jen dopřál. Bohužel, upřednostnil jsem renovaci céčka a tak jsem ji pouze dodělal na ježdění. Ale na to, že jsem nebral úplný pohled na detaily a kvalitu, tak je celkem hezká. Jezdím s ní pravidelně, bohužel jen třeba do obchodu, do práce a zpět. Na dlouhé venčení mi moc času nezbývá. Ale dnes jsem ji dopřál 100km v kuse.






Renovace
29. ledna 2020
Motocykl jsem konečně začal renovovat. Článek z renovace najdete zde ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Renovace – Gomotoru.
Zdroje
ČZ 125 typ 453
- Náhradní díly zakoupeny – Motokrámek.
- Pneumatiky zakoupeny – Moto-pneu.
- Vybrus a opravu klikové hřídele provedl – Padalík Motors.