V roce 2013 jsem si konečně dovezl domů svojí první kývačku ČZ 125 typ 453 vyrobenou v roce 1961. Ve stavu, ve kterém jsem si jí pořídil bych si už žádnou další takovou motorku snad ani nepořídil. Tuto kývačku jsem vzal z jediného důvodu, protože k ní byly platné doklady.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Původní stav
Publikováno:
Jak je možné vidět z fotografií, kývačka není zdaleka kompletní, a hlavně je spousta dílů z jiných typů kývaček. Některé díly je třeba sehnat, protože na motocyklu vůbec nejsou. A ty nesprávné vyměnit za díly, které tam doopravdy patří.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Plán zprovoznění
Publikováno:
ČZ 125 typ 453 jsem původně plánoval že budu kompletně renovovat. Ale protože jsem si plány překazil jinou motorkou které jsem se věnoval, musel jsem tuto motorku pouze zprovoznit. V první řadě bylo ale nutné motocykl dokompletovat ze správných dílů. Nalakovat plechové díly, udělat go motoru a jeho celkové odladění. Snad někdy později najdu prostor pro to, aby jsem kývačku znova rozebral a udělal konečně celkovou renovaci. Tak jak bylo v prvotním plánu úmyslem.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Dokompletováno
Publikováno:
Konečně pokrok na ČZ 125 typ 453, kterým je radost se pochlubit. Všechny díly sehnány a motorka je celá kompletní a nahrubo dostavěná. Na následujících fotografiích je na motorce ještě motor o obsahu 175. Protože v době, kdy jsem tyto fotografie pořídil jsem stále 125 motor neměl. Stále ale některé díly na motorce nejsou (kryt řetězu, tachometr atd…). I když už jsem v tuto chvíli všechno měl. Hlavní bylo zachytit kompletní a dopasované oplechování celého motocyklu.
-
Zatímco jsem čekal na válec a klikovou hřídel na ČZ 125 typ 453, hrál jsem si s vymezením hlavní a předlohové hřídele. Dlouho to však netrvalo a mám oba důležité díly nazpět doma. Válec měl ulomené žebro, které se podařilo krásně dovařit a na závěr nalakovat vypalovací černou barvou. Kliková hřídel krom nové ojnice dostala nový čep na zapalování. Nicméně je to vše nachystáno. Ještě musím po výbrusu odjehlit hrany a šup na motorku. Klika vyšla na 1600 Kč. Výbrus, oprava žebra, tryskání a lakování vypalovačkou válce vyšlo dohromady na 1500 Kč.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Generální oprava motoru
Publikováno:
Generální oprava už na motoru ČZ 125 typ 453 byla provedená. Ale po ujetí nějakých 3000 kilometrů mě začala zlobit vysoká kouřivost při spalování. Nejprve jsem si toho všiml tak, že za jízdy pěkně fouká z výfuku. To jsem si ale řekl, že jsem se asi kapánek přelil když jsem míchal benzín s olejem. Řekl jsem si, že si to musím začít hlídat a tak jsem se snažil maximálně dodržet poměr mísení. Ale kouřivost nepominula ba naopak mi přišlo, že se spíše zhoršuje. Jeden den jsem motorku nemohl nastartovat. Dlouho jí celkem trvalo než se začala chytat. Potom jak chytila tak nešla vytočit a dusila se kouřem ve výfuku. Buď mi odešel labyrint nebo někde povolil silikon. Po rozpůlení motoru jsem kontroloval stav labyrintu a ten je v pořádku. Takže jediná volba bylo prolínající těsnění mezi bloky.
Zkontroloval jsem znovu vůle a když už jsem to měl rozhozené tak jsem použil nové vymezovací podložky. Bloky jsou konečně znovu pohromadě a tak mám půl práce za sebou. Další volno jsem naběhl na zbytek motoru a poskládal spojku a nasadil levé víko. Ještě předtím jsem tedy řádně dotáhl šrouby bloků. Nechal jsem silikon mezi bloky zaschnout jen lehce přitažené a dotáhl na fest až po několika dnech.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – První ladění motoru
Publikováno:
Dostal jsem se konečně k prvnímu ladění ČZ 125 typ 453. Nejdříve jsem lehce odladil karburátor aby motorka krásně startovala, držela volnoběh a celková reakce na plyn byla pozitivní. To se mi podařilo dobře. Další co bylo potřeba odzkoušet byla převodovka. Ta šlape taky hezky. Kvalty hezky zaskakují a nevypadávají ven. S čím jsem se ale nazlobil byla spojka. Delší dobu se mi nedařilo jí doladit. Když jsem provedl nastavení jaké má být tak mě motorka po ohřátí motoru tahala. Spojka nebyla dostatečně vystavená. Když jsem jí tedy lehce přitáhl tak už klouzala.
Nakonec jsem lamely z ČZ 125 typ 453 zahodil a koupil jiné a bylo po problémech. Ne vždy se dá spolehnout, že jsou ferodo lamely české a ne taiwan. Na podruhé se zadařilo a spojka funguje tak jak má. Ale pokračuji dál a zastavuji se nad zapalováním. Které zlobí. Na všech doma dostupných zapalování mám původní regulátory a žádný nefunguje správně. Jednou nedobíjí vůbec, druhé jen slabě. Třetí dobíjí relativně dobře, ale občas zazlobí. Samozřejmě naposledy zazlobilo při poslední jízdě, kdy zůstalo sepnuté na vypnutém motoru a vyhořel rotor zapalování.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Přidřený válec
Publikováno:
Ještě předtím, než na ČZ 125 typ 453 vyhořel rotor zapalování se mi ji podařilo přidřít. Nevím kde přesně se stala osudová chyba ale setkalo se povícero hloupých náhod. Začnu tou první a to byla vysoká teplota okolního vzduchu. Bylo lehce před polednem a teplota ve stínu dosahovala 36°C. Dokonce i malé množství paliva v nádrži mě neodradilo. Pojedu jenom kousek. Dojel jsem tedy do vedlejší vesnice ale při jízdě nazpět domů mi došel benzín. Zavolal jsem kamarádovi a ten dovezl kanystr. Po oživení jsem nedojel ani do poloviny cesty a motor se zakousl. Buď tedy vysoká teplota, nebo nebyl olej v benzínu.
Válec jsem z motocyklu ČZ 125 typ 453 demontoval a napečený hliník z válce opatrně odbrousil 2000 smirkovým papírem. Pro jistotu jsem koupil nové pístní kroužky a na prvních 5 litrů benzínu namíchal olej v poměru 1:20. Vše klaplo a tak je motorka zase pojízdná. Vypadá že to neutrpělo závažná zranění ale po okružní jízdě cca 100 km motor ukázal svou pravou tvář. Jako když vysypu krabici matiček na plechovou tabuli. Zvoní jak utržená z řetězu.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Zapalování Vape
Publikováno:
V době, kdy jsem se rozhodl, že si pořídím zapalování Vape jsem začal shromažďovat veškeré potřebné údaje ke správnému zapojení. Rozhodl jsem se s vámi o své informace podělit, a pomoct dalším motoristům při montáži. Zapojení se týká modelů ČZ 125 typ 453, ČZ 175 typ 450, ČZ 250 typ 455. Zásadně si musíte uvědomit, jaké zapalování jste si pořídili a podle toho mít veškeré elektrické spotřebiče a akumulátor. Já jsem si pořídil 12 V soupravu pro jednoválcové, dvoutaktní, pravotočivé motory. Výkon zapalování je 150 W. Výstup na 1 zapalovací svíčku. Toto zapalování se používá u motocyklů Jawa/ČZ 125, 175, 250 (Kývačka, Panelka), které jsou osazeny 6V dynamem. Souprava je uzpůsobena tak, že nemusím provádět při montáži žádné úpravy na motoru.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Nádrž dodělávky
Publikováno:
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Hotovo
Publikováno:
Protože jsem projekt ČZ 125 typ 453 převedl z renovace na zprovoznění, tak jsem nádrž nalakoval do stříbrna. Zbytek chromových dílů samozřejmě taky. Motorku jsem narychlo nalakoval běžnou syntetickou barvou. Co se týče podvozku, je motorka kompletně udělaná. Aby jsem později dokončil renovaci, bude potřeba motorku nalakovat kvalitní barvou a dodělat veškeré chromové díly včetně výfuku. Ten taky momentálně zůstal starý. A také poladit vzhled motoru. Zatím zůstal veškerý hliník v dochovaném stavu a pouze jsem jej vyčistil. Zjednodušeně jsem jí narychlo dostavěl, aby se na ní dalo jezdit.
-
Tentokrát jsme se celá banda zúčastnili každoročního setkání mopedů Moped Dobšice. Je to už 6. ročník a tak jako každým rokem stála akce za to. Vyjížďka startovala o půl druhé a my jsme vyjeli hned za nimi. Pro mojí kývačku ČZ 125 typ 453 to byla první delší trasa s novým zapalováním. Po vyhoření rotoru na původním dynamu dostala nové zapalování Vape o výkonu 12V/150W. Více zde Moped Dobšice – S11 – 2014 – Gomotoru.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Projížďka
Publikováno:
Zapalování vape na ČZ 125 typ 453 mi dělá samou radost. Motorka šlape jako hodinky. Kilometry se načítají a motorka si jen přede. Najel jsem 600km a vůbec na nic nesáhnul. To je teda pokrok. Prvních 200km bylo kritických. Nejprve zlobila spojka pak zlobilo zapalování ale s novým to prostě jenom jezdí. Přijdu, kopnu a odjíždím. Konečně mi dělá holka radost. Je to skvělá motorka.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Start motoru
Publikováno:
Start motoru ČZ 125 typ 453 po dvou letech od zprovoznění motorky. Jde slyšet, že se najeté kilometry a nezapomenutelné přidření válce podepsalo na zvuku motoru. Ale i přes to vše jde motorka kopnout na první jak za studena tak i za tepla.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Jízda
Publikováno:
Poprosil jsem přítelkyni aby mě natočila jízdu na ČZ 125 typ 453. Jde vidět, že se najeté kilometry a nepočítané přidření válce podepsalo jak na zvuku tak na akceleraci motocyklu. Ale i přes to jede motorka relativně dobře. Jen kopečky už nejsou to co to bývalo. Teď ji nechám ale při renovaci si dám vybrousit náhradní válec a ten pak použiji.
-
ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Srpnová projížďka
Publikováno:
Po dlouhé době jsem se dostal taky k tomu, abych projel ČZ 125 typ 453 kývačku. Nebylo to žádné dlouhé venčení ale pár kilometrů jsem ji přeci jen dopřál. Bohužel, upřednostnil jsem renovaci céčka a tak jsem ji pouze dodělal na ježdění. Ale na to, že jsem nebral úplný pohled na detaily a kvalitu, tak je celkem hezká. Jezdím s ní pravidelně, bohužel jen třeba do obchodu, do práce a zpět. Na dlouhé venčení mi moc času nezbývá. Ale dnes jsem ji dopřál 100km v kuse.
Zdroje
-> Náhradní díly nakoupeny – Motokrámek.
-> Pneumatiky nakoupeny – Moto-pneu.
-> Výbrus a opravu klikové hřídele provedl – Padalík Motors.
Závěr
Motocykl jsem konečně začal renovovat. Tímto článek je seriál ČZ 125 typ 453 z roku 1961 Zprovoznění ukončen a psaní o motocyklu pokračuje článkem o renovaci. Na renovaci pokračujte zde: