Tato Jawa 50 typ 20 je momentálně v odstaveném stavu. Možným důvodem odstavení bylo s největší pravděpodobností zadření válce. Ale světe div se, na to jak byl válec vydřený tak se dal pionýr nastartovat pákou a držel dokonce i volnoběh.

  • Moje plány jsou následující. Pionýr se v dílně uvede do provozu schopného stavu. A protože má doklady tak se bude muset vyměnit vše co by následně vadilo při technické kontrole. Takže všechny gumové díly a bowdeny bude nutné vyměnit. Kryt zadního světla má svá nejlepší léta také za sebou a tak jej píšu na seznam dílů nutných k výměně. Nutná bude především oprava motoru. Základní opravou jsou ložiska a gufera no a pak se bude muset opravit nebo vyměnit vše, co bude vykazovat opotřebení nebo jakoukoliv deformaci.

    A protože má potlučené plechy, kterým při rovnání poničím tu nehezkou a nepůvodní barvu, budu jej muset nalakovat znova. Sice to zase nebude originál, ale bude vypadat rozhodně lépe než teď.

  • Začal jsem s rozebíráním Jawa 50 typ 20. Přiznám se ale, že jsem nečekal takovou pastvu. Netvrdím, že jsem nikdy nic podobného neviděl, ale takhle zdemolovaný motor bych očekával od nějakého mladíka který to měl někde na kros. Nechme ale stavu a koukněme se na aktuální fotografie. Standardně vylomená přepážka mezi zapalováním. Vyražený nálitek pro tyčku řadící vidličky. Převařované koleno. Zapalování to taky nemile schytalo.

    Zapalování má ulomený držák mazacího filcu. Tělo statoru se bude muset vyměnit. Některé cívky jsou pomalu roztřískané, ty bude také potřeba nahradit. Rotor zapalování je vylámaný a podřený od cívek. Chybí část pro zajištění vačky v požadované poloze vůči rotoru. Takže rotor samozřejmě také na výměnu. Ještě jeden pohled na vyražený nálitek. Ten budu muset zavařit, jinak bude skrze díru unikat olej a hrozí vysunutí tyčky ven z bloku. Přepážku opravovat nebudu.

    Válec dostal taky pořádný kartáč. Je vidět že došlo ke zadření a pokusu o další ježdění. Vylomená část vložky rozhodla, že se může válec rovnou vyhodit.

    Otevírám motor a zjišťuji, že jsou lamely a mezilamela na vyhození. Naštěstí převodovka vypadá použitelně.

    Ještě jeden pohled na vyštípnutý válec. Přední držák motoru měl utržené oko a někdo tam navařil matici. Tady jsem se spíše zasmál nad opravou. No a standardně špinavá nádrž.

  • Opravený držák a rám na Jawa 50 typ 20 v laku. Nádrž jsem odmastil, několikrát vypláchl a odrezil za pomocí kyseliny citronové. Praskliny na plechových dílech, které bylo potřeba zavařit jsem dovařil a zavařil. Nějaké nové náhradní díly, které bylo potřeba vyměnit anebo díly, které chyběli. Celá motorka je po novém amatérském lakování klasickou syntetickou barvou.

  • Skládání rámu motocyklu Jawa 50 typ 20 je už maličkost. Vše jde snadno, jako po másle. Netrvá dlouhou a rám je poskládaný a nyní se můžu vrhnout na opravu toho zuboženého motoru.

  • Díru v motoru jawa 50 typ 20 jsem nechal zavařit. Na klikové hřídeli vyměnil horní ojniční pouzdro a vystružil na průměr pístního čepu. Nová spojka byla nevyhnutelná. Myslím tedy lamely a mezi lamely včetně řetězu. Primární kolečko je v pohodě a spojkovému koši jsem pouze upevnil kolíky pružin. Z domácích zásob jsem našel jiný stator zapalování, který dostal nový filc mazání kladívka. Dodatečně dávám nové sítko na kohout, u kterého jsem čekal až dorazí balík s náhradními díly.

  • Jawa 50 typ 20 má usazený motor a pionýr je celkově dokompletován a připravený na první startování. Chytil krásně a za plynem jde plynule. Ale za jízdy motor tarokuje. Vsázel jsem, že je vše s karburátorem v pořádku. Ale následné zjištění odhalilo fakt, že původní tryska byla už navrtaná na větší průměr a hladina v plovákové komoře byla výš něž je požadovaná hodnota. Vyměnil jsem hlavní trysku za novou a seřídil hladinu. Konečně pionýr jezdí jako drak. No nebo spíš jako sériový pionýr. Udělám STK a vytáhnu ho někam ven na větší okruh abych motor trochu zaběhl.

  • I když jsem se několikrát při ladění karburátoru projel Jawa 50 typ 20 po vesnici byla tohle první oficiální projížďka, kdy jsem prostě vyjel ven a hodil si 100 km okruh tak jak jsem zvyklý s každou jinou motorkou. Je to prostě pionýr. Nejede špatně ale nic co by trhalo rekordy. Určitě bude potřeba pěkně zabíhat a po záběhu ještě povolí. Zatím jde cítit že je ještě čerstvý ten motor. Ale při první jízdě žádné zaváhání, vynechání. Po pauzičce chytl na první kopnutí a zase mě bez problému dovezl domů. Je to pionýr, žádná raketa ale z bodu A do bodu B doveze bez keců.

  • Není to jeden z prvních startů ale natočil jsem si start po delší odstávce. Byl jsem zvědav jestli pionýr chytne nebo ho budu muset trochu přemlouvat. Dal si naštěstí hezky říct a ani jsem nemusel proplavovat karburátor. Stačilo mu pěkně 2 krát šlápnout a běží.

Zdroje

-> Náhradní díly nakoupeny – Motokrámek.