ČZ 125 T z roku 1948 – Baterie, úprava repliky

ČZ 125 T z roku 1948 - Baterie, úprava repliky 1

Při práci na motocyklu ČZ 125 T jsem se také zaměřil na baterii, nebo spíše na obal baterie. Dnes už se tato baterie sehnat nedá. Dá se pořídit replikový obal, který z venku vypadá jako původní baterie, ale dovnitř se vkládá klasická baterie požadovaného rozměru. A tak jsem se zamyslel, jak tuto repliku zdokonalit, aby byl zvenčí vzhled co nejvíce autentický. Zkrátka aby na první pohled nebylo jasné že je to jen hloupá replika. Vymyslel jsem tedy, jak na obal přidělat držáky, na které se následně z venčí napojí elektroinstalace motocyklu, tak jak tomu bylo originálně.

Po vložení baterie do krytu a zaklopení horním krytem, lezou z baterie pouze kabely místo původních koncovek. A to je ta věc, která se mi na replice nelíbí. Dobrá, jedná se o repliku. Tak ať je to vevnitř jakkoliv, ale z venčí musí baterie vypadat jako originál. Nebo alespoň originálu blízce podobná.Aby nebylo viditelné spojení elektroinstalace motocyklu s kabely baterie, muselo by se spojovat uvnitř krytu. Takže při každé demontáži se musí kryt baterie rozebírat, to platí i při nabíjení. Kdežto z původní baterie koukaly konce, ke kterým se dalo snadno z venku k baterii napojit a zase odpojit.

Fotografie použité z http://www.motomagazin.cz/index.php?action=cz125t&menu=12&pos=cz125b1947

Jako první bylo potřeba vytvořit koncovky, které budou venku z krytu. Podotýkám, že jsem originální baterii nikdy na vlastní oči neviděl a ani jsem ji nedržel, proto jsou koncovky vytvořené pouze podle oka a za pomocí fotografií na internetu. Proto se může tvar, velikost a délka poněkud lišit. Ale na takovéto detaily už moc nelpím. Především jsem jen o vizuální doladění. Stejně je i ta replika jiná. Původní baterie má jeden vývod dozadu a druhý do boku. Replikový kryt má vývody dozadu a druhý směřuje dopředu místo toho aby byl do boku. Proto jsem se taky trochu zasekl na tom, jak mám baterii na motor postavit, aby mi konce nevadily. Nicméně, koncovky vyrobené a nasazené na krytu. Hned to vypadá líp, ale pořád to není ono.

Už od výroby mi vrtalo hlavou, jestli nejsou ty držáky moc velké. Jestli jsem neměl zvolit menší průměr. S kamarádem Honzem jsme se shodli na rozměrech jako M6 podložka. Tak jsem je zase vytáhl ven a zabrousil podle M6 podložky. Upraveno, finálně načerněno aby to nebylo jen surové. Myslím si, že je to opravdu super.

A nakonec jsem baterii přidělal na motorku a zapojil. S výsledkem jsem opravdu spokojený. A zřejmě je to opravdu jeden z maxima, co pro ten replikový kryt můžu udělat, aby jsem docílil téměř původního vzhledu.