ČZ 125 T z roku 1948 – Ultrazvukové čištění karburátoru

ČZ 125 T z roku 1948 - Ultrazvukové čištění karburátoru 1

Pro začátek musím napsat, jaký karburátor patří na ČZ 125 B a ČZ 125 T. Správný je jediný, a to Jikov 2916. Spousta lidí si ho plete s Jikov 2916 HC, protože oba dva karburátory jsou z hlediska parametrů stejné, tudíž snadno zaměnitelné. Nejjednodušší jak je rozeznat (pokud jsme se nepodívali na označení, nebo označení stářím ani nejde přečíst), je přes víčko plovákové komory. U HC je víko na dva šrouby, kdežto u klasické 2916 je víčko šroubovací. Takže nakonec ještě jednou – 2916 pro ČZ 125 B/T, 2916 HC pro Maneta.

Prvním krokem bylo rozebrání celého karburátoru. Vzhledem k tomu, že se jedná o starou věc, zkontroloval jsem veškeré díly, zdali jsou v pořádku. Za mě, je lepší mít doma v regálu aspoň jeden karburátor navíc. Vždy se to může, a na sto procent i bude hodit. Ani já jsem na tom nebyl jinak. Tělo na dvou místech popraskané, víčko od šoupěte na tom bylo ještě hůř. Opotřebené díly jsem tedy vyměnil za dobré použitelné a šlo se na pucování. Čistění za pomocí obyčejné chemikálie ve spreji – Tectane/Den Braven Čistič karburátoru za cca 110 kč. Jednotlivé díly jsem sprejem očistil od těch největších nečistot, zabalil a přesunul se k tátovi do práce, kde má ultrazvukovou čističku.

Do vaničky s lázní vody (vlažné) a saponátu (naprosto obyčejná JAR) jsem postupně vkládal díly. Po 10 min. intervalech jsem lázeň vyměnil, a bylo-li potřeba díly vzít ještě jednou, opětovně jsem ponořil do lázně. Tímto způsobem jsem vyčistil veškeré díly karburace spolu s palivovým potrubím. Pozor na chromové části – filtr. Tady je problém, že tělo filtru nejde rozdělat. Tedy jde, ale komu by se chtělo to opět dávat dohromady. Sítko je vždy zanesené bordelem, potřebuje tedy více času na koupání, kdežto chrom obalu stačí jeden až dva intervaly. Proto je lepší této části věnovat více času se sprejem. V UZ čističce se totiž chrom snadno sloupne. Bohužel, i mě se to na pár místech stalo. Po důkladném vyčištění se šlo sestavovat.

Mimo novou fíbrovou podložku je hlavně důležité ponořit filtr, sítko do oleje. To proto, aby mohl zachytávat špínu. Výsledek posuďte samy. Není to žádná leštěnka, ale patinovka zbavená sajrajtu. Moc se omlouvám, měl jsem sice více fotek špinavého karburátoru, při procesu čištění, ale z neznámých důvodu se mi to ztratilo. Proto dávám všechny fotky na konec článku.