Tento otočný držák na opravy motoru, nebo také montážní stojan dá-li se mu tak říct, jsem si plánoval vyrobit už dlouhou dobu. Jen jsem potřeboval dostat nějaký nápad, který přišel právě teď. Tak honem do dílny a začít, dokud to mám v hlavě. První stojka je navařená, ještě k ní půjde navařit kolečko, které umožní podržet motor v určitém stupni naklopení. Plánuji možnost naklopení o: 0°, 45° a 90°. To je pro dnešek vše, bohužel jsem více nestihl.
-
Otočný držák na opravy motorů – malá kývačka
Publikováno:
Už mám asi polovinu hotovou. Spíše tak 45%. Ale mám vyzkoušené, že lze do stojanu upnout jak motor kývačky, tak i motor na ČZ 125/150 c nebo Jawa-ČZ 125/150 typ 351/352 Kývačka. Ještě stále jsou nějaké dodělávky, které potřebují doladit, zabrousit některé sváry a nějaké drobnosti dovařit. Jak se zase dostanu do dílny, budu vyrábět stupňové zajišťovací kolečko. Pak můžu začít s nepohyblivou částí a přijdou první testy.
Dnes jsem se pustil do výroby stupňového kolečka, které umožní v naklopení motoru zajistit pohyblivou část držáku. Zajištění proběhne zašroubováním šroubu do patřičné díry.
Nyní je kolečko nastaveno do polohy, ve kterém jej potřebuji. Nic mi nebrání k navaření ke stojce napevno.
Začal jsem s výrobou pevných stojek a jak jsem je dodělal, mohl jsem se pustit do finální výroby podstavce. Na podstavec pak navařit pevný stojky a celý držák vyzkoušet.
A konečně celý otočný držák už hotový. Teď už přijdou na řadu estetické úpravy a finální lakování.
Opět vyzkoušeno s motory ČZ 175 kývačka a motorem Jawa-ČZ 150 typ 352.
-
Otočný držák na opravy motorů – velká kývačka
Publikováno:
Ještě plánuji vyzkoušet upnout do držáku motor z Jawa 250 typ 353, Jawa 250 typ 559 a motor z Jawa 350 typ 354. Samozřejmě, že chci mít možnost upnout do držáku i motor z pionýra. Pro ten ale bude potřeba přizpůsobit úchyty. Samozřejmě za předpokladu, že se motor vejde mezi pevné stojky. Ihned, jakmile mi dorazil motor z Jawy 250 typ 353 jsem jej vyzkoušel usadit do držáku. Zadařilo se, motor krásně pasuje, jen je problém se zadním držákem, ten se bude muset navařit nový a o 1 cm delší, protože zadní část spojkové skříně naráží při naklápění do stojky. Posunutím celého motoru vpřed by mělo problém vyřešit. Tak snad už jej budu moci v klidu dokončit. Nakonec jsem řezání a navaření nového držáku zavrhl a rozhodl se ten stávající prodloužit. Dnes jsem vytvořil nástavec na držák, díky kterému je možné s upnutým motorem velké kývačky krásně bez omezení otáčet. Proto jsem vymyslel nástavec, který je volně demontovatelný a motor drží krásně. Nakonec držák dostal modrý nátěr, aby ladil s ponkem v dílně.
-
Otočný držák na opravy motorů – motor pionýr
Publikováno:
Otočný držák na opravy motorů – vylepšení. Původně jsem plánoval, aby se dalo v držáku dělat i více typů motorů. Další motor bude na pionýra. Už mám odzkoušené motory na velkou Jawa 250 typ 353, na malou Jawa 125 typ 355 a Jawa 175 typ 356. Také na ČZ 125 typ 453, ČZ 175 typ 450 a ČZ 250 typ 455. Dále pak na ČZ 125 B, ČZ 125 T a ČZ 150 C. I přesto, že jsem při výrobě vůbec netušil, zda se motor z pionýra vejde tak se poštěstilo. Měl by se vejít i s válcem a hlavou.