ČZ 125 typ 453 z roku 1961 – Po 3523 km porucha

Motorka do poslední chvíle šlapala celkem obstojně. Sice bylo pár zlobících momentů především se svíčkami ale i tak motorka jezdila dobře. Zaběhnutá byla už dávno a tak se s ní jezdilo různě po okolí. Jeden den se s motorkou najelo 160km a tak padlo rozhodnutí, podívat s konečně i dál. Bohužel ale motorka začala zlobit. Při cestě z ničeho nic zdechla a už nejela. Měnilo se gufero pod zapalováním a motorka zase ožila. Netrvalo ji však dlouho a motorka zase zhasla. Následně se zjistilo, že bude nějaká závada v dobíjení. Jelo se tedy bez světel. Motorka dorazila do cíle a dokonce i zvládla i cestu zpět domů. Sice jen na obrysová světla ale zvládla. No a tak to mám doma a koukám na to. Co se asi stalo.

Motorka zvládla dojet až domů. Na baterce bylo zhruba něco kolem 3,5V. Po napojení na nabíječku nelze nabít takže je baterka po smrti. Dobrá kouknu se i na zapalování zda je vše tak jak má být. Po sejmutí pravého víka nešlo nic pořádně poznat. Zkontroloval jsem odtrh na kladívku a předstih. Odtrh byl plus mínus ok ale předstih byl malý. Pouze nějakých 2,4mm a myslím si z hlavy že by měla mít 3,5mm. No dobrá, vytažením uhlíků to začalo. Proboha ty teda vypadají. Sejmul jsem zapalování a to co na mě čekalo jsem snad v životě ani neviděl. No to snad není ani reálné.

Komutátor na rotoru je absolutně zničený. Jak je tohle možné? No přece to nemohly vyběhat uhlíky. Nakonec jsem si všiml, že se drát živého uhlíku prodřel až na tělo zapalování a došlo ke spojení komutátoru oběma uhlíky na kostru. Aha a jsme doma. Našel jsem problém, proč to přestalo dobíjet. Co vše je kvůli tomu zničené se ukáže později. No a co to gufero? Jak to že odešlo. Gufero mělo něco kolem 4 roků. Takže mohlo lehce ztvrdnout ale i tak by mělo být ok. Sejmul jsem tedy domeček a zjistil, že uložení pro pravé ložisko je vymleté a ložisko se v bloku točí a sune ven a dovnitř. Aha, takže to jistě vibrovalo jak je to volné a to tvrdší gufero to už nepodrželo. A jsme doma. No hezký. Tak si krasavice vezme dalších 5tis korun aby zase mohla jezdit. No super. Takže od GO motoru najela nějakých 3500 km než se stalo tohle.

Takže abych si to celé shrnul, bude potřeba nová baterka. Zapalování budu reklamovat i když je po jejich záruční době, problém se stal kvůli jejich výmyslu se šroubkem který napojuje drát živého uhlíku do regulátoru dobíjení. Uvidím zda reklamaci přijmou a jak se budu finačně dorovnávat. Nicméně motor budu muset rozpůlit a nechat opravit uložení pro ložisko duralovou vložkou jako jsem nechal opravovat blok u ČZ 250/455. Letos ale slečna dozajista dojezdila. Možná si ještě někdy v září zajezdí ale srpen je pro ní konečná.

Zapalování je opraveno a doma. Samotná oprava byla doslova blesková. Nějaká oprava na dynamu, výměna držáku uhlíků a uhlíků samotných. Novinka oproti dosavadních renovací zapalování, už nechytají desku pro uhlíky šrouby jak tomu dělaly doposud ale hliníkovými nýty tak jak to bývávalo původně z továrny. Takže takový malý plus. Nicméně napojení živého uhlíku stále přetrvává v podobě šroubku. Ten je ale nově navlečen do pevnější bužírky, takže už by nemělo do budoucna dojít k prodření, jako se tomu stalo aktuálně. Změnilo se i místo ukostření druhého uhlíku, který byl kostřen uvnitř pod šroubkem upevňující držák uhlíků. Aktuálně je chycen z venku na samotné tělo statoru. Na rotoru se srovnal komutátor tak snad to nebude do budoucna nějak zlobit. Ale věřím, že vědí co dělají. To asi tak k zapalování, které je konečně vyřešené. Ještě tedy pořešit ty bloky, znovu celé odladit a bude od motorky zase pokoj.